Vägrar höger galopp, why?

K

kajshaa

Min D-ponny vägrar ta höger galopp och jag fattar verkligen inte varför :confused: , trots att man driver och han är framåt så funkar det inte! Inte ens om vi försöker i en högerkurva. Han brukar ta höger galopp ibland om man VERKLIGEN kämpar men ändå så byter han till vänster efter bara några steg.

Han hade lite problem med benen direkt efter att vi köpt honom (för ca 3 år sedan) men veterinären såg aldrig vad det var för fel. Sedan blev han bra och nu verkar han inte alls ha problem utan går rent och är pigg och glad.

Har ni några idéer om varför han ej vill ta höger galopp?
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

kan det vara så? :eek: *orolig* men han markerar ingenting och ser inte ut att ha ont (men jag vet att DET ska man inte lita på).

Visst skulle det kännas bra att åka in och kolla honom ordentligt men de hittar ju inget förra gången:crazy:
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Åk in och böjprova hästen, är rätt övertygad om att ni får svaret då...
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Hade en travare i stallet som inte visade någon hälta när vi sprang med honom eller i hagen. Han tog båda galopperna fint i hagen och verkade inte ha ont alls. Framför vagn och under ryttare haltade han något fruktansvärt i traven. Ägaren åkte in och veterinären hittade ingenting. Har öfr mig att det inte syntes något på röntgen heller. De kom i alla fall fram till att det var någonting med någon led eller ledvätska eller så, och hästen blev opererad för det.

Nu ska jag inte måla fan på väggen alltså, menar bara att det är inte säkert att veterinären ser något även om det faktiskt är något.

Gör böjprov och kolla, som någon annan här sa.

Annars - är han ojämt musklad? Sadeln är rak? Hindrar du honom? Har han allmänt ett svårt och ett lätt varv?
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Säger som övriga, gör böjprov.

Annars är hästen säkerligen mycket mer musklad i vänster...
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Om hästen inte har ont eller är skadad, är den som någon skrev antagligen svagare i högersidan. Jag hade problem med min häst, fast den ville inte fatta vänster galopp. Jag gjorde precis som du och försökte i en sväng, bara svängen hjälpte inte min häst, men om du tänker på att ställa hästen åt fel håll - utåt, brukar det fungera, iaf för mig.
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Det kan även vara en låsning nån stans. En ponny i vårt stall brukar ha samma problem och det brukar bli avhjälpt med en duktig massör.
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Det finns massor av olika anledningar som kan vara orsaken just i din hästs fall. Svårt att säga något utan att ha sett hästen. Men om den har ont någonstans kan det lika gärna sitta högre upp i bakdel eller rygg. Behöver inte alls vara ett ben. Kolla upp hästen ordentligt först så du vet om den är ok i kroppen. Om den är det får du gå vidare med analysen om varför.
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Tack för era tankar, tror det behövdes ;)

Har nu satt tänderna i alla hans papper och gått igenom (det är ju annars mamma och pappa som tar hand om allt sånnt:angel: ).

I ett mail från förra ägaren står det: "Det enda jag märkte på Tulo här hos mig var att han var stel i bogen på ena sidan"
står dock inte vilken sida...

Om böjprov säger jag så här. Vi gjorde ett böjprov på honom när han hade problem. Då markerade han fram (vä fram 3 (!), hö fram 1,5 och båda bak 1). Sen kan man ju också ifrågasätta böjprovet. Man kan ju ibland tycka det är vansinne att böja lederna på det där viset. Hästar med känsliga leder kan visa ett negativt resultat på böjprov fastän de är friska :crazy:

Så...vad tycker ni? Röntgen, kiropraktor, massör? Jag vill ju så gärna ha på papper att han ÄR helt frisk, precis som han känns när man rider honom!
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Nummer ett: kolla upp hästen hos en veterinär.
Om det inte visar sig något där så välj komplementär eller alternativ vård. Ta tex ut en duktig massör, även om just den inte är rätt vård för din häst så kan han/hon hjälpa dig vidare.

Kolla även upp sadeln, den kan störa, och rannsaka dig själv, stör du eller är du själv sned?
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

kajshaa skrev:
Visst skulle det kännas bra att åka in och kolla honom ordentligt men de hittar ju inget förra gången:crazy:

förra gången var för 3 ÅR sen??
mycket kan hända på 3 år.. så ta ut en veterinär och kolla upp hästen. ta även ut en equiteraput som känner igenom hästen och ser om den har några spänningar.
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Min ponny har oxå haft jobbigt med högergaloppen och det visade sig att hon hade galla på vänster bakknä men nu är det mycket bättre och nu funkar hon jätte bra i höger varvet....
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Hästen har alltså visat hälta på alla fyra, i skiftande grad? Vad gjordes det åt problemet då? Har du ridit/kört hästen utan att ha utrett de hältorna?:cool:
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Piraja skrev:
Hästen har alltså visat hälta på alla fyra, i skiftande grad? Vad gjordes det åt problemet då? Har du ridit/kört hästen utan att ha utrett de hältorna?:cool:

Vi fick rådet att låta honom stå i ca 3 veckor och se om hältan försvann naturligt, vilket den gjorde och sedan dess har vi bara ridit skogsridning med honom. Jag har vägrat tävla eller ridit alltför hårt med honom. Han har inte haltat sedan dess.

JAG skulle gärna tagit in honom till veterinären för en grundligare undersökning men jag är 16 år och pank och litar på att mina föräldrar (som då äger våra hästar och har pengar) gör rätt, vilket jag inte tror att de har gjort i detta fallet.
Min mamma har haft hästar sedan hon var ung och SÅKLART tillkallar hon och pappa veterinär om det skulle vara något. men nu tycker de att det inte är någon fara eftersom han inte haltar och inte verkar ha ont och vi bara har honom till skogsridning.

Tro mig...jag har FÖRSÖKT men det slutar bara med att jag har hela familjen emot mig :eek:
Men kanske om jag lägger fram det på ett bra sätt så att de FÖRSTÅR att Tulo (ponnyn) behöver undersökas... därför har jag rotat igenom alla papper, talat med veterinärer, massörer och gud vet vad och lagt in tråden här för att kunna övertyga dem....

Jag älskar den här hästen fruktansvärt mycket och han är min vän...vill att herr Tulo ska må bra men ansvaret ligger inte bara på mig :confused:. Jag gör bara vad jag kan liksom...
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Kotledsinflammation kan vara mycket diffus men inte desto mindre problematisk för hästen. Sitter det på alla fyra är det svårt att se. Eftersom hästen tidigare visat hälta på alla fyra benen ringer en varningsklocka hos mig just för att det kan vara kotledsinflammation. Det kan ge såna symtom som att hästen inte är "arbetsvillig" i bägge varv m.m.

En bekants häst sparkade bakut i fattningarna i vänster varv...det visade sig vara just kotledsinflammation på alla fyra men med en högre grad i höger bak.

Jag hoppas du får dina föräldrar att förstå att hästen bör gås igenom...

Ta och longera hästen i alla gångarter. Studera noga hur den rör sig. Där kan du också se om den här några problem i högerfattningarna och om den bryter av där med. Går den rent och fint på linan utan spår av hälta eller gångartsproblem kan problemet bottna i sadeln eller hos dig. Dock skulle jag ha undersökt hästen veterinärt först och främst innan jag jobbade vidare med den.:cool:
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Hälta på alla 4 benen är inte okey !

Även om en 1 gradig böjprovreaktion på en äldre häst inte är så mycket att bråka om men det sammanlagda böjprovsreaktionerna som han haft för 3 år sedan gör att jag skulle kolla hästen ABSOLUT-.

Åk till klinik och gå igenom hästen ,är hästen dubbelsidigt halt så syns inte hältan utan den får ett förkortat stelt steg ..

Tror inte du kan se detta själv genom longering ,utan att åka till klinik och se till att bedöva ett ben ,vilket då hältan kommer att synas mer ..

Så åk och kolla hästen !

Mvh Miaa
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Miaa skrev:
Hälta på alla 4 benen är inte okey !

Även om en 1 gradig böjprovreaktion på en äldre häst inte är så mycket att bråka om men det sammanlagda böjprovsreaktionerna som han haft för 3 år sedan gör att jag skulle kolla hästen ABSOLUT-.

Åk till klinik och gå igenom hästen ,är hästen dubbelsidigt halt så syns inte hältan utan den får ett förkortat stelt steg ..

Tror inte du kan se detta själv genom longering ,utan att åka till klinik och se till att bedöva ett ben ,vilket då hältan kommer att synas mer ..

Så åk och kolla hästen !

Mvh Miaa
Jag har ingen häst som har problem som ska kollas...Använd *knapplån* om du använder knapp från mitt inlägg...och inte riktar dig till mig som person.

Jo, för övrigt är det mycket vettigt att hålla koll på sin hästs gångarter på linan...alltså, inte longera i ordets bemärkelse. Där ser man om hästen tar fattningen lätt och om den går rent. TS bör göra något som h*n kan visa för föräldrarna som är de som sitter på plånboken...
 
Sv: Vägrar höger galopp, why?

Piraja skrev:
Jo, för övrigt är det mycket vettigt att hålla koll på sin hästs gångarter på linan...alltså, inte longera i ordets bemärkelse. Där ser man om hästen tar fattningen lätt och om den går rent. TS bör göra något som h*n kan visa för föräldrarna som är de som sitter på plånboken...

Du har så rätt så rätt... har nu förberett föräldrarna på att jag vill tala om Tulo och jag tror de vet vad jag menar... så nu är det bara att hålla tummarna, har förberett väsrta föredraget jag ska hålla ^^

hoppas det ordnar sig och tack för hjälpen/tipsen/bannorna alla :bow:
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp