Vaktraser?

Sv: Vaktraser?

Men du skrev ju faktiskt att hunden skulle ta kunna ta hand om en inkräktare själv. Då krävs det rätt så mycket av hunden..

Tjaa, jag skulle kunna tänka mig någon typ av mastiff. I princip alla av dom har vaktinstinkt naturligt, är stora och ser rätt så skräckinjagande ut och låter mycket men är ändå snälla hundar.
Bullmastiffen är ett bra exempel på vad som kan passa dig. Kräver heller inte samma sorts stimulans som en brukshund direkt. Promenader och vanlig lätt mental stimulans duger gott åt dom.

Jag förstod att du inte ville ha en hund som liknar min förra, men eftersom du formulerade inlägget så att det lät som det, så ville jag bara berätta skillnaden mellan vakthund och vakthund ;)

Men du skrev ju faktiskt att hunden skulle ta kunna ta hand om en inkräktare själv. Då krävs det rätt så mycket av hunden..

Tjaa, jag skulle kunna tänka mig någon typ av mastiff. I princip alla av dom har vaktinstinkt naturligt, är stora och ser rätt så skräckinjagande ut och låter mycket men är ändå snälla hundar.
Bullmastiffen är ett bra exempel på vad som kan passa dig. Kräver heller inte samma sorts stimulans som en brukshund direkt. Promenader och vanlig lätt mental stimulans duger gott åt dom.

Jag förstod att du inte ville ha en hund som liknar min förra, men eftersom du formulerade inlägget så att det lät som det, så ville jag bara berätta skillnaden mellan vakthund och vakthund ;)

Jag skrev att jag ville ha en hund som kunde arbeta självständigt (det vill säga vaktade även utan en förare vid sin sida) och som eventuellt kunde mota bort främlingar - som jag förstod det som kallades för att ställa. Inte att jag ville ha en hund som gick till anfall.

Men det är bra, jag har som sagt dålig koll på skillnaden mellan vakthund och vakthund och tar gärna råd från de som har kunskap om raserna. Mastifferna är definitivt av den typen jag funderar på.

Sen tror (och hoppas jag) att mina egna hundar blir vaktigare när vi kommer bort från det ständiga människoflöde som finns här i stan. Vi får väl se hur det blir. ;)

Tax kanske? Du får ha en skylt som det står: "Jag biter hälsenan av dig"

:rofl::rofl::rofl:
Glöm inte komplettera med skylten "Varning för hunden - så du inte snubblar på den"

Min kompis hade en dekal på sin bil när hon hade en ursnäll men skällig blandis modell större. " Don´t be afraid of the dog - beware the owner! Så är det här, mina hundar rusar glatt skällande ut och pussar alla som kommer, morra får jag göra själv :D

Det är ju väldans svårt att rekomendera en ras. Det är inte en ras du söker utan en individ.

Här på gården jag har flyttat till bor det två Ridgebacks. En är den snällaste hund man kan tänka sig, älskar alla och skulle aldrig komma på tanken att skälla eller visa sig hotfull.
Den andra är väldigt reserverad och har stor integritet. Han vaktar nattetid och är han lös på natten sätter jag inte min fot utanför dörren för han skulle garanterat ge sig på mig. Dagtid när han är lös med ägaren så accepterar han mig.
Båda har samma uppfostran och är jämngamla.

Schäfer har jag själv och hon är värdelös som vakthund, hennes pappa och mamma (som köptes in för att vakta en gård) är lika dåliga... deras ägare gav upp och skaffade en bordercollie istället - hon skäller väldans bra.

Jag är väldigt nöjd med vår rottiskille. Han går som gårdshund, är självständig och vaktar på ett bra sätt. Han är inte jätte glad åt främmlingar. Men han går inte till attack utan ställer och väntar på att vi ska ta i tu med främmlingen. Han släpper fram de till dörren, (de ser honom sällan förren efteråt) Och där på farstukvisten får de stå tills nån öppnar, för han tillåter inte att de lämnar trappen... förren jag eller sambon tycker att det är ok.

Men han kräver ju lite övrig stimulans i form av aktivering för att vara trevlig.

Det som är svårt med rasval är att det är svårt att veta vad det är för individ man får. Jag har bekanta med en rottis som är allt annat än en trevlig gårdshund, då han fått dilla på att "knäcka" katter. Han är en attack hund av allra högsta grad. Och det trots att han har väldigt erfarna och duktiga ägare som lägger ner jätte mycket på denna hund. Ägarna till den hunden får helt enkelt acceptera att den hunden alrig kan fungera på gården självständigt och utan uppsyn... Man har ju hundägaransvar.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 597
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka