Val av ras.

Sv: Val av ras.

Dom är oerhört fina! Fast jag har faktiskt inte stött på någon som vaktar :o Jo, förresten. Några importer, som tagits hem vid vuxen ålder. Dom hanarna har vaktat bra!

Dom svenska jag känner är ungefär som Carolas lilla Milda. "Ååååååh, en människa!!"

En GD har inga problem alls med dina 44 kvm, så länge som den får ut all sin energi när den är utomhus!

En väldigt nära vän till mig hade sin uppfödning på ca 60 kvm innan dom äntligen hittade ett stort hus. Så där bodde först bara 1 vuxen, som sen fick 6 valpar. Hon sparade 1 och hade då 2 st vuxna i slutändan. Gick hur bra som helst :)

Ja, alltså. Jag måste tyvärr göra dig besviken här :(

Mamman är skäck (Röd/vit) och pappans färg kallas röd, men är ungefär som gul på en Grandis. Så möjligheten finns ju att det blir skäckar :cry:

Då har du kommit rätt!!

Mamman är skäck och pappan är enfärgad, men eftersom färgenr aju blandas ut så väl så kommer valparna nästan garanterat att bli skäck! (För vem bryr som om genetiken, vi håller på vad vi vill tro istället ;) )

Så, ska jag sätta upp dig på valplistan?

*Priffe har beställt en skäck, med perfekt mittemellan-temperament, mediumstor och som har mest likheter med en indianhäst*

CarolaLind skrev:
Har mkt stor erfarenhet av Dobermann, gillar rasen till en viss del, men de är så mentalt dåliga överlag idag så-nej tack. :p

Se till att få en mentalt bra hund då! :) De finns gott om dem också. Jag menar om du gillar rasen i övrigt så ska ju inte de dåliga exemplaren få dig till att välja en annan ras.

Jag är själv helt förälskad i rasen och har en egen. :love:

Weimaraner finns ju.. men där finns jakten.

Eller en bullmastiff, stor, korthårig och kan vakta. Jag kan inte så mycket om rasen men har träffat några stycken som verkar vara bra hundar.

En weimaraner ska ha ett AKTIVT liv i form av jakt, annars brukar de bli heltokiga på vilt. Jag har en som inte bryr sig så mycket om vilt, men hon är också uppväxt i typ en hönsgård med viltet runt hörnan. Gick dessutom med på drevjakten med djur överallt som mycket ung, så hon bryr sig inte.. W är dessutom inte heller någon typisk gårdshund utan går gärna på egna stråk.

//E

Morran skrev:
(mellan) PINCHER!

Stämmer in på alla dina kriterier.

Aningsfull skrev:
Jag säger som någon tidigare, en Pinscher (fd Mellanpinscher).
Otroligt vakna, lättlärda, pigga hundar med lite vakt. Bra storlek, ingen pälsvård, fäller minimalt.

Vad gäller pinschrarna så är dom ju även kända för att behålla sin lekfullhet livet ut och är aktiva, men de jag känner till har ändå inget problem att koppla av inomhus och de älskar att mysa med sin familj och att få vara med.

Raven skrev:

Skulle bara se ifall du totalt har missat dessa rasförslag :p
Tror själv att en pinscher skulle passa dig.

Är det du som är bukefalisten som ska skaffa dogo? :) Vad avundsjuk jag blir!
Den MÅSTE jag få träffa. :love:

Nu kom jag ju på två till - men det är ju risk att du är allergisk mot deras pälsar också då de också är Sennenhundar... :smirk:

Appenzeller och Entlebucher - jag vet inte så mkt om dem, men de är i alla fall mellanstora och vaktiga/vaksamma mot främmande men ändock aktiva och trevliga.
En sida som har lite mer info om dem är www.carnavals.se men också www.sshk.a.se givetvis.

Jaaa, det är jag. Men tyvärr så verkar det gå åt skogen :( Jag har noggrannt synat alla (få) uppfödare som finns, och kom fram till att EN var bra. Nu har jag fått bra och sann insideinfo om den mentala biten av hundarna, och den är inte bra alls :crazy:

Så med mina krav jag har, finns det ingen uppfödare som uppfyller dom. Så det lutar åt att jag får titta åt en annan liknande ras, tyvärr.. Men jag vägrar att skaffa hund igen med förutsättningar för dålig mentalitet. Andra uppfödare har ganska bra mentalitet, men alldeles för mycket HD-problematik istället, vilket jag inte heller vill ha.

Nej, vad synd! Men jag förstår att du inte vill ta någon av de riskerna.
Typiskt att det ska vara så svårt att hitta bra uppfödare..

Själv ska jag titta på 7-veckors boxerbebisar imorgon.. Men bara titta :D

Bebben skrev:
Jaaa, det är jag. Men tyvärr så verkar det gå åt skogen :( Jag har noggrannt synat alla (få) uppfödare som finns, och kom fram till att EN var bra. Nu har jag fått bra och sann insideinfo om den mentala biten av hundarna, och den är inte bra alls :crazy:

Ja det är inte lätt :angel:

Du får helt enkelt ta och skaffa dig en Beauceron :idea: :D

Jaa.. Som TUR är så är alla tingade! (Fast vi har paxat en ifall den som ska ha den ångrar sig :D)

*lånar knapp*

Ingen som har föreslagit Schnauzer!!! Kanon hund! Gäller att hålla efter i trimmning men fäller inte! :bump:
Hämtar min nummer 2 i november... väldigt bra hundar, rekomenderas verkligen!

Hugger knapp :p

Ja, först måste jag verkligen tacka för alla kanonförslag!!! Pinscherförslagen är ej ignorerade, men det kändes bara inte rätt, vet ej varför.

Sennenhundarna älskar jag, och en vacker dag när jag blir stor ska jag ha en Grosser Sennen, de är otroligt trevliga.

Det ena har lett till det andra denna veckan och som det ser ut nu blir det en Amerikansk Bulldoghane.

Han kommer i veckan och hälsar på, hoppas brudarna här inte skrämmer ihjäl honom bara :crazy: :D

Jag hade en bra feeling direkt för denna rasen och om det är rätt så är det lätt heter det ju, vips så hade jag ramlat över en annons och nu är det snart ett faktum.

Bilder kommer!!!

Och, än en gång, tack snälla alla som engagerat sig!!! :bow:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 628
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 636
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar