Vägrar göra det i pottan!

Sv: Vägrar göra det i pottan!

Kanske var den som "upphittade" dom som hade pottränat dom innan ?

Ja nar du citerar pa detta satt forstar jag att du undrar.

Sahar ligger det till,
en kvinna hittade dom sjuka, undernarda etc pa ett falt. dom var ca 2 manader ca veterinaren da.
hon hade dom i ca 1 manad hemma hos sig medans dom frisknade till. under den tiden vet jag att hon tranade dom lite grand, for aven hon hade en Puppy Potty som jag skrev om.
sedan nu nyligen sa tog jag over valparna nar dom blivit helt friska, slutat med antibiotika sprutorna etc. dom var duktiga hos mig den forsta veckan, men nu den andra veckan (har haft dom i 2 veckor) sa har dom borjar bli stokiga av sig, inte som i borjan....

jag hoppas att min forklarling har rett ut dina fragetecken.

Den förra ägare vad ju den som hittade valparna övergivna, men h*n kunde inte ha valparna kvar för h*n hade redan så många djur..

Det hade du förstått om du LÄST ordentligt ;)

Har du ingen möjlighet att låta de vara ute någonstans där inte andra hundar finns, tex en privat trädgård?
Det är ju inte bara rumsrenheten det handlar om utan att valpar behöver frisk luft, sol sken, "höra uteljud" och inte minst känna dofter.
För att utvecklas normalt.
Om de bara vistas inomhus har de inte en chans att bli normala hundar, så försök att hitta någon terass, privat trädgård eller dyl.

Ja.. Om jag ska vara ärlig tycker jag att det fortfarande är lite skumt! :angel:

Men Okej, du bor i Malta och kan förstå att hundarna inte får gå ut ännu. Men jag håller med Zqathan helt till fullo :smirk:

Har du ingen möjlighet att låta de vara ute någonstans där inte andra hundar finns, tex en privat trädgård?
Det är ju inte bara rumsrenheten det handlar om utan att valpar behöver frisk luft, sol sken, "höra uteljud" och inte minst känna dofter.
För att utvecklas normalt.
Om de bara vistas inomhus har de inte en chans att bli normala hundar, så försök att hitta någon terass, privat trädgård eller dyl.

...för smitta kan inte föras via luften... :angel:

Försök att inte vara så trångsynt...

Jo det kan det, liksom kan man själv ha på kläder, skor, händer.
Går liksom aldrig att skydda 100% dessutom kan ju hundar och vi också för den delen bli smittade på det mest märkliga sätt.

Men! Man får liksom väga det ena mot det andra, stor risk är det ju inte, även om den så klart finns (se ovan)
Väg det då mot att de kan bli sjuka och/eller "konstiga" mentalt (överdrivet skygga eller annat) om de inte får leva normalt.

Och det är viktigt ur många synpunkter med frisk luft, väder och vind att de får miljöträning inkl höra utomhusljud, och framförallt annvända sina näsor, hundar lever ju i doftrenas värld, en valp som bara känner samma doft hella tiden kan bli totalt chockad den dagen han kommer ut.

Dessa valpar har dessutom redan ett märkligt sug betende, troligen är de redan lite "störda"
men med tanke på åldern så finns det fortfarande hopp, men det krävs ju att de får leva ett så normalt liv som möjligt.

Om de nu inte kan vistas ute bland andra hundar så bör man ju ändå försöka göra det bästa av situationen.

För övrigt är inte vacc 100% heller så även när de är färdig vacc finns det smitto risker.
Och så då allt annat som kan hända...

Delvis knapplån.

Till er alla som ifågasätter TS så: Sverige är inte norm för hela världen, och man får anpassa sig efter rådande förhållanden...

Och?
En hund är väl en hund i hela världen, med samma behov?
Jag har i vart fall alltid trott det:angel:

Ja, MEN omständigheterna och traditionerna är olika på olika håll i världen, och vad är det egentligen som säger att vår svenska norm är rätt och allt annat fel?

JAG tycket inte heller det låter riktigt sunt, eftersom jag är svensk och har den praxis som gäller i Sverige för ögonen, men samtidigt, om det nu är så att man har ett så högt smittryck att praxis är att hålla sina hund inne till den är fullvaccinerad, då är det väl så. Inte skulle du gå rakt emot DIN veterinärs rekommendationer?

Senast ändrad:

Varför skrev du inte det på en gång att du bodde på Malta? Då hade nog vi alla förstått att det inte var ett skämt. Vad du kan vara lycklig som bor därnere i det fina vädret, för här regnar det varannan dag. Lycka till med vavvorna.

Hon skrev ju att hon bor utomlands och att smittorisken var stor. Då är det väl bara att acceptera att det är så. Fattar inte varför alla ska vara så misstänksamma och skrika TROLL till höger och vänster :crazy:

Men inte var det ngn som höll valpar inne till 3-4 mån på den tiden smittrisken för parvo var verkligt stor i sverige.
PL

Jag förstår att ni höjer på ögonbrynen

Jag förstår att ni höjer på ögonbrynen, jag tycker inte heller att det är rätt att dom första månaden att valpen inte får vistas utomhus tills den är vaccinerad.

MEN. Jag pratade med vetrinären och han sa att pga. av att det finns så många hemlösa hundar på Malta (i sverige finns det knappt en enda), och dom inte är vacccinerade så smittas många hemlösa hundar och dom i sin tur för vidare PARVO.
Sjukdomen smittar en valp otroligt lätt och han har sagt att han har sett otroligt många valpar dö (på Malta) pga. det.
Därför är det inte VÄRT RISKEN.

Jag har en balkong som valparna har dygnet runt tillgång till.
Varannan dag tar jag ut dom i min hundväska
http://www.adoggybag.com/images/queenie_2b.jpg
så att dom får frisk luft. Plus att jag brukar ta med valparna till min svärmor som har en stor trädgård där inga hundar har tillträde till.

Jag har inte sett några tecken än på deprission eller något annat pga. av detta, vilket är positivt. De har bott instängda i en månad nu, (innan vet vi inte vart de bodde, men de hittades utomhus på ett fält så de har fått se Utomhusvärlden).
Idag är det exakt en månad kvar tills dom får gå ut, och jag kan inte vänta!

Ni måste förstå att saker och ting är annorlunda utanför sveriges gränser. och vissa saker MÅSTE ske, även om det kanske inte låter som det bästa. men i slutändan gör vi faktiskt det bästa för våra hundar och det är det som räknas. det här är en normal procedur här på Malta och alla fullvuxna hundar jag har mött har varit hur normala och lyckliga som helst.

:banana:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 583
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 085
Senast: Gruvan
·
Övr. Hund Jag har två mindre spaniels som är snart 10 år gamla. Ena är skällig i överlag och den andra är problemfri. jag har tappat glädjen med...
Svar
8
· Visningar
2 190
Senast: linnsan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka