Val av ras.

Sv: Val av ras.

CarolaLind skrev:
Vi vill skaffa en hund till, men valet av ras är minsann inte det lättaste.

Raser som går bort:

Dobermann: Pipiga och sönderavlade.

Tips??

Är detta den enda anledningen till att inte skaffa dobermann så borde du tänka om och kanske träffa lite uppfödare då detta bara stämmer på ett fåtal.

Självklart!

Denna blandning är nog den mest optimala! Tänk så många fina valpar vi kommer få :love:

Och alla kommer ju att ha samma förutsättningar också, så jag kan säga hur dom kommer att bli. Så du behöver inte ens träffa dom och välja valp innan!

Och med tanke på hur väldigt hård pappan är och mamman är precis tvärtemot, så kommer valparna bli perfekt där i mitten :idea:

Har mkt stor erfarenhet av Dobermann, gillar rasen till en viss del, men de är så mentalt dåliga överlag idag så-nej tack. :p

Precis det måste ju vara suveränt!! :)

Det är bara en sak jag oroar mig över. :( Hur är mamman och pappan i färgerna?? Är de olika i färg blir det ju "skäckar" och det är ju mindre fint. :cry:

GaurdianAngel skrev:
Precis det måste ju vara suveränt!! :)

Det är bara en sak jag oroar mig över. :( Hur är mamman och pappan i färgerna?? Är de olika i färg blir det ju "skäckar" och det är ju mindre fint. :cry:

Skäckar blir jättebra för mig!!

Jag tar gärna en eller ett par sådana för jag vill ha en hund som påminner om en indianhäst. Mentalitet och storlek är trams, jag vill ha en hund med särskilda färger. that's all!

Sedan kan jag para den med andra skäckiga hundar och få en 78 procentig helskäck med tiden.

Får mig att känna mig lika tuff som en cowboy i Texas nästan! :cool:

/Priffe som nästan gör i byxorna av upphetsning :o

Jag kan komma ner med Milo en gång till o lämna honom där ett par dagar. Så kan du få 4-5 stycken! ;) :D

Jag menar staplar du dom på höjden så blir det ju likställt med en grandis :idea:

Jag gillar av/på -mentaliteten hos pincher. (sen finns det ju individer)

När avknappen är intryckt så märker man knappt att man har hund men så fort man trycker "på" så är det full fart och uppmärksamhet!

panaccea skrev:
Jag kan komma ner med Milo en gång till o lämna honom där ett par dagar. Så kan du få 4-5 stycken! ;) :D

Jag menar staplar du dom på höjden så blir det ju likställt med en grandis :idea:

:rofl: :rofl:

Men Carmen vill definitivt träffa Milo igen, det har hon erkänt!!!!! :love: :D

Kan du tänka dig en hund av modell stor så kan Grosser Schweizer Sennen vara något. Inte så vanliga och inte alls någon galopperande avel med ytterligheter hit och dit. Den största av sennen-raserna, korthårig och med viss skärpa. De vaktar om det behövs men är i normalfallet godmodiga och stabila.

ridgeback :love:
Irländs röd setter
Curly coated retriver. dessa två är ju dock inte så mycket vakt i. Men aktiva, lättlärda hundar, med ett under bart psyke. :love:

Bulldoggen tycker jag annars låter som ett bra alternativ.

Är också helt kär i GD, tyvärr tror jag inte en sån skulle trivas på mina 44 kvadrat. :D :(

Wow -en till som vet vad Grosser är för ngt. :) Jag har en, hade tänkt att rekommendera den till Carola, men den faller bort på en sak: fäller rätt rejält tyvärr... Men det är iofs inga hår som fastnar överallt, utan lägger sig i högar på golvet då de i alla fall är ca 3-4 cm långa. Och sen är den ju inte mellanstor heller, utan stor.. Maxhöjden är högre än Rottis, 72 cm får hanarna bli. Finns en champion nu som dock är hela 76 cm! (hur nu det kan gå till??).

Men om rasen ändock är intressant så gå in och läs på sshk.a.se, (min hund finns med i sennengalleriet :angel: ...). De har likheter med Berner givetvis, men de behållit mer av sin vakt än vad Bernern har. Ursprungligen använda till gårshund, vakt av storboskap och på handelskaravaner genom Europa, samt draghund av mjölkkärror och dylikt.

Jag känner väl till rasen, tycker de är underbara och hade mer än gärna velat ha en, men jag är superallergisk mot deras päls, har en kompis som har och jag kan knappt vara hos henne :crazy: :D

(Saxat från text på SRRS´s hemsida): "Dermoid Sinus är smala rörlika bildningar som kommer från en huddefekt. De tränger från hudytan ned till olika djup i musklerna mot ryggraden. De förekommer i mittlinjen av nacken och bakryggen, d.v.s. framför och bakom området som omfattas av ridgen.

Detta är den enda kända medfödda (congenital) defekt som förekommer regelbundet hos rasen. (Med congenital menas att defekten är bildad före födseln.)

Hos hundar i allmänhet/andra raser/ förekommer DS mycket sällan, utan det är just hos Ridgeback och korsningar med Ridgeback."

Läs mer på: http://srrs.org/index.php?pageId=19

Vinga skrev:
Rasen jag tänker föreslå passar in på din beskrivning förutom på en punkt då, "mellan-stor" :D

För mig fins bara en hundras jag är totalfrälst :love:

Grand Danios!!!

De tar stor plats men de är så underbara som individer!
Jag har haft otroligt många olika raser genom åren (involverad i Djurens vänner tidigare...) men ingen annan ras slår grandisarna enligt mig :love:
Dom är underbara. Finns en uppfödare nära mig (dessutom bekanta till oss) som har valpar just nu. Det är livsfarligt att åka dit kan jag säga. Dom sista valparna är nog snart sålda och det är tur för jag har sån lust att ta med mig en hem... En grå med svarta prickar... Felfärgad men jättevacker.
Men jag har inte tid och ork med en hundvalp just nu så det så! :crazy:

Vår grandis dog förra året och därför är det extra svårt att se alla dessa ljuvliga valpar :cry:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 628
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 637
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar