Valack e. Trofé, Kadrilj, Harras...

K

karrob

Jag är intresserad av en häst som är e. Trofé, Kadrilj, Harras. Finns det någon som kan säga något om denna stam och ge mig input på om detta verkar vara en bra stam eller inte?

Sv: Valack e. Trofé, Kadrilj, Harras...

Åååååh! Den skulle jag absolut åkt och tittat på! De Trofé-hästar jag sett har alla varit trevliga, och en av mina favoriter både att rida och typ av häst var e.Kadrilj. Ett tag satt jag och letade ston e.Kadrilj, men de är så pass gamla tyvärr. Här i mina trakter finns en e.Amiral-Kadrilj som är jättelik min gamla favorithäst (den e.Kadrilj).

karrob skrev:
Jag är intresserad av en häst som är e. Trofé, Kadrilj, Harras. Finns det någon som kan säga något om denna stam och ge mig input på om detta verkar vara en bra stam eller inte?

Känner en dam f.1990 e.Trofé 703 ue.Besk 520
Väldigt trevlig individ som aldrig gör nått dumt!

Parami.jpg

Trofé blev ju sänkt till C i år, vilket har diskuterats i en tråd här för inte så länge sen. Trofé själv startade i dressyr upp till MB med placering upp till LA och vad jag känner till om hans avkommor har de främst varit dressyrinriktade.
Kadrilj hade 15 placeringar i msv dressyr när han dog som 12-åring. Om hans avkommor vet jag ingenting förutom att de inte var så många.
Harras hade fyra avkommor i svår klass där Optimist gick i svår hoppning och också internationellt fyrspann.

När jag hör stammen så tycker jag inte att det låter så roligt, inte en häst som jag skulle vänta mig att den har stor kapacitet osv. Kanske dock mer dressyrinriktning än hoppinriktning.

För prestation - antagligen inte.
Trevlig individ och kompis - säkerligen.

Åhh vad glad jag blir när jag läser svaren. Jag var nämligen o tittade/provred hästen i lördags och blev kär direkt. :love: Han var rätt svår att sitta ner på men herregud vad härligt när man väl kom ner!!! (Drömde till o med om hästen på natten). Tack så jättemycket för alla svar!!! :banana:

Trofé har ju ändå lämnat en hel del trevliga avkommor (anser jag i alla fall) :smirk: Flera av dem har ju haft framgångar som gångartshästar, bland annat stoet Red Tiffany (tror jag hon hette). Har för mig att hon bl.a.vann Riks i gångarter....
Avkommorna har ofta även haft ganska bra exteriör, de jag har sett i alla fall.

Stammen på hästen är vad man kanske skulle kunna säga: "Gammal geidgen svensk stam". Vilket jag tycker är roligt, det har ju blivit allt mer ovanligt idag, när det främst avlas på hingstar med utländskt påbrå.

Roligt att du gillade hästen! Lycka till!!!! :)

Jag har bara positiva minnen av hästar e. Trofé. Har ridit in en och ridit flera - alla jättetrevliga både att rida och "på marken" och då spelar det ju faktiskt ingen roll om Trofé har avelsvärdeklass C eller Elit.

Hanna

Jobbar inte din mamma hos Polisrytteriet i Stockholm? Min hästs bror e: Trofé är/har varit där. Skulle vara kul att veta om han är lika trevlig som många andra Trofé avkommor, då min häst är ganska skarp men är efter en annan hingst. Han är ue: Hertigen född -90 (har jag för mig).
Mina svärföräldrar har fött upp några e: Trofé och jag vet att en av dem var helt :devil: att rida in, han lugnade sig dock (blev kastrerad då han inte klarade bruksprovet, hoppade för dåligt) och har sedan dess placerat sig i högre klasser i dressyr.

Visst gör hon det.

Hästen du tänker på finns kvar och arbetar fortfarande som polishäst. Jättesnäll på alla sätt och en kanonbra polishäst. PM:a om du vill veta mer.

Jag har haft ett sto efter Trofé och har nu en avkomma efter den märren.

Båda två är väldigt fina i psyket, finns inte mycket som bekommer dem, stenpsyke som jag skulle vilja säga. Min lilla har en framtid som fälttävlanshäst, så det säger ju en del om huvudet.

Gamla märren hade otroligt fin trav och galoppen hade riktigt påskjut, utan att man behövde "hålla igång" själv. Hon var en riktig ångvält och gick fram överallt, lätt att samarbeta med trots att hon hade haft en svår period i livet. Hon va inget vidare snygg, men en riktigt kompis och ett bra avelssto.

//E

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix