anbl
Trådstartare
Tack för ett mer utförligt svar. Du verkar ha mer koll på läget. Det är nog exakt det som du skriver som hänt här. Han har inte visat några som helst hingstbeteenden innan och gått med ston i hagen bredvid. Jag har haft kontakt med hans uppfödare och hon är inte orolig att det inte kommer att fungera. Hon säger att det vara såhär till en början men att det alltid löst sig. Får hoppas hon har rätt, men hon har ju lång erfarenhet.Man ska också vara medveten om att det flesta hingstar ändrar sitt beteende när dom byter miljö. Sen ung hingst som bott på samma ställe hela livet är ofta inte hingstig alls hemma om det finns äldre hingstar på stället.
Hingstar fungerar så att det finns en ledare en vad man kallar kapital hingst. En hingst som står under den i rang får välja på att underordna sig och vara med i flocken eller bli bortkörd. Unga hingstar som föds i en storflock kommer att bli bortkörda av den kapitala hingsten den dag dom visar intresse för hans ston. I det vilda samlas då ofta ett helt gäng med unga hingstar som bildar en egen flock fram tills dom träffar på ston. Det är det vi utnyttjar på våra hingstbeten för unga hingstar. Dom är där ganska bekymmersfria och leker med varandra. Den leken är ändå träning inför den dagen dom ska ta strid för sin framtida flock.
När nu en ung hingst från ett större ställe flyttar och som det verkar bara har en annan häst där. Blir det naturligt för de att försöka visa att det är just den som ska vara den kapitala hingsten. Den stackars valacken har inte en chans eftersom han inte får samma hormonpåslag och troligen inte ens fattar varför det har kommit dit en galning som jagar honom. I det vilda (om det hade kunnat finnas valacker där) hade han dragit iväg långt bort. Det kan han inte nu eftersom dom är begränsade till sin hage och då uppstår konflikten.
Tyvärr är det inte säkert att det kommer att hjälpa med kastrering i det här fallet. Har hingsten ett befäst hingstbeteende kommer det inte att hjälpa. Vilket vet man inte förrän efter att man kastrerat och även låtit det gå ett tag. Jag har själv inte haft så många valacker utan mest ston och hingstar. Ändå har jag träffat på valacker som kan gå med andra hästar i hagen utan att ställa till det så att säga. Betäcka ston och jaga valacker.