Vaktar valpen

Piruette

Trådstartare
Har ett litet problem, som jag inser kommer att bli till ett stort problem om inget görs.

har en tik på 1,5år sen innan.. för 2 veckor sedan skaffade vi oss en liten valp:love:
allt har gått superbra, hundarna älskar varann o funkar hur bra som helst ihop..

problemet är det att min äldre tik har börjat vakta den lilla när vi är ute o träffar andra hundar.. från att ha kunnat leka m alla hundar o hälsa så funkar det knappt alls.
inte mindre än 3ggr har hon hamnat i "bråk",
det funkar bra med dom hundar hon känner sen innan, samt att när det bara är hon o jag kan hon hälsa o leka m främmande hundar som vanligt..

min rädsla är att hon ska börja vakta valpen mot människor oxå:(.. vilket hon inte visat ngt på ännu... o här hemma är det inga såna fasoner alls...

kommer att träffa min jätteduktiga tränare idag o gå igenom problemet.. men bollar gärna tankar o erfarenheter med er andra oxå..
 
Sv: Vaktar valpen

Rent spontant, måste de möta och leka med hundar ni inte känner? Att ha råkat i bråk tre ggr på två veckor tyder på att de får hälsa på rätt många. Kan de inte hälsa på dom ni redan känner?
 
Sv: Vaktar valpen

nää, såklart hon inte behöver... det har mest bara blivit så då det går många hundar där vi brukar vara o dom flesta har undrat om dom kan få leka o hälsa...o det har alltid gått bra innan.... o jag tycker att det har varit skönt för min hund att få springa av sej lite tillsammans med nån annan hund..
 
Sv: Vaktar valpen

Finns faktiskt ingen anledning alls att låta hunden leka av sig med kreti och pleti på promenaden.

Välj ut ett fåtal hundar där du vet att det fortfarande fungerar och låt dina hundat enbart leka/träffa dom istället.

/C :)
 
Sv: Vaktar valpen

nää, det är det kanske inte... men mitt problem va ju egentligen inte hurvida det är rätt lr fel att låta sin hund leka m alla lr inte..

min fråga va ju på hur jag ska få henne att inte vakta valpen, för vi har båda trivts ganska bra med hur vi haft det o jag ser gärna att jag kan släppa min hund med andra hundar utan att behöva vara rädd att hon ska flyga på dom..

sen inser jag ju att jag kanske inte kan fortsätta som innan, men vill ändå försöka bli av med det här vaktandet...
 
Sv: Vaktar valpen

Det finns ju ingenting som säger att beteendet ska eskalera, det kan ju mycket väl avta när valpen blir större.

I övrigt så är det ju du som måste gå och styra upp den gamal och tala om att vaktar valpen, det gör du och ingen annan. Tiken har bara tagit på sig en onödig uppgift, så ge henne sparken från uppdraget.

Hur du sen korrigerar henne, beror ju på hunden.
 
Sv: Vaktar valpen

Men att hälsa på andra hundar har ju utlöst din tiks beteende, självklart hör det till diskussionen då ..

Som blandrastiken säger, det är ju din uppgift att skydda dina hundar och tiken har tagit på sig en roll som inte ska tillhöra henne egentligen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 625
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 793
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp