Vägrar gå på transport

Sv: Vägrar gå på transport

Mycket intressant läsning! Ser fram emot fler goda råd.
Har en pålle som ibland VÄGRAR gå in i släpet. Andra gånger är det inga problem. Det beror alltså inte på rädsla eller obehagliga upplevelser utan bara på hennes fjordingblod. Vi har ett mycket gott förhållande med tydlig rangordning. Hon och jag är bästisar efter alla år och hon skulle gå genom eld för mig. Dock inte gå in i transporten ibland. Det trista är att det blir problem att beräkna tid när vi skall iväg på träningar alt tävlingar. 2 minuter eller 5 timmar i lastningstid är lite skillnad! Min fantasi tryter nu på både mig och alla snälla vänne som kommer med goda råd och tips.
Vi har provat:
- repgrimma
- olika typer av släp
- mat
- godis
- linor bakom
- piasavakvast på häcken
- backa in
- ställa släpet på olika ställen
- gå i cirklar utanför släpet
- påse på huvudet
- vänta ut henne
- knuffa
- dra
mm mm mm mm mm mm mm mm

Fortsätter med spännig att läsa tråden.

Föreslår bara helt enkelt att ni som har problem tar hjälp av ett proffs inom NH! :rofl: Ingen som suttit här på bukis o läst o sedan provar hemma o lyckas o sedan börjar visa andra...
Det är så noga med sekunders eftergift för att få det att funka!
Jag har varit med flera ggr med duktiga NH tränare o det är en upplevelse!! :bow:
Tyvärr så kan hästarna bli lika envisa som förut igen när ägaren inte är konsekvent o gör som tränaren instruerat...:confused:
Men det är väl värt pengarna att ta hjälp av en duktig instruktör!!! :)

Föreslår bara helt enkelt att ni som har problem tar hjälp av ett proffs inom NH! :rofl: Ingen som suttit här på bukis o läst o sedan provar hemma o lyckas o sedan börjar visa andra...
Det är så noga med sekunders eftergift för att få det att funka!
Jag har varit med flera ggr med duktiga NH tränare o det är en upplevelse!! :bow:
Tyvärr så kan hästarna bli lika envisa som förut igen när ägaren inte är konsekvent o gör som tränaren instruerat...:confused:
Men det är väl värt pengarna att ta hjälp av en duktig instruktör!!! :)

Allt prat om NH...Jättebra saker men dessvärre fungerar det inte med våra "lastningstrassel". Det är även instruktörer som har problem med min pålle så det handlar tyvärr inte om ledarskapsproblem. Jag skriver tyvärr eftersom om det varit pga det så hade vi kunnat jobba på det och löst problemet..

Jo, har även testat att backa :cool:

sök efter natural horsemanship på nätet!
jag fick lära mig så här en gång: sätt på hästen en repgrimma.
1. du begär att hästen ska gå in genom att sträcka åt grimskaftet, alltså dra lite som vanligt, då kommer hästen att känna ett tryck bakom öronen som är lite obehagligt, backar hästen här ska du gå efter hästen så sträckningen bibehålls, OBS!ingen dragkamp då du ändå inte har en chans utan bara en irriterande sträckning= tryck bakom öronen
Om hästen går framåt släpp genast efter på grimskaftet så trycket försvinner, ta det lugnt, om hästen börjar backa igen ska du backa efter med hängande grimskaft, så sträcker du igen, behåll sträckningen ända tills hästen tar ett steg fram eller så lite som tar fram huvudet lite, det visar ju att den tänker åt rätt håll.

Snart kommer den att lära sig att det är obehagligt att "frysa fast" eller backa och att trycket släpper när den tänker rätt.
Jag har sett xtremt svårlastade hästar gå in så här, prova i alla fall.
Man ska inte blanda i hop ledarskap med mat o godis, men jag kan ändå tycka att om hästen går in ska den äta sitt kraftfoder där inne varje dag i två veckor så den verkligen tycker det är positivt.

Precis så här har jag tränat vår lilla b-ponny sedan valborg. Hon vägrade att gå på sprang åt sidan och dummade sig. Fick lära mig av den duktig tjej att först ska hon vara i position dvs mitt framför lämmen, för att få henne dit sätter jag ett grimskaft i snurrning. Nu flyttar hon sig bara jag viftar med det, flyttar hon inte sig så får hon en klatsh eller en nuddning av det snurrade grimskaftet. ( svårt att förklara). Sedan har jag grimskaftet sträckt och så fort hon tar ett steg framåt släpper jag efter lite och fortsätter sedan tills hon är uppe. Väl uppe finns det alltid godsaker.
Ska hon jäklas så kan hon stå med sträckt hals i fem minuter men hon tröttnar alltid och kommer.

Allt prat om NH...Jättebra saker men dessvärre fungerar det inte med våra "lastningstrassel". Det är även instruktörer som har problem med min pålle så det handlar tyvärr inte om ledarskapsproblem.
Vad för instruktörer talar du om? NH-dito? Namn (gärna PM)?

"Ledarskapsproblem eller inte". Det beror på vad man lägger i ordet ledarskap.
Hästen gör ju inte som du vill. Alltså fungerar inte "ledarskapet".

LIA

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar