valack, 17 år som plötsligt blivit hingstig???

noble art

Trådstartare
Jag har haft min valack i ca 3 år, och hyrt honom i 6 år innan det så jag känner honom väl, vi har världens bästa kontakt, absolut inga problem med ledarskapet. Men nu har vi bytt stall och han går i en stor hage med många hästar och då även ston. Han blir jätte hingstig, vallar sitt sto, mkt svår att få tag på i hagen, trippar o dansar då man leder, skriker o gnäggar då han lämnar henne, och bara går runt i cirklar då jag ska sitta upp. Vissa dagar funkar ganska hyffsat, så det är inte alltid såhär. Han har inte gått med ston tidigare.
Kommer detta att gå över tror ni? Han har ju inte vart i det nya stallet så länge och känner sig kanske inte trygg än. han går fortfarande ute så det kanske bli bättre då han kommer in på natten och får bättre rutiner?

Sv: valack, 17 år som plötsligt blivit hingstig???

jag tror inte att det kommer att gå över, han mår nog bäst av att bara gå med valacker. vissa valacker blir otroligt hingstiga med stona! en del börjar betäcka åxå och då är det verkligen dags att dela på dom, det kan blir infektioner i livmodern och ryggarna på hästarna tar stryk.

dessutom är det lätt att de skadar varandra när de håller på och småkivas på det sättet.

har du möjlighet att ha honom tillsammans med killar, så är det otroligt mycket bättre för honom.

Han är kär! ;)

Nej allvarligt så skulle jag ge det lite mer tid.
Han har hittat sig en flicka och han är förtjust. Att han blir orolig är inte konstigt om han inte gått med ston tidigare.

Brunstar stoet?

Om han börjar betäcka så ta bort honom av de anledningar Cilla skrev.

Men ge det lite tid så länge han inte betäcker.

Hej! Blir så full i skratt, när jag läser ditt inlägg..vi har en liten shettis (valack) som placerades med ett sto på ca 170..han blev genast hingstig..18 år och beter sej som en hingst efter att aldrig ha visat några tendenser..Så jag känner igen beteendet..han försökte till o med betäcka, fast det gick ju inte så bra, han var för kort i rocken..Men efter ca tre veckor med stoet, var det som han lugnade ner sej lite, visserligen passar henne mot de andra hästarna, men det är mycket lugnare nu.

Endera kollar du om han lugnar ner sej, gör han inte det, blir det jobbigt för honom själv, det tar energi att uppvakta tjejer hela dagarna. Sen är det inte bra pga skaderisken. Då är det bara att ordna en egen hage åt honom med en valackkompis..

Frågan är ju om TS Kan ha hästen i egen hage, finns det alternativet?

de som har stallet är jätte bra, de delar på dem om det inte bli bättre. Han har oxå försökt att betäcka, vems rygg skadas? Och ja stoet är brunstigt, så hur länge är ett sto brunstigt? han kanske lugnar sig då?
Var mkt lugnare redan nu på kvällen då jag tog in (till skillnad från i morse då han bara dansade)

Skilj på dem omgående om han försöker betäcka! Skaderisken är enorm (för bägge), jag har själv varit med om att betäckande valack fått bakbenet avsparkat av andra parten.

Som redan sagt, sära på dom medans hon brunstar.

Prova att släppa ihop dom igen när hon inte brunstar, om det inte går att lösa på annat sätt.
Det rä synd att sära honom från en häst han verkligne gillar, men det är värre att få en skadad häst.

tycker inte det spelar nån roll om stoet brunstar eller ej, släpper man in valacken igen drar hon igång och tokbrunstar igen och släpper villigt till... :crazy:

nu är väl inte alla ston och valacker likdana, men vi hade en stackars valack i ett stall med 5 ston och gemensan hage. gissa om han hade fullt upp...:o

Skilj på dem omgående om han försöker betäcka! Skaderisken är enorm (för bägge), jag har själv varit med om att betäckande valack fått bakbenet avsparkat av andra parten.

HJÄLP!!! Det har jag inte tänkt på, han har iochför sig slutat betäcka, gjorde det bara första dagen, men hon kanske var som mest brunstig då?
Nu blir jag ju lite orolig, måste höra med dem istallet.

Har han ens tendensen så hade jag särat dem, satt honom med en valack. Det behövs inte mer än en gång vid fel tillfälle och så är man en häst fattigare och fått prata med nödslakten.

Det Behöver inte bli så.

Och vad gör hon om det inte finns någon annan lösning?
Men nu lät det ju som om det gick att ordna för TS.

nej, alla är ju inte lika, men den erfarnhet jag har är att en gång hingstig - alltid hingstig. tyvärr.

finns ingen annan lösning, skulle jag se mig om efter ett annat stall, där de har valacker och ston separerade.

Jag har motsatta erfarenheten.
Min förra islandsvalacl blev bara sådan om han hittade ett mkt speciellt sto, och detta sto brunstade. Så fort brunsten var över, så slutade han.

flyttade honom till annan hage idag, men oj vad besviken han blev första var jag rädd han skulle gå igenom tråden, men sen efter ett par timmar var det jätte lugnt i hagarna, han och stoet står i varsin hage men ändå håller de sig nära varandra...
känns skönt och absolut mkt mindre oroligt, i förrgår hade han 2 spark märken och det brukar han aldrig ha annars!
Tack för bra svar som hjälpte mig i mitt beslut!!

va bra att det gick att lösa så smidigt då. :)
även omman vill att hästarna ska få vara tillsammans i flock och efterlikna det liv dom skulle ha i det vilda, så är det ibland bättre att dela på dom. inte så kul å hitta hästen, liggandes i hagen, med att avsparkat ben.... :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar