Vägrar hoppa

H

happy_girl

Hej!

Jag och min häst Happy har tävlat och tränat hoppning upp till msv. Men helt plötsligt så vägrar hon hoppa. Hon slänger sig, stannar och håller på. Vi har kollar ryggen, tänderna och ja i princip hela henne! Ingenting är fel.

Provat med olika bett och bettlöst. Inte nån större skillnad..

Dock så hoppar hon jätte fint o bra när man löshoppar henne.. åhh vad ska jag göra? :(
 
Sv: Vägrar hoppa

Jo absolut kan det vara de. Men hon har alltid varit så jäkla pigg o framåt. När hon ser hinder blir hon jätte taggad men när man väl ska hoppa så nej. Då passar det inte :/
 
Sv: Vägrar hoppa

Jag säger som föregående talare, hon har kanske tröttnat på att träna hoppning? Speciellt när det ställs så stora krav på henne.

Lägg hoppträningen på hyllan!

Rid ut! Träna utanför ridbana! Träna i backar! Hoppa över saker i naturen!
Börja om från början - bommar på marken, låga kryss mm. Ställ inte krav, utan låt hästen få vara häst! :idea:

Jag hade också blivit bitter och vägrat hoppa om jag inte fick varierat med sysselsättning och allt cirkulerade runt att jag skulle hoppa. Försök hitta det positiva och gör saker som ni tycker om att göra tillsammans! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vägrar hoppa

Ja jag ska nog göra det!

Tänker inte hoppa på ett tag nu, utan som du sa- låta henne vara häst haha ;)
 
Sv: Vägrar hoppa

Är hon röntgad? hur ser det ut i benen? är hon genomgången på klinik eller har ni bara gjort en gårdsbesiktning? Om hästen t.ex. har ont i båda frambenen så är det väldigt svårt att se det om man inte släcker ut hältan i ena benet. Vet många som har gått länge med en liten liten dubbelsidig frambenshälta just för att den knappt syns om man inte bedövar ena benet. Först i efterhand har man kunnat förstå stopp och liknande trots att man kollat upp hästen flera gånger.

Min erfarenhet är att när en häst slutar hoppa så är det antingen smärta eller så har man tagit den för hårt.
Hur fort har ni utvecklats? Har ni gått snabbt upp i klasserna och satsat i omhoppningarna? Ibland kan man gå för fort fram med en talangfull häst och börja rida mot klockan eller i för höga klasser innan den är mogen för det just för att den har så pass mkt kapacitet att man klarar av svårigheterna på ren talang till en början. Gör man så så tappar hästen mod och förtroende och börjar stanna eller springa på sidan. (här gäller det att kunna skilja en pigg häst från en stressad häst) Är det sånt som hänt så får man gå tillbaka ett antal steg och ta det lugnt och jobba med grunderna. Massa beröm för allt den gör rätt och gå sakta fram igen. 2 steg fram, ett steg bak.

Hur gör hästen när någon annan hoppar den? Din tränare eller någon annan? Kan vara så att ni kommit in i en svacka och du tänker att hon stannar och så gör hon det. Är man hundra på att hästen är frisk så kan det vara värt att låta någon annan rida den.
 
Sv: Vägrar hoppa

Måste bara säga att jag alltid uppskattar att läsa dina svar på olika frågor för dom är oftast väldigt kloka och välformulerade. :)
 
Sv: Vägrar hoppa

Hm.. Jag är ingen hoppexpert men en mycket skicklig äldre tränare sa en gång till mig att de flesta hästar har/får "problem" i övergången mellan 1,20 och 1,30-1,35. Detta skulle då bero på att av någon outgrundlig anledning ändras språngkurvan vid just de höjderna. I ca 1,40 och däröver återgår hästen till att hoppa likadant som på en meter.

Den här tränaren sa att det är just detta som gör att flertalet hästar inte kommer upp i svår klass utan stannar vid ca 1,30. Och att den "hoppglada" i början går bra i 1,30 men snart slutar att hoppa.

Självförtroendet hos hästen får en knäck när den intränade tekniken inte fungerar särskilt väl och hoppglädjen försvinner.. Som jag förstod det så måste hästen krypa mycket närmare hindren vid 1,30, och "ta i mycket mera" vilket kräver mera styrka och en annan teknik. Språngets högsta punkt hamnar inte mitt över hindret utan strax efter - men om det stämmer vetenskapligt vet jag som sagt inte..

Om detta även stämmer på dagens superhoppavlade hästar vet jag inte men det kan ju vara en orsak på din häst? (Om den nu inte har ont vill säga)

Det skulle innebära att du behöver gå ned rejält i höjd och träna väldigt mycket teknik (typ 5,5an), mycket travhoppning, cavaletti och hinder med hjälpbom mm för att bygga upp självförtroendet igen och verkligen befästa tekniken, styrkan och avståndsbedömningen.

Kanske ta en paus från hoppningen och sedan "börja om" med ovan nämnda träning?
 
Sv: Vägrar hoppa

Läste om en häst som slutade hoppa för att hon sparkade sig i magen med framhovarna. Kanske kan vara det?
 
Sv: Vägrar hoppa

Jag säger som en del att hon kanske har tröttnat, antingen på hoppningen eller (ta inte illa upp nu) ridningen, har någon annan provat att hoppa henne?

En del hästar vill inte utsätta sej för risker att slå sej mm med en ryttare dom inte helt litar på att den också klarar svårigheterna. På lägre höjder kan det gå, eller tills det händer något som får dem att tappa förtroendet.

En del som vill hoppa har också ett upplägg som hästarna tröttnar på, eller i värsta fall slits av, med för mycket hoppning i veckorna, utöver tävlingar. kanske är det inte så för dej men jag bara nämner det. Under tävlingssäsongen åker ju många kloka ryttare inte och tränar hoppning, eller i alla fall i mycket mindre grad för att inte hästen ska tappa lusten eller slitas.

Ja det var mina tankar. Vet inte om något av det gäller dej och din häst.
 
Sv: Vägrar hoppa

Det har hänt i historien att hästar tröttnat på att hoppa. Ulla Håkansons Ajax vann NM i hoppning -68, ville sen inte hoppa något mer, hon skolade om honom till dressyrhäst och tog OS-brons i lag -72!
 
Sv: Vägrar hoppa

Hej!

Jag och min häst Happy har tävlat och tränat hoppning upp till msv. Men helt plötsligt så vägrar hon hoppa. Hon slänger sig, stannar och håller på. Vi har kollar ryggen, tänderna och ja i princip hela henne! Ingenting är fel.

Provat med olika bett och bettlöst. Inte nån större skillnad..

Dock så hoppar hon jätte fint o bra när man löshoppar henne.. åhh vad ska jag göra? :(

Förutom det alla skrivit, har du kollat sadeln? Jag vet hästar som plötsligt inte velat hoppa och där har det framkommit att sadeln blivit för trång vilket betyder smärta, speciellt vid landningen.
 
Sv: Vägrar hoppa

vilka "vi" har kollat genom hästen? Inkluderar "vi" en veterinär? Det är alltid första steget. Därefter får man rannsaka sig själv och sina krav :)
 
Sv: Vägrar hoppa

Hm.. Jag är ingen hoppexpert men en mycket skicklig äldre tränare sa en gång till mig att de flesta hästar har/får "problem" i övergången mellan 1,20 och 1,30-1,35. Detta skulle då bero på att av någon outgrundlig anledning ändras språngkurvan vid just de höjderna. I ca 1,40 och däröver återgår hästen till att hoppa likadant som på en meter.

Den här tränaren sa att det är just detta som gör att flertalet hästar inte kommer upp i svår klass utan stannar vid ca 1,30. Och att den "hoppglada" i början går bra i 1,30 men snart slutar att hoppa.

Självförtroendet hos hästen får en knäck när den intränade tekniken inte fungerar särskilt väl och hoppglädjen försvinner.. Som jag förstod det så måste hästen krypa mycket närmare hindren vid 1,30, och "ta i mycket mera" vilket kräver mera styrka och en annan teknik. Språngets högsta punkt hamnar inte mitt över hindret utan strax efter - men om det stämmer vetenskapligt vet jag som sagt inte..

Om detta även stämmer på dagens superhoppavlade hästar vet jag inte men det kan ju vara en orsak på din häst? (Om den nu inte har ont vill säga)

Det skulle innebära att du behöver gå ned rejält i höjd och träna väldigt mycket teknik (typ 5,5an), mycket travhoppning, cavaletti och hinder med hjälpbom mm för att bygga upp självförtroendet igen och verkligen befästa tekniken, styrkan och avståndsbedömningen.

Kanske ta en paus från hoppningen och sedan "börja om" med ovan nämnda träning?

Fast jag skulle nog mer påstå att det beror på att ryttarna får problem när hindren bli högre och därför kommer inte så många över 120. När det blir större krävs det mer precisis ridning eftersom hästar inte tål att komma fel för ofta, dvs om dom får ta i så dom kräks kan dom lätt börja stanna..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp