kicki71

Trådstartare
Ska berätta om en ganska "konstig" händelse. Har nyligen köpt ett sto, i januari-04, och skulle nu prova henne med en ny hagkompis.
Släpper båda hästarna samtidigt och dom går fram och hälsar. Min häst är nöjd med det och kommer tillbaks till mig, vilket den andra hästen oxå gör. Då flyger f_n i henne och hon formligen anfaller honom och jagar bort honom. :eek:

Hon återvänder till mig, cirkulerar runt och som "vaktar" mig. Så fort den andra hästen kommer i närheten blir hon stensur= blottade tänder och bakåtstrukna öron.
Den andra hästen får, alltså inte för henne, komma fram till mig?

Jag "lämnar" då helt sonika ridhuset, med resultat att hon då vaktar dörren jag gick ut ifrån. Samma betende, hon står bredvid dörren och den andra hästen får inte komma nära, utan hon avvisar honom bestämt! :mad:

Går sen in och tar fast henne, och då kan hon stå bredvid honom, även om hon inte visar intresse av att lära känna honom(nosar på honom men inte mer).

Tycker att det är konstigt att hon vaktar mig på det viset?
Hon har aldrig haft föl och vi har inga bekymmer om vem av oss som bestämmer. Det är jag som är sheriff, och det vet hon.
Kan det vara så att hon helt enkelt trodde jag var en liten hjälplös människa som behövde henne, mot det hemska odjuret(den andra hästen) eller?? :confused:

sådär är min också.
Vette 17 varför våra hästar går för övright väldigt bra ihop. Men herman e rätt mycket enmanshäst också, kanske beror på det.

Jag provade aldrig gå fram till den andra hästen, mer än efter att jag hade tagit fast henne. Då mer eller mindre "sket" hon i honom.
Visade endast ett vagt intresse av att vilja hälsa.
Nosade lite förstrött bara sen brydde hon sig inte.
Och det var efter att hon "vaktat" mig.

Okej.

För grejen är den att deras relation sinsemellan kan du inte göra nåt åt, där får dom göra upp själva. MEN, pass på så att hon inte ska köra bort den andra hästen när du går till den. Min gamla häst skulle också vakta mig, men fick inte under några omständigheter komma nära när jag fram till andra hästar. Försökte han blev han bortkörd å det rödaste rappet.

Detta är givetvis främst en säkerhetsgrej, för det är nte kul att råka hamna emellan när en häst ska köra bort en annan. Sekundärt är det en fråga om vem som bestämmer, för jag har full rätt att gå fram till vilken häst jag vill och det ska min häst acceptera. Punkt.

Du har ett sto :angel: och hon tycker att du är HENNES människa, mitt förra sto gjorde precis lika dant. Hon skulle aldrig nedlåta sig till att gnägga vänligt mot mig när jag kom men om någon av dom andra hästarna försökte hälsa på mig så skrek hon i högan sky och jagade bort den eventuelle syndaren direkt.

Det måste väl ändå kännas ganska skönt att vara så älskad av sin häst så att hon verkligen har tagit åt dig som SIN alldeles egna ledare..
Men jag förstår oxå det här med att det måste gå att sätta en gräns till sin häst .. Få den att förstå att ibland MÅSTE nån annan häst få komma i närheten av dig.. På DINA villkor...Hmmm.. Ett dilemma.. To be or not to be, lixom... ;) Det e frågan..haha
Du får väl säga till henne var gång att "hörrudu, nu får du lägga av!"
För en avundsjuk häst kan ju bli en farlig häst....
LYCKA TILL!!

Ja, hon är verkligen ett sto ut i "tåspetsarna"!
Däremot så är hon väldigt mån om att prata när hon ser mig, det gnäggas å kuttras eller så står hon bara och följer mig med blicken :love:

Hon är verkligen söt min pålla!! :love:

Har nu testat gå från henne till andra hästar, visat att jag inte vill att hon följer, och det är helt OK.
Hon som står kvar och bligar "du säger väl till om du behöver hjälp..."
Hon skulle aldrig ifrågasätta min ställning, och jag kan inte sticka under stol med att vi har börjat få en enorm kontakt hon å jag :bow:

:love: Underbart!!!

Skönt att hon nu accepterar att du går till andra hästar!
Det måste man ju få göra..
Ja det låter som att ni har just DEN kontakten... :) :)
Hon verkar trevlig den hästen, måste jag få säga..=)

Det låter som att hon är: " ..a once in a lifetime horse..."
LYCKA TILL MED PÅLLEN!!

Tack så mycket! :bow:
Hon e verkligen underbar, men hon är "twice of a lifetime" för min förra häst var lika underbar, förutom att han var en HAN och inte lika beroende av mig.
Stoet köpte jag egentligen mot allas rekomendationer, då hon klassats som problemhäst("utbildningsståndpunkt går ej att bedömma då hästen ej är ridbar")
Tyvärr, så sa det KLICK :love: när jag såg henne och efter kroppslig kontroll på ATG så var hon iaf frisk fysiskt frisk. :smirk:
Förra ägarna skakade på huvudet och frågade om jag verkligen visste vad jag gjorde, och om jag verkligen inte ville prova rida först!
Hon hade då inte haft ryttare på ryggen på en månad, och jag tyckte inte att jag som okänd bara skulle hoppa upp och prova.
Här köpte jag på ren känsla!!!
Idag, fem månader senare är resultatet en seger i LC och placering i LB dressyr. :banana:
Hon är KANONFIN, men tyvärr en enmans häst!

Jaså, ett varmblod ??
Jag har oxå ett varmblod som oxå är en enmans-häst. Dock inte lika mycket som din.. För hon bryr sig inte att jag pratar med andra hästar. :)
Men hon har varit misshandlad tidigare så det är väl inte så konstigt kanske att hon blev just min lilla häst.. För det har tagit ett år att vinna hennes fulla förtroende. Innan kunde man inte ens röra henne i ansiktet .. Han hade slagit henne med spön för att hon skulle backa. :cry: :mad:
Men nu kan JAG göra vad jag vill med huvud, öron och pannlugg.. Så vi har oxå fått en fin kontakt som inte är av denna värld..
Så din lilla häst ska du vara stolt över.. För det är jag! :love: :love: :love:

Ha det bäst!

Nej, hon är inte varmblod i den bemärkelsen om du menar travare? :)
Hon är ett halvblod, men här uppe har vi inte så många kliniker att välja på, om vi vill ex export-rtg hästen.
Närmaste klinik med den möjligheten, ligger 25 mil bort :crazy:(enkel väg)och är en ATG-klinik i anslutning till travet, men vi far även dit med våra ridhästar.

Ok.. Ursäkta missförståndet.. :D
Du ser hur det är när man läser in lite själv mellan raderna och tolkar lite som man vill.. *fy på mig* :)

Det kan vara så att hon bara vill komma in och inte vill låta honom komma först in, är hon dessutom högre i rang än den andra hästen så kanske hon inte låter honom komma innanför hennes zon. Du måste arbeta bort det där genom att ge henne en trygg ledare, då slipper hon "vaka" och litar istället på dig.

Till en början stod de mitt i ridhuset med mig.
Där cirkulerade hon runt mig.
Det var inte förrän jag lämnade ridhuset(pga att jag tyckte hon vaktade mig)som hon ställde sig vid dörren, som jag precis hade gått ut ifrån.
Hon kunde dessutom inte se mig innifrån ridhuset. Men hon visste precis genom vilken dörr jag lämnat ridhuset :confused:(finns 3 utgångar)

Denna hästen hade hon inte heller träffat förut, alltså ingen rang uppgjord, utan vi skulle prova om det gick att ha dem tillsammans i hagen så småning om. Ville dessutom göra det på neutral mark = ridhuset.

Hon vet absolut att det är jag som är ledare, och jag har inga problem att hantera en annan häst fast hon är i närheten. Dvs jag är "aktiv" med nått, typ en annan häst, krattar hagen eller liknande.
Det är bara precis som om hon försöker "skydda" mig mot de andra hästarna... att jag är hennes :)
när jag bara är...och liksom inte pysslar på med nått.
Nåja, jag tycker hennes uppförande var ovanligt, har aldrig varit med om det tidigare :smirk:

så där är min sköthäst med! han tålerar inte att nån annan häst ska få en människas uppmärksamhet (bara i hagen) då jagar han bestämt i väg dom och kommer sedan med spetsade öron emot mig och vill bli klappad överallt. Om jag då går till en annan häst och klappar den jagar han iväg den hästen och kommer med spetsade öron emot mig igen.
Han är helt enkelt svartsjuk :D
En gång när vi skulle ta ut den andra hästen (ett 2 årigt sto) ur hans hage blev han ursinnig och jaga iväg hon var gång vi närmade oss utgången till hagen, där kunde det bli farligt för den stackars unghästen fick ju panik.
Då blev jag arg på han och jagade bestämt iväg han :mad: sån "svartsjuka" är inte tillåtet!
Nu mera gör han inte det, men han är fortfarande svartsjuk om man klappar en annan häst i hans hage

wow, det låter ju helt underbart att han en sån "vakthund"... vilket förtroende... min häst är jättesvårfångad i hagen och jag måste ta med mig hela havrehinken för att få med henne in... hur får man hästen att bli en sån skydsängel? den måste ju älska er till 100%...?

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka