Vägrar gå på transport

A

_amanda_

hej !!
Jag har en ponny på 5 år..som fortfarande vägrar gå på transport.. vet inte längre avd jag sak göra då mitt tåla mod inte längre räcker till.. har haft henne i 2 år nu, och är fortfarande inte lastbar. vad ska jag göra ? jag ahr fått massvis av hjälp av hästfolk ja känner. även en massa tips och kenp.. men INGENTING fungerar :confused: vad ska jag göra med henne? hon går absolut inte på !! Någon som kan tipsa om någon bra metod eller finns det någon slags speciallist människa som man kan kontakta och få hjälp av? i så fall var hittar man sånna? :confused: jag e tacksam för all hjälp jag kan få !!

Sv: Vägrar gå på transport

har du sökt trådar? jag tror det finns en hel del tips.

Jag personligen tror att du och hästen behöver jobba på er relation då hästen antingen inte har någon respekt eller helt enkelt inte vågar gå på. Alla hästar är födda med klaustrofobi och en av de onaturligaste platserna man kan placera en häst är just i en transport. Men om hästen har förtroende för dej och respekterar dig kommer den gå in i transporten om du ber den. men det är ömsesidigt, du måste även respektera att hästen kan tycka att det är äckligt.

det som kan hjälpa är att köra in transporten i hagen och låta den stå öppen med något gott inuti, så får hon titta och fundera i lugn och ro.

sök efter natural horsemanship på nätet!
jag fick lära mig så här en gång: sätt på hästen en repgrimma.
1. du begär att hästen ska gå in genom att sträcka åt grimskaftet, alltså dra lite som vanligt, då kommer hästen att känna ett tryck bakom öronen som är lite obehagligt, backar hästen här ska du gå efter hästen så sträckningen bibehålls, OBS!ingen dragkamp då du ändå inte har en chans utan bara en irriterande sträckning= tryck bakom öronen
Om hästen går framåt släpp genast efter på grimskaftet så trycket försvinner, ta det lugnt, om hästen börjar backa igen ska du backa efter med hängande grimskaft, så sträcker du igen, behåll sträckningen ända tills hästen tar ett steg fram eller så lite som tar fram huvudet lite, det visar ju att den tänker åt rätt håll.

Snart kommer den att lära sig att det är obehagligt att "frysa fast" eller backa och att trycket släpper när den tänker rätt.
Jag har sett xtremt svårlastade hästar gå in så här, prova i alla fall.
Man ska inte blanda i hop ledarskap med mat o godis, men jag kan ändå tycka att om hästen går in ska den äta sitt kraftfoder där inne varje dag i två veckor så den verkligen tycker det är positivt.

tack så mycket för tippset!! ska verkligen prova det där med repgrimma.. ska köpa en sådan så snart ja kan.. :smirk: det kan verkligen vara värt ett försök !!
tack

Tack för ditt svar!! dock är min ponny inte det minsta rädd.. hon är bra extremt trottsig :( hon ska alltid testa och tämja på alal gränser.. hon är envis som en åsna.. därför har jag arbetat mycket med HN... och det har verkligen blivit mkt bättre, har visat stora framsteg sedan ja köte henne för 2 år sen... Då visade hon ingen respect alls... vilket hon gör mkt mer nu.. och det är ju possetivt !! hon ska fortfarande testa gränserna vid nya grejer.. men när hon väl förstår att jag bestämmer så inser hon att det inte är någon ide att bråka... funkar vid princip allting utom lastning ;( där kommer hennes trottsiga sida fram igen.. det är liksom "Nej Nej där sak jag inte in"... :crazy: men jag får väl ge henne mer tid, jag tror att problemet igentligen är att hon inte vet vad hon ska göra....

Har hon varit med om någon lastningsolycka före hon kom till dig? Vi hade 4en ponny som hade hoppat över bommen. Hon gick på hur bra som helst men när man stängde hoppade hon. Hon fick åka lös.:idea:

Om hon bara trotsar kan du ju tuffa till dig lite.

Tack för ditt svar!! dock är min ponny inte det minsta rädd.. hon är bra extremt trottsig :( hon ska alltid testa och tämja på alal gränser.. hon är envis som en åsna.. därför har jag arbetat mycket med HN... och det har verkligen blivit mkt bättre, har visat stora framsteg sedan ja köte henne för 2 år sen... Då visade hon ingen respect alls... vilket hon gör mkt mer nu.. och det är ju possetivt !! hon ska fortfarande testa gränserna vid nya grejer.. men när hon väl förstår att jag bestämmer så inser hon att det inte är någon ide att bråka... funkar vid princip allting utom lastning ;( där kommer hennes trottsiga sida fram igen.. det är liksom "Nej Nej där sak jag inte in"... :crazy: men jag får väl ge henne mer tid, jag tror att problemet igentligen är att hon inte vet vad hon ska göra....

Jo om du e säker på det så kan du ju alltid tuffa till dig lite, fast viktigt att man är väldigt lugn - men bestämd. Det där med repgrimman tycker jag är värt att testa. Eftersom det bara verkar vara trots, om hästen hade varit rädd hade det varit en helt annan sak. Tänk inte heller såhär "hästen ska in i transporten" utan mer "hästen ska följa och lita på mig"

Många ggr när jag tänkt "hästen SKA göra som jag vill" blir det bara pankaka av allt ihop. Man får se det som ett sammarbete istället. Nu småskrattar jag lite när hästen kämpar emot för jag vet att jag inte kommer ge mig, men jag ger hästen tid och tycker att om den vill bråka så fine - men det blir bara jobbigare för hästen desto längre den trotsar. Därför verkar det här med repgrimman vara en bra idé, en annan grej är ju att så fort hästen backar så ber du den backa ännu längre, då blir det jobbigt för hästen, sen när DU ber den stanna ber du den gå fram igen och så fortsätter man så tills man känner att det går som bäst. Men detta kan va krångligt om man inte kan läsa av hästen korrekt vilket du säkert kan men då är det viktigt att det verkligen bara är trots och ingen rädsla eller inget missförstånd inblandat. Repgrimme grejen verkar lättare och säkrare.

Har en ponny som var exakt likadan.. och om hon till sist gick in så kastade hon sig ut lika fort igen, hon har krupit under bommen ett par gånger också.. Hon var inte heller rädd utan hade bara bestämt sig för att inte bli lastad. :smirk:
Efter mycket om och men och efter att ha lessnat på hennes bråk så kom vi fram till den metod som fungerar bäst. En hållbar grimma på ponnyn och en lång replina som gick från grimman fram till bommen och över den ett varv och tillbaka ut där man själv står. Jag står alltså utanför transporten, på vänster sida om man lastar hästen på vänster sida, och så drar jag lite i repet och går hon framåt så släpper jag direkt efter. Om hon står still så håller jag repet sträckt och börjar hon försöka backa eller kasta sig så håller jag emot och så står hon där och studsar ett tag tills hon inser att hon inte kommer nånstans och går istället in. :p
Viktigt är ju att man har grejer som håller så att ponnyn verkligen inte kommer lös för hela grejen med den här metoden är att det enda valet hästen har är att antingen gå in eller stå kvar och streta emot. Bakåt är inget alternativ.
Såhär har vi nu gjort nåt år och det funkar bra. Dock testar hon fortfarande att kasta sig ibland, medans hon ibland går direkt på. Och hon har helt slutat med att försöka kasta sig ut när man stänger bommen.
Dock är det ju viktigt om man gör såhär att hästen inte är rädd för då får den panik när man håller emot. Skulle aldrig testat den här metoden på syrrans nervösa varmblod till exempel..
Tilläggas kan också att innan vi började göra såhär så hade vi testat det mesta, linor, uttröttningsmetoden, muta henne, backa henne när hon backade mm. och inget fungerade mer är än kanske en gång.

Prova lasta henne tillsammans med en rutinerad häst som hon känner och litar på om det är så att hon inte förstår vad som förväntas av henne. Kör gärna en sväng också med dem tillsammans.
Annars tror jag också på att lastträna med repgrimma och långt grimskaft, det ska vara lungt och skönt inne i transporten och jobbigt att vara utanför. Tänk bara på att du inte får binda upp henne i repgrimman.

Lycka till!

sök efter natural horsemanship på nätet!
jag fick lära mig så här en gång: sätt på hästen en repgrimma.
1. du begär att hästen ska gå in genom att sträcka åt grimskaftet, alltså dra lite som vanligt, då kommer hästen att känna ett tryck bakom öronen som är lite obehagligt, backar hästen här ska du gå efter hästen så sträckningen bibehålls, OBS!ingen dragkamp då du ändå inte har en chans utan bara en irriterande sträckning= tryck bakom öronen
Om hästen går framåt släpp genast efter på grimskaftet så trycket försvinner, ta det lugnt, om hästen börjar backa igen ska du backa efter med hängande grimskaft, så sträcker du igen, behåll sträckningen ända tills hästen tar ett steg fram eller så lite som tar fram huvudet lite, det visar ju att den tänker åt rätt håll.

Snart kommer den att lära sig att det är obehagligt att "frysa fast" eller backa och att trycket släpper när den tänker rätt.
Jag har sett xtremt svårlastade hästar gå in så här, prova i alla fall.
Man ska inte blanda i hop ledarskap med mat o godis, men jag kan ändå tycka att om hästen går in ska den äta sitt kraftfoder där inne varje dag i två veckor så den verkligen tycker det är positivt.

Precis den här metoden använder vi också och den funkar suveränt.

Snällt mot hästen, allt går lugnt till. Hästen går in! Vi hade en häst som det tog 3-4 timmar att lasta "normalt". Den slet sig, stegrade och levde om. Med repgrimmemetoden hade vi en dust när han försökte. Men sen gick det på 2 minuter. Vi åkte på träningar, till klinik m.m.

Numer använder vi oftast den här metoden på alla hästar.

Norrland

Jag har oxå bara bra erfarenheter av den här metoden fast jag använde en vanlig lädergrimma och ett grimskaft. Om hästen inte reagerar på trycket efter en stund kan man även smacka, vilket oxå ska upphöra direkt när hästen svarar, alltså går framåt. Jag kan även rekommendera att ta hjälp av någon "hästtränare" det gjorde jag och man lär sig massor om relationen med hästen överhuvudtaget.

tack !! men tyvärr funkar det inte med att ha en annan häst inne i transporten.. Hon går ändå inte in. Hon är inte rädd.. bara envis.. :(

hej !!
Jag har en ponny på 5 år..som fortfarande vägrar gå på transport.. vet inte längre avd jag sak göra då mitt tåla mod inte längre räcker till.. har haft henne i 2 år nu, och är fortfarande inte lastbar. vad ska jag göra ?

Har du någon aning om varför hon inte går in? har det hänt något när ni har kört, har ni eller någon annan slagit henne under lastning eller har hon bara ingen lust att åka från kompisarna och hagen?

Vår häst var rädd och blev slagen vid lastning då olydnaden tolkades som istadighet - ja, ni kan ju tänka er hur positiv hon var efter det! :crazy: Det har vi jobbat bort genom att helt enkelt fästa en longerlina i tränset, lätt tryck bakom öronen, lätta när hästen går framåt och väääänta. Efter 3 timmar gick hon skakande upp i transporten, fick sitt favoritgodis och sedan backa ut. Upprepade proceduren ett antal gånger - tillslut gick hon på vid första försöket. Kanske funkar?

Det där med repgrimman verkar vara en jätte bra ide, riser själv en häst som hatar transporter av ren illvilja, jag ska absolut prova det där! Tack så mycket :banana:

Horsemanship är det enda rätta för Monis också :)
Första gången tog det 6 timmar.
Andra gången 5 minuter. Då när Sandra (mycket liten) lastade henne själv med bara grimma! :)
Blir verkligen positivt om man gör rätt!

Det låter ju helt fantastiskt!! Hur bar du dig åt?! Tacksam för svar :):bump:

Om våra inte vill gå på så tar två vuxna helt enkelt tag i varandras händer och "lyfter" på hästen, och det ganska snart, låt dom inte krångla för länge. Efter ett par på lyftningar brukar dom gå på själva så fort man ställer sig bakom.

Precis.

Ta hjälp av ett par starka hästkarlar.
Inget joller där, in bara.

Jag skulle testat att gå fram mot transporten , och INNAN hästen ens börjar tänka på att stanna så backar du , långt/länge . Sedan går du fram - backa , fram - backa åså gör du så tills hästen undar "varför får jag inte gå framåt?" och då går du in . Tålamod - men det lönar sej !

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar