Katur

Trådstartare
Hej! Jag visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men det fick bli här! För det har ju med ridning att göra. Jag undrar om man får rida på en väg med följande vägskyltar: Motortrafikförbjuden, ej genomfart och enskild väg? Det är en grusväg som jag har sneglat på men ej vågat rida in på mest pga enskild väg skylten! Är enskild detsamma som privat väg?

MVH Maria

Sv: Vägskylt

Katur skrev:
Hej! Jag visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men det fick bli här! För det har ju med ridning att göra. Jag undrar om man får rida på en väg med följande vägskyltar: Motortrafikförbjuden, ej genomfart och enskild väg? Det är en grusväg som jag har sneglat på men ej vågat rida in på mest pga enskild väg skylten! Är enskild detsamma som privat väg?

MVH Maria

Jadå, där får du rida. Hästen är att betrakta som ett fordon, men inte som ett motorfordon. Något mitt emellan cykel och bil. Fast den skall gå på vägen, ej cykel/gångbana men får ändå gå rakt in i naturen fritt precis som människor.

Alltså gäller samma i naturen som för människor som är ute på promenad. När man rider många ihop då skall man dock vara försiktigare - då blir det procession - ofta kan då betäcknas som kommersiell ridning, som t.ex. turridning.

Man får inte rida så att man förstör i naturen. Men vägen du nämner får du definitivt rida på. Ligger det inget hus längst in så bara rid. Ligger där ett hus så kan man ju alltid vara snäll nog att fråga. Även om du får rida där, så är det lugnast för grannsämjans skull.

Hälsning Maja

Sv: Vägskylt

Hej! Tack för hjälpen! Jag tror det ligger ett hus där inne så jag får nog gå bort och fråga först.

MVH Maria

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 978
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar