Vagn och sele till större ponnyer

Ainon

Trådstartare
Vars kan man få tag på vagn (rockard?) och sele till större ponnyer?

Vad får man räkna med att betala för komplett utrustning?

Har kollat runt lite men bara hittat grejer till A och B ponnyer samt stora hästar.
Kan man använda en rockard som egentligen är i storlek till en varmblodig travare till en D-ponny?
Vad blir effekten om man har en för stor vagn?

Senast ändrad:
Sv: Vagn och sele till större ponnyer

Du kan ha för stor vagn om du menar skaklarnas längd, däremot kanske vikten blir för tung/lätt och du får stor svängradie. Kanske kan kapa skakeln?

Det finns olika sätt att skaffa sig körutrustning så det är svårt att säga ett pris, men minst 5000:- skulle jag sätta prislappen på om det blir begagnad sele eller equilex.se´s billigaste plus en begagand rockard. Ska du köpa lite rejälare sele får du lägga minst 4000:- på selen. Driveout.se har nog marknadens billigaste bra rockard. Kolla deras modeller!

Till c-d ponny är det ofta svårt på begagnatmarknaden tyvärr. Det är mest stort eller litet och alla ponnyer är så olika så man kan aldrig bara köpa, utan man måste mäta alla remmar om man inte har möjlighet att ta hem o prova.
jag sålde en cob idealsele nu i somras, och den gick på ett nafs. Man måste vara snabb.

Jag undrar också! :) Vad finns det för bra rockarder till större ponnyer? Har en maxad C-ponny och skulle önska en typ Roslagsrockard fast för större ponny då. NHS-rockarden, är det någon som har kört med en sån eller som har en bra bild?

Jag kör en D-ponny o jag har en Ideal sele från Börjes, stl cob. Sen så har jag en rockard från Jensa o en martonvagn från Warco. Är jätte nöjd med både vagnarna o selen.

Rockarden kostade 7000, det tyckte jag var billigt!!!

JMORONRPHQOOD8.jpg

JMQPGNKPJNIRN0.jpg

Trevliga bilder och jättefin ponny! :) Sele (också Ideal) och maratonvagn har jag. Det är en bra och stadig rockard jag är ute efter. Har just nu en Drive- Out. Din ser helt ok ut! Hur är hjulen? Du verkar sitta bra, använder du kuskkil? Är det någon form av standardrockard som tillverkas eller har du kommit med egna önskemål? Var inne på hemsidan och tyckte att rockarden på bilderna ser annorlunda ut, enklare, förutom på förstasidan (du?).

Tack!!! Så du har redan en rockard? Skall du ha en annan?

Jaha, nu fick jag vara med på hemsidan, det hade jag inte sett innan :)

Hjulen tycker jag är bra. Jag sitter ganska bra, jag är lite kort så jag når inte fram (eller bak till ryggstödet) riktigt. Så en kuskkil hade gjort susen, har planer på att bygga en någon gång när jag har tid...

När jag köpte vagnen så var den till stor häst, men jag tyckte om det höga sätet så jag beställde den ändå. Sen kortade vi skaklarna ca 30 cm o vred om dom lite sen så blev det toppen. Hade jag vetat hur jag ville ha det innan jag fick hem den så hade jag beställt den så, men jag hade inte köpt Anton då. Jag ville ha svängel o baksele fästen till, det bad jag om o det kostade inget extra.

Jag tror att vagnarna som han visar upp där är till shettis. För en i min klubb som kör shettis har en sån, den ser precis ut som min fast i mindre format. Högt säte o fjädring. Min vagn är grövre o med bättre däck. Men jag ser att han har järnhjul till salu nu oxå. Såna vill jag ha!!!

Sen har vi gjort så att vi kan hänga vagnen bakom transporten, precis som dom gör med travsulkisar. Vi tar bara bort sätet, lägger in det i transporten o så hänger vi upp vagnen. Jätte smidigt o enkelt, det fixar jag själv tom. Så jag får enkelt med vagnen på alla träningar o tävlingar. Har tyvärr inga bilder på den än, skall fixa så du ser exakt hur jag menar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 831
Senast: cewe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18