val av Hingst (kallblods travare)

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare missellie
  • Startdatum Startdatum
M

missellie

kan någon hjälpa mig att hitta en lämplig hingst åt mitt travar sto.
hon är E Pilmingutt U Rosa best UE Steggbest. mormor är Rosa och mormorsfar är Pavin.

kom med förslag

Sv: val av Hingst (kallblods travare)

Förra året hade vi flera kallblods travare hos vår p.r.e (andalusier) hingst. Det har blivit en väldigt populär korsning... Du kanske ska fundera på vad du vill ha fölet till, är det för att säljas vidare? skall du behålla själv???

www.dalbackensstuteri.se

vad har du tänkt använda avkomman till? trav? ridning?...

Skulle säga Qvadrigo. antar nu att du ska använda avkomma till trav.:)

Men han är inte tillgänglig i sverige i år väl?

qvadrigo finns tillgänglig som transportsperma från norge.

annars har du ju bodbäckspålle som e godkänd hingst som har steggbest i andra led för linje avel på steggen är ALDRIG fel=)

Jag är oxå intresserad av detta med val av kallblodshingst. Mitt (snart mitt iallafall) sto har steggbest på båda sidor i tredje led. Jag skulle gärna undvika Elding blod då så många har det i sina kallblod och på blodbanken dominerar Faksens blod. Söker en hingst med lugnt stadigt temprament, gärna större och relativt finlemmad då stoet är 148 cm och grov
Vad skulle man kunna välja för hingst till henne och varför?

Säfsflickan
e: Stjärnbest (som är e: Bestmin u: Lolalill)
u: Andrea (som är e: Mjös Prins u: Elsa Best)

månFare:
Till ditt sto kan du ju antingen ta Spang Best (e. Bestjerker) helt elding fri och har steggbest 1 gång i 3:e och 1 gång i 4:e och 2 ggr i 5:e led.
http://www.spangberg.no/
Han kostar enbart 6000 skr vid levande föl ingen bokavg.
:cool:

eller Troll Kevin (e. Troll Jahn) oxå elding fri, har steggbest 1 gång i 3:e och 2 ggr i 4:e led
kostar 1500:- i bokning och 6500:- i lev. föl avg.

Annars finns ju alltid Bodbäckspålle (e. Pål Best) elding fri och har steggbest 1 gång i 2:a och 1 gång i 3:e led
http://www.bodbackspalle.com
hittade inget pris.

Annars tycker jag att en intressant korsning vore med Slogum Björn för då slipper du elding men du får med Atom vinter.
Han står utanför skellefteå och kostar 1000:- i bok. och 8000:- i lev. föl.

Skulle säga Qvadrigo. antar nu att du ska använda avkomma till trav.:)

ja jag hade tänkt använda avkomman till trav...

hingsten bör vara av den smäckrare varianten, då mitt sto är en grov och robust dam.. :smirk:

bifogar en huvudbild på damen i fråga

guttan.jpg

Tack för svaren!

Bodbäckspålle har jag gillat länge. Sett vackra avkommor av honom! och gillar den typen.

Spang Best annars kanske... måste kolla mera.. Vet du nåt om temprament?

ok.

om det är smäckra typer du letar skulle jag säga H.G.Balder, Lome Elden eller Lykke Gutten.
Synd att Lappello dog annars var han inte den största av hingstar.:cool:
En som är smäcker men VÄLDIGT svår att få tag i är ju Rigel Jo.

Oj oj trodde först att du hade lagt upp en bild på våran en f.d avelsmärr,halvsyster till din e.Aslekongen.

Och en som lämnar smäckra avkommor är Brännapål.

H.G Balder är 152 rätt liten då.
Alm Viktor är 157 cm är efter Rigel jo så där borde det bli något lättare med storlek.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 505
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar