Vaktraser?

Sv: Vaktraser?

Det är nog rätt så svårt det där.
Jag får inte riktigt ihop det tyvärr.
Den dagen jag skaffar en vakthund igen, så kommer jag nog att tänka likadant. Hunden accepterar bara familjen, och vid besök får den stängas in någonstans. En sådan ras tar hand om inkräktare alldeles själv på effektivt sätt ;)

Fast det är så jag menar att göra också. Därav skrev jag att det inte var några problem med en stark vakt så länge den accepterade familjen. Kommer vänner får man som sagt lösa det på annat vis.

Anledningen till att jag funderar är att jag i dagsläget har två hundar som i det närmaste helt saknar vakt. Vi bor i lägenhet så här är det ju tacksamt, men det känns ju lite lurigt att folk kan knacka på fönstren osv och de bara snarkar vidare. Under kommande år ska vi flytta ut i storskogen till ett ställe som varit välbesökt av inbrottstjuvar.

Egentligen har jag inte tänkt skaffa någon ytterligare hund förrän min nuvarande (den andra är husses) blir pensionär, men är det så att de inte ändrar sitt beteende i samband med flytt kanske jag tänker om. I så fall ska det vara en hund som kan ha som största uppgift att vakta och inte vara jättekrävande i övrigt, eftersom jag redan har en (eller två) träningspolare. Alla hundar kräver ju givetvis sitt, men det känns kanske onödigt att skaffa en bruksras.

Tackar för alla förslag, har kikat på allihop tidigare. Är det någon som har erfarenhet av Pyrenéerhunden?

Hmm... Har du erfarenheter av rasen? Vilka är det i så fall? Själv känner jag inte till den sen tidigare. *besöker farbror Google*

Nej, tyvärr vet jag inte alls speciellt mycket!
Allt jag hört om den rasen är att den har en otrolig vaktinstinkt och är otroligt trogen sin familj. Men kommer man in på hundens vaktrevir som obehörig ligger man riktigt risigt till. Är ursprungligen en turkisk hundras som vaktar boskap mot varg, björn och ja, allt möjligt om jag förstått det rätt.

Min kompis bodde förut bredvid en av Sveriges få uppfödare, och dom hade 2 meter höga stängsel på sin tomt och flera "Inträde sker på egen risk" skyltar.
Men tränas den rätt så blir det som sagt en mycket fin hund! Kanske inte sådär jättelämplig om man planerar att ha mycket besök, men annars så :)

Okej, då är det ju en helt annan sak. Ska den bara vara en vakthund, så finns det några få raser att välja på. Dock så är det rätt så svårt att få tag i något vettigt här i Sverige, eftersom vi inte har behovet av sådana raser som dom använder sig mycket av utomlands.

Dessa hundar kräver dock sin förare, för det mesta. Och dom biter utan att tveka alla främmande. Så det man ska tänka på är väl kanske om man verkligen vill ha sin hund instängd så fort det kommer folk? Och om man har, eller vill skaffa barn, när den ska ha kompisar hemma. Vilket dom flesta barn ju har rätt så mycket av. Jag fick stänga undan min hund vid besök, han bet direkt annars.
Trots stränga order från min sida om att inte röra handen mot hunden hemma hos oss (bakom galler var han förstås), så var det en som gjorde det ändå. Ett kvickt nafs, och hela handryggen var uppfläkt så att man kunde se senorna röra sig tydligt. Handen är inte återställd än idag, nästan 2 år senare. Samma hund trasade sönder en axel hos sin tidigare ägare, som glömde att berätta för sin kompis att hunden vaktade gården han skulle till..

Vill du ha en sådan hund, eller en mer normalvaktande?`
Det går att träna andra hundar annars, till att vakta ordentligt. Att dom kan ställa en inkräktare, istället för att slakta den typ. Dom flesta sådana extrema hundraser siktar på att lemlästa alternativt döda, och jag vet minst en där deras instinkt är att sikta på strupen direkt.

Jag uppfattade inte att hunden skulle stå som vakthund enbart utan att den även skulle fungera i familjen och då är "råttorna" alldeles ypperliga kandidater.

Jag tycker det låter som du vill ha en farlig hund som biter personer som rör sig på din tomt. Tycker du verkligen det är försvarbart att ha en sån????????

Tänk om det kommer en gammal gubbe med sitt lilla barnbarn som är på skogstur och din hund biter ihjäl barnet? :crazy:

Nej såna hundar ska man inte ha om man inte är hundexpert inom militären e.d. Skaffa en normal stor hund. Alla hundar vaktar i betydelsen skäller. Även min collie skäller på främmande. Doberman är helt fel, dom fryser ute och mår väldigt dåligt av att inte få vara inne med sin familj.

Jag skulle köpt en stor självständig hund med tjock päls. Pyreneer tex.

Ha bara i minnet att du har strikt hundägaransvar. Vakta, varna och ställa är väl ok men inte bita...:cool:

det finns en ras som passar exakt på din beskrivning : Marammerano Abrussese .(stavning?)
det finns även Pyrenneer hund , helt perfekta som kan leva lösa ute jämt .
dom tar både björn o varg.
Leonberger är oxå bra gårdshundar .

En Berner Sennen låter som en passande hund för dej:)

Våran tik skäller så fort det kommer någon och är med vid gårdens sysslor:)
Väldigt social och snäll men samtidigt vaktig av sig! Vill hålla koll. Inte frusen av sig heller.

Jag har en grand danois... något frusen så han har täcke på vintern och vill inte gå ut när det regnar :cool: Men annars är han super till att vakta, "passa" barn och valla hästar gör han helt otroligt lungt och fint :bump:

Jag tycker det låter som du vill ha en farlig hund som biter personer som rör sig på din tomt. Tycker du verkligen det är försvarbart att ha en sån????????

Öum, var har jag skrivit det? Tycker det är rätt stor skillnad på att vilja ha en hund som säger till och eventuellt försöker mota bort, till att vilja ha en som biter ihjäl barn. Tycker inte du det?

Skaffa en normal stor hund. Alla hundar vaktar i betydelsen skäller. Även min collie skäller på främmande. Doberman är helt fel, dom fryser ute och mår väldigt dåligt av att inte få vara inne med sin familj.

Jag har redan inte mindre än två "normalstora" (vad nu det är??) hundar som inte vaktar i betydelsen att de skäller. Så nej, alla hundar vaktar inte på det viset som jag önskar. Jag har heller inte sagt att den inte ska få vara med sin familj, jag tror inte det finns särskilt många hundar som mår bra av att leva ensamma ute...

Vill du ha en sådan hund, eller en mer normalvaktande?`
Det går att träna andra hundar annars, till att vakta ordentligt. Att dom kan ställa en inkräktare, istället för att slakta den typ. Dom flesta sådana extrema hundraser siktar på att lemlästa alternativt döda, och jag vet minst en där deras instinkt är att sikta på strupen direkt.

Jag vill ha en mer normalvaktande. Jag är inte ute efter någon dödsmaskin i den bemärkelsen. ;) Men jag förstår ju att dilemmat är svårt med vad som är lagom mycket vakt. Vilka hundar tänker du på går att träna att ställa inkrätare? Vilka som helst? Brukshundar?

Jag är rätt oinsatt i detta med vakthundar då jag aldrig haft behov eller intresse för dem förut, så jag vet som sagt inte skillnaden (om det nu ens finns någon skillnad) mellan hur det avlats mellan olika typer. Förutom att det finns dem som går in för att döda och de som inte gör det då... Upplys mig gärna!

Till alla:

Hunden kommer inte vara någon nattpatrullerare i hundkoja i trädgården utan fungera som familjehund precis som våra övriga hundar gör. Det är mer tryggheten i att ha en hund som säger till och som är någorlunda respektingivande (inte älskar allt och alla från första stund) jag är ute efter. Den behöver tillexempel inte ha egenskapen att den dödar barn som är ute och går i skogen med sina mormödrar... ;)

du vill ha en hund med mkt vakt som inte drar sig för att ta hand om inkräktare på egen hand. några av dom raser du fått tips om är extremt skarpa.

nu vet jag inte vad du har för mesiga små hundar :p men
en vanlig bruksras båda skäller och vaktar. min dobermann mutade upp många dörrsäljare mot husväggen, helt i egenskap av sin stl och skall, hon var världens snällaste hund.

du behöver inte ha en värstingras bara för att vakta din gård! det räcker gott o väl med en helt vanlig bruksras eller boskapshund!

Men jag har inte bett om någon värstinghund, jag har bett om förslag överlag. Hunden på min avatar är en av de mina. Jag vet inte hur du definierar "små och mesiga hundar", men jag tycker inte hon är särskilt liten. Inte direkt mesig heller, men vaktar gör hon inte för det. En bruksras är inte riktigt det jag är ute efter, som sagt...

Ge mig förslag på boskapsraser då istället. Och skriv gärna vilka du tycker är "extremt skarpa".

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 597
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka