Val av gångart i träning/tävling?

M

Moheed

Min arab är ute på sin första tävlingssäsong som sjuåring nu efter att ha ridits i ca ett år bara. Vi tar det lugnt och det blir bara två st femmor med gott om tid emellan, men jag undrar över det här med att träna långa långsamma travpass som grund (som man ju fått lära sig är det bästa). Mitt lyxproblem är att hästen mycket hellre använder sig av både höger och vänster galopp mycket avslappnat i samma takt som alla andra håller en normal mellantrav. Galoppen är hans bästa gångart och han galopperar gladeligen i en samlad galopp bredvid hästar som skrittar utan att för den skull vara stressad. Jag undrar om jag kan lägga honom där redan nu (långsamt såklart) eller om jag promt måste ha ner honom i trav? Är det rent av en fördel om vi kan arbeta i galopp redan från början? Hur är det med belastning av ben och hovnedsättning i trav respektive galopp?

Sv: Val av gångart i träning/tävling?

Jag har liknande problem med Spirre då han har taskig trav och går lättare i galopp. Men för oss fungerar det super att trava långsamt och då tempot ska upp en aning så galopperar vi istället.

Så på tävling travar vi mest men han får galoppera när han känner för det, eftersom jag inte har bra erfarenheter av att tvinga honom att trava, speciellt när det går lite fortare.

Byter man bara galopp regelbundet och travar ibland så kan jag bara se fördelar - det är ju omväxlande för musklerna att få arbeta lite olika. Bara man inte ökar tempot för mycket bara för att det är galopp så att flåset far upp och ner hela tiden.

/Camilla

Moheed skrev:
Min arab är ute på sin första tävlingssäsong som sjuåring nu efter att ha ridits i ca ett år bara. Vi tar det lugnt och det blir bara två st femmor med gott om tid emellan, men jag undrar över det här med att träna långa långsamma travpass som grund (som man ju fått lära sig är det bästa). Mitt lyxproblem är att hästen mycket hellre använder sig av både höger och vänster galopp mycket avslappnat i samma takt som alla andra håller en normal mellantrav. Galoppen är hans bästa gångart och han galopperar gladeligen i en samlad galopp bredvid hästar som skrittar utan att för den skull vara stressad. Jag undrar om jag kan lägga honom där redan nu (långsamt såklart) eller om jag promt måste ha ner honom i trav? Är det rent av en fördel om vi kan arbeta i galopp redan från början? Hur är det med belastning av ben och hovnedsättning i trav respektive galopp?

Det är alltid en fördel med en distanshäst som har tre bra gångarter. En vägvinnande skritt på de obligatoriska skrittsträckorna som kan komma och ställen där underlaget inte tillåter annat än skritt. Trav och galopp som man kan växla mellan när man rider i tempo. Att växla mellan gångarterna är bra för att inte trötta ut samma muskelgrupper.

Så en häst som kan cantra lugnt och behagligt är en fördel. Fast lika viktigt är ju att den kan trava avslappat. Jag tror nog att nedslaget i trav är något mildare, än i galoppen även om hästen cantrar nog så mjukt, avslappat och balanserat. Fast det kanske jag har fel i.

Föredrar själv som ryttare att lägga hästen mer i trav än i galopp. Galopp är dock mer behagligt som ryttare när man själv börjar bli trött.

Hälsning Maja

Ja, om vi håller en riktigt långsam trav så kanske islaget i marken blir mjukare, men jag upplever att hans mellantrav (som ju är den man använder mest under en tävling) är sämre än galoppen i samma hastighet. Jag tror nog att det krävs lite mer jobb med klättring och dressyr för att få honom starkare i bakdelen och därmed få en starkare och mer balanserad trav när den skall sträckas ut. Fast galopp ÄR ju bekvämare, även om jag alltid med tidigare hästar hållt mig mest till trav. Nåja, vi fortsätter väl med galoppen och jobbar vidare med styrketräningen. Det blir ju också väldigt slitsamt för både mig och hästen om jag skall sitta och tokdra i honom hela tiden för att få honom att gå i den sämre gångarten. Jag försökte med det ett tag men resultatet blev bara att han gjorde nya galoppfattningar i en allt mer samlad galopp så jag tyckte det blev för ansträngande för honom. Då hittade vi ett mer vilsamt flyt i att cantra lugnt och taktfast utan att dra på honom mjölksyra.

Traven "sliter" mindre på hästens ben så det är nog bra om du kan förbättra hans trav. I traven har han alltid två ben i marken mot ett i galoppen.

Ja, det är klart, i galoppen landar de ju alltid på antingen det ena eller det andra bakbenet beroende på vilken galopp de går i.

*KL* Nu tar jag upp en gammal tråd, har blivit lite rädd för att skapa nya på Buke..>_>

Ok, ursäktar i förväg för en antagligen ganska korkad fråga..
Men hur mycket skrittas på tävling? ca...
hur mycket trav och hur mycket galopp?

Jag vet inget om distans utan jämför litegrann med långturer som tävlingsform..fast på vanliga långturer så skrittar man ju mest..så hur är det i distansen?

I tävlingsklasserna skrittas det inte. Det är bara vid obligatoriska skrittsträckor (ex kohagar) och där terrängen inte tillåter fortare gångart.
Vissa skrittar de sista meterna in i grindarna. Men kan man hålla fart ända in i ginden och ändå pulsa ner snabbt så vinner man dyrbar tid.
// Linda

Ah, ok...ganska stor skillnad från vanliga långturer då ju:P Ganska skönt på ett sätt; då måste jag ju inte hårdträna hästen i två år för att klara en tre dagars tur i mestadels skritt och en massa pauser, borde räcka med ganska normal uthållighet..

Traven "sliter" mindre på hästens ben så det är nog bra om du kan förbättra hans trav. I traven har han alltid två ben i marken mot ett i galoppen.

traven sliter mer än galoppen, det är bara att gå in och kolla på back on tracks hemsidan, där står det, galopphästarna utsätts för 1-1,5 tons tryck på benen medans travhästarna utsätts för ca 2 tons tryck på benen...

det tycker jag känns rätt så naturligt eftersom galoppen bara rullar på medans traven är mer kantig.

Men beror inte den uträkningen på att travarna går på betydligt hårdare banor än galoppörerna?

Jag var inne på B- o - T hemsida men hittade inte den uträkning som du nämnde. Jag har mycket svårt att förstå hur trycket per ben kan bli större när man landar på två ben som i traven än när man landar på ett ben som i galoppen.
L

Jag har hört samma sak vid något tillfälle och frågade då om det. Det visade att belastningen var mätt vid provlopp på travare och det skiljer väldigt mycket på en stor vägvinnande avslappnad trav jämfört med de hastigheter de springer på banan. Så det är svårt att använda det som jämförelse.

Tävlingstrav är nästan en helt annan gångart och jag förstår att belastningen blir hög.

Som gammal träningskusk och travhästskötare så kan jag intyga att tävlingstraven är extremt skild från den trav som vi distansryttare håller oss i. Tävlingstraven har mer svävmoment och går hiskeligt mycket fortare (självklart) och hästarna breddar mer. Det är som att sätta lustgas på den vanliga traven eller som när man går från vanligt tretaktsgalopp till fyrtakt - det blir en helt annan växel, liksom.

Långsam trav räknas väl allmänt, över alla discipliner, som den gångart som på lindrigast och bästa sätt bygger kondition och även fixar mentala problem.

/Camilla

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918
Dressyr Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 563
Senast: mackan
·
Distans Hej! Kommer få hem en liten arab valack på 5 år och undrar nu hur NI tränar upp era distans kusar. Jag undrar även om min planering...
Svar
17
· Visningar
5 926
Senast: Listan
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 938
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar