Val, hur vet man?

Thrillie

Trådstartare
En lite pinsam tråd.
Jag har aldrig haft särskilt stor koll på politik, men jag känner att jag vill lära mig mer så jag kan göra "rätt" när jag röstar, dvs. röstar på något som jag tycker är bra.
Som det är nu kan jag inte avgöra vilket parti som jag skulle vilja rösta på då jag knappt vet vad de står för :o Men det är väl aldrig för sent att lära sig.

Har ni något tips hur jag ska gå tillväga för att få en bättre bild av partierna? Är det bara att gå in på allas hemsidor och läsa?

Vad skulle ni rekommendera att man gör för att lära sig mer? Vart börjar man?

//Thrille, som skäms för hur lite koll hon har.

En bra början är alltid att gå in och läsa partiprogrammen på hemsidorna. Och sedan hänga med lite i media, läsa artiklar och kolla på debatter ("vanliga" nyheterna).

Du kan också göra valkompass-testen som finns lite överallt, bl a på SVTs och svenska dagbladets hemsidor.

En lite pinsam tråd.
Jag har aldrig haft särskilt stor koll på politik, men jag känner att jag vill lära mig mer så jag kan göra "rätt" när jag röstar, dvs. röstar på något som jag tycker är bra.
Som det är nu kan jag inte avgöra vilket parti som jag skulle vilja rösta på då jag knappt vet vad de står för :o Men det är väl aldrig för sent att lära sig.

Har ni något tips hur jag ska gå tillväga för att få en bättre bild av partierna? Är det bara att gå in på allas hemsidor och läsa?

http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/
Det finns fler kompasser, på svd, på aftonbladet och kanske även dn och expressen har.
När du gjort testen får du fram diagram, där du kan klicka på staplarna så kan du läsa om både vad just det partiet står för men också - glöm inte att scrolla ner och se vilka kandidater som tycker mest likt som du, klicka å dem och läs vidare.

Jag förhandsröstade igår. Smidigt.

Tack för alla tips! :)
Jag vill ju att min röst ska betyda något!

Anledningen till att jag har blivit mer intresserad är mycket på grund av trådar här (läser väldigt mycket oftare än jag skriver), då de väckt ett intresse att åtminstone dra mitt strå till stacken vid val och göra min röst hörd :)

http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/
Det finns fler kompasser, på svd, på aftonbladet och kanske även dn och expressen har.
Jag gjorde ett antal valtester häromdagen. Just Valkompassen var lite intressant. Ett parti fick 42% hos mig. Efter att ha kryssat i full förtroende för partiledaren och att det högst troligt var det parti jag skulle rösta på så sjönk partiet till 0%... så nån liten bugg verkar det finnas i testet. :)

Alltså - det är inte detmnsta pinsamt. Väldigt många har väldigt lite koll.

Ibland tänker jag att det vore bättre att sa börja i andra änden. Vad är det istället som INTE är bra med partierna...
De flesta partier är ju för en massa bra saker. Jämställdhet, frithet, solidaritet, miljö, demokrati. Kan vara svårt att skilja ut vilken som är bäst på vad.

/tanten - aktiv centerpartist

Väldigt många har väldigt lite koll.

Menar det! Jag har varit politiskt engagerad sedan unga tonår och alltid tyckt att jag har haft bra koll. Det jobbiga är att ju äldre jag blir ju mindre koll känner jag att jag har :D Nu kommer jag troligtvis börja studera statsvetenskap till hösten för att även kunna arbeta med politiken i framtiden, men är rädd för att jag helt kommer att förlora mig i kunskap. Jag är sällan svart eller vit utan ser för och nackdelar med alla partier. Alla bedriver viktiga sakfrågor och många har bra argument för dem. Jag har långa debatter med mig själv i mitt eget huvud hela dagarna tills det nästan börjar ryka ur öronen på mig :p

/Singo - Miljöpartist sedan 06 som flirtar med lite för många andra partier just nu

Alltså - det är inte detmnsta pinsamt. Väldigt många har väldigt lite koll.

Ibland tänker jag att det vore bättre att sa börja i andra änden. Vad är det istället som INTE är bra med partierna...
De flesta partier är ju för en massa bra saker. Jämställdhet, frithet, solidaritet, miljö, demokrati. Kan vara svårt att skilja ut vilken som är bäst på vad.

/tanten - aktiv centerpartist

Det kanske är en bra idé, då kan man sålla bort de partier som står för något man själv inte alls tycker om :)

Jag gjorde ett antal valtester häromdagen. Just Valkompassen var lite intressant. Ett parti fick 42% hos mig. Efter att ha kryssat i full förtroende för partiledaren och att det högst troligt var det parti jag skulle rösta på så sjönk partiet till 0%... så nån liten bugg verkar det finnas i testet. :)
Ja det lät ju lite konstigt att det blev så! Får göra testet så kanske man får ett litet hum om vilka partier man ska kolla närmre på :)

"Just valkompassen" - menar du på svt eller aftonbladets eller svd's? Alla kompasser är individuella, olika frågor har jag märkt. Jag har dock fått väldigt lika resultat på de nämnda som jag gjort.

"Just valkompassen" - menar du på svt eller aftonbladets eller svd's? Alla kompasser är individuella, olika frågor har jag märkt. Jag har dock fått väldigt lika resultat på de nämnda som jag gjort.
Den som TT tagit fram, http://na.se/misc/valkompassen/

Gjorde tre st som jag sparade resultatet på.
I topp på dessa tre hamnade Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Kristdemokraterna vilket inte känns så enhetligt.
Det lustiga är att andra-rankingen på alla tre testerna blev samma - Folkpartiet.

Tänk bara på att visa tester är inriktade på riksdagsvalet och andra på EU-valet.
Ja just det, det får inte glömmas!

Det valet som kommer nu är ju till EU, hur tänker ni där? Röstar ni på samma parti som ni gör när ni väljer till riksdagen/landsting/kommun?
Eller det kanske till och med är vanligt att rösta på olika partier till riksdag/kommun? :o

Ja just det, det får inte glömmas!

Det valet som kommer nu är ju till EU, hur tänker ni där? Röstar ni på samma parti som ni gör när ni väljer till riksdagen/landsting/kommun?
Eller det kanske till och med är vanligt att rösta på olika partier till riksdag/kommun? :o
Jag kommer rösta annorlunda i EU-valet, för att det är andra frågor som jag anser viktigast där, jämfört med riksdag och kommun. Jag kommer dock rösta samma i riksdags- och kommunvalet, men det är det ju inte alla som gör.

Jag rekommenderar att läsa partiprogrammen och få en känsla för vad som är grunden i partiets stomme. Man ska inte stirra sig blind på detaljfrågorna, eftersom det är grundfrågorna som egentligen kommer att bli den största förändringen.

Tex så är det väldigt viktigt att veta att den röda delen står för att så mycket som möjligt ska ägas och kontrolleras av staten. Den blå sidan står för att det ska vara privatägt och att marknaden ska sköta sig själv. Det innebär att om man röstar blått så kommer stora statliga bolag att säljas av mer och mer, trots att de genererar pengar, just eftersom ideologin är att staten inte ska äga och kontrollera så mycket.

Sen måste man ju tänka ett steg längre än vad dessa valkompasser och tester ger. Jag tex får rätt hög procent på KD, vilket är det parti jag föraktar mest, till och med mer än SD. KD är emot samkönade äktenskap, de är emot fria aborter, osv. Det är verkligen inget parti som jag tänker rösta på eftersom jag tror på mänskliga rättigheter och på människors lika värde, och rätten till fri vilja och att få välja själva. Samtidigt gillar jag idén att Sverige ska ha en bra sjukvård och att vi ska ha social välfärd. Det är här de där testerna går fel, eftersom de inte efterfrågar några grundläggande frågor, utan mer detaljer.

Om jag ska beskriva vad jag tycker är viktigt och vad som styr vad jag röstar på så tycker jag att det är jätteviktigt att Sverige har ett bra företagsklimat och speciellt för småföretagare och entreprenörer. Jag vill att Sverige ska ha en levande landsbygd där folk och fä ska ha råd att bo. Jag vill ha ett Sverige med fungerande sjukvård, men jag är kritisk till det systemet vi har idag. Jag tycker att skolan är jätteviktig. Men viktigast av allt är att jag tro på frihet och att människan ska få välja själv. Jag tror inte att staten ser till mitt bästa, vilket innebär att jag vill att de ska ha en begränsad bestämmanderätt över mig.

Jag tycker också det är sjukt svårt. Jag försöker fundera på vad som är viktigast för mig, vilka frågor jag vill ska styra mitt val helt enkelt. Jag har dock inte bestämt mig ännu...

Som några redan har sagt så tror jag att det är viktigare att förstå vilken ideologi som styr partierna och deras stora sakfrågor snarare än detaljfrågor. Att veta exakta kronor som varje parti vill satsa på sjukvården är inte lika intressant som att veta hur partierna vill bygga upp sjukvården, hur den ska finansieras osv.

Alltså. Jag resonerar mycket kring vad partierna vill åstadkomma och HUR. För jag är ganska säker på att både moderaterna och socialdemokraterna vill att alla ska ha rätt till sjukvård. Frågan är hur den ska finansieras och ägas.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 795
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar