Sv: "vågiga" hovar???
Har en häst som är extremt känslig, varje foderbyte syns på hovarna. Har även sett att det blivit ränder när hästen medicinerats utan att ett foderbyte skett. Efter en längre tids boxvila pga fraktur så kunde också ränder ses när hästen fick börja röra sig igen och skritt motioneras och vara ute i hagen. Hästen har en extremt känslig mage, reagerar kraftigt på tex medicinering och vissa sorters maskmedel. Efter boxvilan så tycker jag inte alls att det är konstigt att det blivit ränder eftersom hoven blivit "aktiv" igen och ska bära upp hela hästens vikt från att en längre tid varit stilla stående. Mycket ränder, men fång har den då aldrig haft. Men att det blir ränder tror jag kommer från magen, det tror man väl numera också om fång, iallafall att det finns ett samband, så finns det störningar i magen är det nog inte konstigt att det det ger liknande ränder i hovarna. Min erfarenhet efter fång är att hoven kan bli liksom som en båge inåt i hovväggen, jag har dock inte någon större erfaren het av fång. Så ser dock inte foderränderna ut.