Vaktig hund

S

Sannis

Våran ena hund är väldigt vaktig coh skäller om nån kommer å plingar knackar på. På kvällarna kan hon börja skälla för att någon går förbi vårat hus, vi bor nära stan så på helgerna så är det många fulla människor som passerar vårat hus och är ganska högljuda hur ska man träna bort detta beetende. Det är ingen hund som är vaktig av sig det är en leonberger.

Sv: Vaktig hund

Vi brukar ropa på henne så brukar vi säga nej och att det bara är Morfar som komme rom det nu är han som kommer. Vi har 2 hundar så hon skäller inte när hon är ensam hemma med honom men hon skäller säkert om det går n¨ån mysko människa förbi. Hon skäller dock inte när vi kommer hem för hon känner igen våran röst men om jag kommer upp från källaren på kvällen så skäller hon tills hon hör min röst eller ser mig.

Ignorera beteendet. be ngn ni känner komma och knacka på.... bry er inte att det knackar på dörren förrens hunden är tyst... ignorera hunden under hela tiden den skäller och berömm när den tystnar...
personen utanför ska veta om noterna och bara stå och vänta ut tills ni öppnar alltså en knackning/plingning räcker i början...

Vi har lärt vå hund så att ringer det på dörren så springer man dit och sätter sig ca 2-3 m från dörren och inväntar att det öppnas...

lycka till...

jag snor lite av din tråd för jag har också lite av det problemet. de skäller även när de är ensamma om någon går förbi eller knackar på (har bett vänner testa). är vi hemma hos mig och jag är hemma är det inte så mycket skällande, men knackar det på eller om vi är hemma hos någon av mina föräldrar skälls det desto mer.

skällandet vid dörrknackningen borde inte vara så svårt att träna bort (jag ska bara få det gjort ;)) men hur tränar man att de ska vara tysta även när jag är borta? och hos mina föräldrar när de skäller på folk som är utanför?

jag upplever det inte som något jätteproblem, men stackars mamma som är hundvakt ett par ggr i veckan tycker att det är mycket störande (de har noll respekt för henne och lillebrorsans kompisar knackar på stup i kvarten).

någon som har erfarenhet av t ex citronhalsband? måste det sitta på alltid om man börjar med det? jag är inte så pigg på att ha halsband inomhus p g a skaderisken...

jamenar ropar ni på henen och säger nej så får det exakt den effekt hon vill åstakomma.
Att ni reagerar. Det är därför hon skäller - för att larma flocken

Jag har ignoreat mina hundar när de skällt, och har aldrig upmuntrat beteendet genom at trex rusa till dörren bara för att det knackat.

Man kan arrangera så att folk går förbi så at tni är berädda och så igonerar ni det demonstrativt.
Om det inte fungerar så kan man TYST visa ut hunden ur rummet och stänag dörren om henne ett par minuter. Men agera INTE emot dörren (om ni tex riggat att nån knacklar på)
"utvisningen" blir som ett straff.

Tränaren har en oskäker västgötaspets som skäller på allt och alla, men med citronhalsbanden håller hon käft, så jag skulle absolut rekommendera det.

Tänk bara på om du har fler hundar och en hund som står brevid skäller så får din en dusch, inte så kul. Men funkar gör det. Sätt i ett elastiskt halsband om du är rädd att den ska fastna.

Och är man hemma är det ju ganska lätt att träna bort.

praktiskt att den går att sätta på ett elastiskt halsband, jag trodde att det var ett helt halsband man satte på hunden.

finns det olika märken och vilket är i så fall bäst?

jag är egentligen inte så förtjust i såna här "fuskhjälpmedel" och som det är nu funkar det för mig. men jag är beroende av att min mamma ställer upp som hundvakt då jag jobbar upp till 15 timmar vissa dagar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 311
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar