Vägledande förtydligande.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vägledande förtydligande.

Vad menar du skulle märkas? Om Coari eller någon annan har varit i kontakt med JBV vet vi ju inte men får hålla mest troligt, eftersom detta i allra högsta grad bör intressera dem. (hovslagarna)

Och jag tror också att det kan komma att bli färre hovisar under en period, men att de som sen utbildar sig kommer att bli utbildade i rätt anda och har således inget att jämföra med varför de inte ser saken så konstig.

Mitt svar dröjde flera dagar och ändå så var det innan denna diskussion satte igång, och även före semestertid.

Om det är glasklart för JSV hur det ska tolkas, så skulle det märkas när man frågade.

Att Coari pratat med JSV invänder jag inte emot, det tror jag definitivt att han har. Men han påstår att det är glasklart för JSV hur lagtexten ska tolkas. DET borde då märkas när man frågar JSV.

OM det varit glasklart för JSV hade jag INTE fått svaret 'vi vet inte då gränsdragningen är oklar, vi har skickat frågan vidare', utan jag hade fått ett svar direkt.

Ja man hänvisar väl till den som varit med och skapat detta, det bör väl vara den personen som också kan svara bäst på frågorna eftersom man får förmoda att personen vet vad den håller på med. Att andra människor inte är så insatta är för mig fullt begripligt, det gäller ju väldigt mycket. Gå in på elgiganten och fråga en person om köksmaskiner som står på stationen datorer, kommer inte att veta ett smack vilket det inte hymlar med heller.

KL Ingen kan väl påstå att detta är en glasklar skrivning:"utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt"!
Svenska lagar är ofta utformade på det här sättet (ramlagar) tex djurskyddslagen men där delegerar lagen ansvaret för detaljerna till regeringen som utfärdar en förordning som i sin tur ger SJV i uppdrag att ge ut föreskrifter. Den typen av delegering sker även i denna lag men enbart vad gäller behörigheten!
SJV har helt enkelt inget uppdrag att utfärda detaljföreskrifter utan har istället gett sig in på att utfärda väldigt detaljerade tolkningar som de egentligen inte har något juridiskt ansvar för.
PL

Ja man hänvisar väl till den som varit med och skapat detta, det bör väl vara den personen som också kan svara bäst på frågorna eftersom man får förmoda att personen vet vad den håller på med. Att andra människor inte är så insatta är för mig fullt begripligt, det gäller ju väldigt mycket. Gå in på elgiganten och fråga en person om köksmaskiner som står på stationen datorer, kommer inte att veta ett smack vilket det inte hymlar med heller.

Ursäkta men nu får du ju ge dig!

Det är ANSVARIG AVDELNING som anser att gränsdragningen är oklar och de inte kan svara, och därför måste skicka frågan vidare.

Dvs ska du jmf med elgiganten så är det korrekta exemplet att du går till avdelningen för köksmaskiner, och har frågor om vad du ska tänka på när du ska köpaen mixer och de tycker att det är lite oklart vad man ska tänka på då, så kan de få kolla upp det med mixertillverkaren och återkomma.

Jag vet inte riktigt vad du försvarar eller säger emot? Coari påstod det från JSV:s håll är GLASKLART. Jag invänder då det uppenbart inte är det. Nu skriver du att det är klart att JSVs anställda på den avdelningen som är ansvariga för dylika frågor inte är insatta?? Då är det ju fortfarande inte glasklart!

Det som du hänvisar till är djur som har fått lugnande. Alla andra sjukdomsfall ska behandlas av godkänd hovslagare.

Jag ger upp...och återkommer när någon egentligen vet något :devil:

Senast ändrad:

Jag försvarar ingenting, utan konstaterar bara utifrån den kännedom jag har och vad man sagt tidigare.

Men som jag sa - detta har nog hänt av två anledningar

Hovisar vill bli legitimerade - de vill höja statusen på sin kompetens och med all rätt - för det finns en del outbildade tomtar - och i vissa distrikt har de nästan hela marknaden för att det ligger på halva priset och skor en massa svart. Sedan att det finns outbildade duktiga också det är en annan sak. En del har en intuitiv känsla för skoning, men...

Den fysiologiska kunskapen behövs, och den som de utbildade hovisarna får är tom så liten att vetrinärer ansett att hej de måste få ännu bättre utbildnig för till klinikerna kommer många helt onödiga problem för att en del av de som skor inte förstår konsekvenserna av vad de gör
Så detta är ett steg i rätt riktning för hästarnas skull

Sedan är det ett skydd för hästägare, väljer man en kvalitetsmärkt hovslagare så ska man också kunna ställa krav

Inget händer på en natt - en massa kommer att fortsätta anlita dig och dina outbildade kollegor, och jag tror inte ngn kommer sätta krut på att jaga er med blåslampa. Däremot så kommer man hugga en barfotaverkare som skadar en häst som en kobra, och även det tycker jag är bra

All utveckling är bra, den kommer att ställa till problem för en del (praktiska) men om det ökar skyddet för hästarna så är det ju bra

För de kan inte vara så oskyddade att människor som typ Strasser kan karva hej vilt och skapa inflammationer utan att man kan skydda hästen, bara för det inte finns en lag att använda sig av

Senast ändrad:

Jag tror det här blir bra på sikt, men krav på godkänd hovis

Inom travet tex är det rätt ovanligt med utbildade hovisar - vilket gör att de är rätt ouppdaterade på senara kunskap och tom har sina helt egna ideer om sjukbeslag tex - som kan gå helt stick i stäv mot vad veterinär anser.

Konstigt egetligen för inom alla andra områden brukar de vara så himla snabba att ta till sig nya rön

Jag tror det här blir bra på sikt, men krav på godkänd hovis

Inom travet tex är det rätt ovanligt med utbildade hovisar - vilket gör att de är rätt ouppdaterade på senara kunskap och tom har sina helt egna ideer om sjukbeslag tex - som kan gå helt stick i stäv mot vad veterinär anser.

Konstigt egetligen för inom alla andra områden brukar de vara så himla snabba att ta till sig nya rön

:bow::bow::bow:

Sedan är det ett skydd för hästägare, väljer man en kvalitetsmärkt hovslagare så ska man också kunna ställa krav

Jag erkänner att jag inte har lusläst alla inlägg i tråden.

men från början tolkade jag det bla som du skriver i det jag citerar.
Men när jag sedan läser coaris inlägg så verkar de bara handla om att en utbildad hovis ska slippa ansvar.

citat coari
Det glasklara är att om alla dagens hovslagare följer denna vägledning så är det juridiskt sett helt omöjligt att i ett senare läge drabbas av åtalsanmälan.

hur ska ni ha det :confused:

Jag tror att man är ganska naiv om man tror att allting alltid kommer att vara svart eller vitt och aldrig några gränsfall

*KL*

Jag tycker också att lagen kommer innebära att det blir bättre - för ALLA inblandade, dvs både hästar, hästägare och hovslagare. Dock kommer det ju ta ett tag innan allt är på plats. T ex innan de hovslagare som vill bli godkända kunnat bli det etc. Och under den perioden, övergången eller vad man säger, så är jag inte säker på att det faktiskt blir bättre för någon alls. Måhända inte sämre heller, men inte bättre.

Jag GILLAR lagen, men inte sättet den sjösatts eller hur man ska säga. Det skulle varit en övergångsperiod utan behandlingsförbudet helt enkelt tycker jag. Tills man hunnit få tillräckligt många godkända hovslagare för att de ska finnas en sportslig chans att de ska räcka till. Nu finns en kraftig obalans mellan behov och utbud, som drabbar hästar, hästägare och även ännu ej godkända hovslagare. Och i viss mån även veterinärerna. De kommer behöva 'sitta och titta' på skoningar, hur de nu ska ha tid med det..

Senast ändrad:

Men när jag sedan läser coaris inlägg så verkar de bara handla om att en utbildad hovis ska slippa ansvar.

citat coari

Citat:
Det glasklara är att om alla dagens hovslagare följer denna vägledning så är det juridiskt sett helt omöjligt att i ett senare läge drabbas av åtalsanmälan.

Jag tror att man är ganska naiv om man tror att allting alltid kommer att vara svart eller vitt och aldrig några gränsfall

Här har vi typexemlet på varför det blir så snurrigt,, Man erkänner att man inte läst inläggen i tråden men väljer ändå att svara,, genom att dra ett citat ur sitt samanhang.

Det som drogs ur sitt samanhang är helt rätt tolkat när det gäller dagens icke godkända hovslagare för att dom enligt sitt utförande som lagen är skriven och följer vägledningen aldrig kommer kunna drabbas av åtalsanmälan!!!

Vad som framgår av detta citat: Forest Autumn: Jag erkänner att jag inte har lusläst alla inlägg i tråden.

och så tolkar fan oxå hur bibeln är skriven.. Det solklara i vägledningen är att en icke utbildad hovis riskerar åtalsanmälan om utförande sker enligt vägledningen för icke godkänd hovis. Detta har jag delgett enbart för att ingen kollega i ett senare läga ska behöva hamna i "skiten eller blivit lurad" utan kunna uppvisa juridisk hållbar bevisbörda om vari ansvarsfrågan ligger.

Däremot så på en godkänd hovslagare så ligger det fulla ansvaret på den godkända hovslagarens utförande och åttagande. Därför poängterar jag att vid ett ev senare åtal så är det av yttersta vikt att en optimal journalföring finns som bevisbörda.

År det främmande att många fall som lett till åtalsprövning, erindran,varning och t.o.m. från veterinära ansvarsnämden anlett till indragen legitimation inom veterinärvården grundats på bristande journalföring.

Jag vill helt enkelt inte att samma misstag som har skett inom veterinärkåren ska drabba mina kollegor genom den nya lagen utan att det finns ngt som vi bör ta lärdom av utifrån dom misstag som redan går att ta del av från våra kollegor inom djurhälsovården.

Mig veterligt så är anmälningarna till jordbruksverket när det gäller bristande utförd veterinärvård skyhögt högre och åtalsanmälningar i majoritet till fördel veterinärkåren än för dagens samtliga hovslagare trots att antalet verksamma hovisar är skyhögt flera än dagens verksamma veterinär kår i landet (både registrerade och icke registrerade yrkesutövare i båda grupperna)

Jag hoppas att det så även i framtiden kommer gå att ta del av redovisad statestik. Därför förmedlar jag dom konsekvencer som kan bli följden om man som icke godkänd hovslagare inte följer det vägledande förtydligandet som solklart om det följs aldrig kommer att kunna leda till åtalsprövning inom kåren..

Hästägarna skiter jag faktiskt för dagen i för dom har sin egen tolkning, och det är att det va inte mitt fel och jag litade på min hovis..

Det som jag ser som oroveckande är hur den nya lagen är utformad och vilka koncekvenser det mkt lätt kan leda till för majoriteten av mina kollegor.

Det framgår även att Jordbruksverket är oroliga för hur den nya lagen är utformad,, därav har dom sammanfattat vägledande förtydligande som dom redovisar på Hovslagarnas hemsida,, för hovslagarna inte hästägarna.

Informationen finns och därmed kan ingen part, varesig godkänd hovslagare, icke godkänd hovslagare i en senare ev. åtalsanmälan i ett förhår åberopa bristfällig information.

och så tolkar fan oxå hur bibeln är skriven.. Det solklara i vägledningen är att en icke utbildad hovis riskerar åtalsanmälan om utförande sker enligt vägledningen för icke godkänd hovis

Eh? Om hovslagaren är utbildad eller ej spelar väl inte någon roll? Och inte kan väl en hovslagare (oavsett 'sort') drabbas av åtalsanmälan om man följer vägledningen för ej godkänd hovis?
Nu blev jag förvirrad på riktigt :confused:

Och om du citat 'skiter i hästägarna' slut citat, så varför postade du den här tråden, på ett forum som frekventeras av uppskattningsvis 99% hästägare, och 1% veterinärer/hovslagare/etc?

citat coari

Man jag är inte Coari, och vad han skriver orkar jag inte engagera mig i, jag tycker han drar alldeles för långtgående växlar och dessutom med en meningsbyggnad som gör att det är omöjligt att förstå vad han skriver

jag försöket sätta detta i ett sammanhang - vad är syftet? vad vill man åt?
jag tror som sagt att detta är en reaktion på den del av barfotaverkningen som är att beteckna som djupplågeri. Eller varför inte alla alternativbehandlare

Men som lagstiftningen har sett ut förut så har det inte gått att komma åt dem. Därför gör man såhär tror jag

Sedan så undrar jag om alla hovisar tänkt på vad det verkligen innebär att ta ett steg närmare legitimering, för tidigare har hästägaren rent juridisk varit ansvarig för skoningen, nu flyttas det ansvaret på hovisen, så en godkänd hovis som kommer hem till dig och hästen är 4 gradigt halt efteråt - kan du alltså anmäla till ansvarsnämnden på samma sätt som med en veterinär som gör något knasigt. Eller som i mitt fall inte tar emot hästen...

Alla hovisar måste nu börja ta ett större ansvar för vad de gör, sedan kommer det som du säger vara gränsfall och många veterinärer blir anmälda få prickade, men nu först går det att pricka en hovis

Även detta är nog det bästa för hästägare och hästar på sikt

Men var medveten om att för att ni skall kunna anmäla måste hovisen vara godkänd av jordbruksverket - där är moroten för hästägaren att välja godkänt

Än har det inte framgått vad som händer om någon icke godkänd skulle sko. Vilken instans det skall anmälas till.

Coari pratar om åtal - jag tycker det verkar vara att dra en stor växel.
Sedan är jag itne jurist, men det är en väldigt skillnad på att anmäla till ansvarsnämnden (vilket inte är åtal) brott mot lagar (med allmän åklagare) och civilsrättsliga processer

Senast ändrad:

Man jag är inte Coari, och vad han skriver orkar jag inte engagera mig i, jag tycker han drar alldeles för långtgående växlar och dessutom men en meinngsbyggnad som gör att det är omöjligt att förstå vad han skriver

jag försöket sätta detta i ett sammanhang - vad är syftet vad vill man åt.
jag tror som sagt att detta är en reaktion på den del av barfotaverkningen som är att beteckna som djupplågeri. Eller varför inte alla alternativbehandlare

Sedan så undrar jag om alla hovisar tänkt på vad det verkligen innebär att ta ett steg närmare legitimering, för tidigare har hästägaren rent juridisk varit ansvarig för skoningen, nu flyttas det ansvaret på hovisen, så en godkänd hovis som kommer hem till dig och hästen är 4 gradigt halt efteråt - kan du alltså anmäla till ansvarsnämnden på samma sätt som med en veterinär.

A

Nej jag är medveten om att du inte är C. jag uttryckte mig nog lite otydligt.
Men jag håller med dig och tycker att det är mkt svårt att förstå vad han skriver vilket är anledningen till att jag inte har läst alla inlägg.

Det är mkt möjligt att den kommit till för att komma barfotaverkarna och andra.

Sedan undrar jag också om de har klart för sig vad som gäller. det är möjligt att jag har feltolkat Cs inlägg som sagt men med tanke på vilken inställning han tycks ha till oss hästägare så verkar det ändå som att han tror att han inte ska kunna bli anmäld. Även om jag tolkade hans svar till mig på ett annat sätt.

Ja vem vet.

Bara för det var jag ju tvungen att läsa vägledningarna :angel:

vad som står i vägledningarna;

Ingenstans står att en icke godkänd hovslagare inte får sko - utan den får inte behahandla

Djur som har epizooti(allvralig smittsam djursjukdom), eller en zoonos (smittsam sjudkom som kan gå mellan djur och människa

Operativa ingrepp, injiceringar eller utföra andra smärtsamma behanldingar

Behandla djur som fått lugnande

men här kommer det som gör att jag tänker på en del fall som hänt.

Om du fördröjer att ett djur får veterinärvård, eller genom olämplig behanddling/avbrott i behandandling orsakar ett lidande eller skada kan du också dömas til böter eller fängelse
Sedan står det att detta gäller även om det beror på okunskap

Mina tankar går direkt till fallet Pinnen och andra liknande fall, nu äntligen fins lagrum

Sedan beskrivs de tillfällen då man ska lämna över till en godkänd hovis

Dvs vid olika led/sen/ gaffelband med initialhälta, konvalescens eller kronisk skada

samt större hovbölder och sådant som inte uppenbart beror på hovböld, sömstick, sultryck, mindre upppackninge eller blödning (obs allt detta får en icke godkänd hovis göra)

Döremot får man inte göra särskilda verknings eller beslagsåtgärder vid rehab konval, smat vid skada och sjukdom ( detta tycker jag är bra för man skall veta hur olika ändringar i verkning och sjukbeslag påverkar både hov och resten av hästen)

man får alltså inte rensa ur större hovbölder eller verka upp väggar vid sprickor eller bärrandsröta

man får heller inte utföra särkilda åtgärder i verkning eller beslag
vid långvariga eller kroniska tillstånd såsom tex hovbroskförbening, strålbenshälta, fång genomgående hovsprickorm, svårare fall av bockohov, skevhov, udnerstuckna trakter och ballförskjutning

På ren svenska Icke godkända hovisar ska ge fan i att leka doktor, vilket faktisk bara är sunt förnuft

Och mao har jag agerat helt korrekt och de som skulle råka illa ut är de godkända hovisarna som inte hjälpte mig. Eller om de kommit och utfört fel åtgärd

Senast ändrad:

Yes men då måste någon väcka just ett sådant åtal - jag ville bara påpeka det

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka