"vågiga" hovar???

1

123abc

Jag har en fråga ang hovar jag skulle behöva få svar på. De översta ca 2 centimetrarna på min häst hovar är liksom vågiga, som en tvättbräda. Inga stora vågor, men man ser tydlig skillnad från där hoven är slät. Vad kan detta bero på? Brist på något? Har inte sett detta tidigare, och la inte märke till det på min häst förrän igår. Någon som vet vad det kan vara och vad man gör åt det.
Hästen går sedan i höstas på lösdrift med fri tillgång till hösilage.

Sv: "vågiga" hovar???

Det är foderränder... Blir då fodrets byts...

När en spek var här och kollade så sa hon att det berodde på att hästen haft fång.
Jag hade sommaren innan haft samma häst på relativt kraftigt bete utan minsta fångtendens så jag blev fundersam på dessa vågor också och speks uttalande.
Är det foderbyten eller vad?

Precis som MB skriver så är det pga foderbyten.

Inte så mycket att göra åt det.

Shettisar skrev:
När en spek var här och kollade så sa hon att det berodde på att hästen haft fång.
Jag hade sommaren innan haft samma häst på relativt kraftigt bete utan minsta fångtendens så jag blev fundersam på dessa vågor också och speks uttalande.
Är det foderbyten eller vad?

Både fång och foderbyten kan ge ränder, dessa ränder skiljer sig dock en aning åt och ett kunnigt öga brukar inte ha problem att skilja dem åt.

Som sakt så är de foderbyten.

Men mina ponnysar som fick fång fick oxå dessa ränder!

Vågen på en fånghov är stor... ca 1½ cm. Eller mer. Små vågor är foderränder. Blir då fodret byts. Syns även om man använder hösilage då alla balar inte är identiska i innehållet. Jag kan ta kort på en av mina som har det... Lägger in det senare idag :D

Ja, lägg gärna in ett kort, så ser jag om det ser likadant ut.
Ingen av de andra hästarna hon går med ser likadan ut, trots att de får samma foder, men de kanske är olika känsliga för sånt?

Det beror inte bara på foder. Det kan även bero på en händelse i hästens omgivning, typ olycka eller dylikt. Det kan räcka att flytta den. Det finns mågna hästar som har samma foder och allting men som ändå får s.k foderränder.

Alla hästar är inte lika känsliga för förändringar i fodret. Det är därför det finns "fånghästar" och "alla övriga" när det egentligen finns ett helt spektra; från extremt känsliga till stenmage.

tar upp tråden igen då jag skulle tycka att det vore intressant att få se bilder på vanliga foderbytesränder respektive fångränder!

Puttar upp! Intressant tråd, min pålla har också dessa ränder, hon har dem dock nästan hela tiden, trots att vi är noga att vänja långsamt vid nytt foder?

*Lånar knapp*
En av mina (som har en mkt känslig mage) får ränder av foderbyte samt fick även ränder av Finadyn (reagerade i magen på medicineringen).

Fångränder och 'foderränder' skiljer sig åt om man tittar på hur de ser ut bak mot ballarna. Om de fortsätter gå 'rakt' så att säga eller om de viker av lite neråt. Nu minns jag bara för det inte nu vilket som är vilket eftersom min hjärna kokat bort i värmen.

Har man en gång sett 'äkta fångränder' är det dock inga större problem att skilja dem åt. Dessutom brukar fångränderna innebära en lite ändrad 'vinkel' på hoven under resp över.

De orsakas av ändrad tillväxt i den nya hov som växer ner från kronranden. Från magert bete till kraftigt bete t ex ger en liten 'skjuts' och då ser man det där.

Hästar som äter hösilage kan man i princip ibland räkna hur många hösilagebalar som öppnats under en specifik period, då det brukar variera i värden från bal till bal och det kan räcka för att få ränder.

/Alexandra - som hade väldigt randiga hovar på hästarna när hon hade storbalshösilage ;)

Kan som någon sa bero på annat än foder också. 1 cm på hoven är ungefär 1 månads tid så kanske var det någon förändring som skedde då? Våra hästar fick ringar när de kom från Frankrike till Sverige.
Det lustiga är att jag tycker inte att man ser särskilda ringar på de frigående hästarna jag har sett i Camargue. Borde de inte få det med tanke på att de har skiftande tillgång till mat (får ju sällan tillskott på vintern) och ändå ett relativt tufft liv?

Elisabethh skrev:
Kan som någon sa bero på annat än foder också. 1 cm på hoven är ungefär 1 månads tid så kanske var det någon förändring som skedde då? Våra hästar fick ringar när de kom från Frankrike till Sverige.
Det lustiga är att jag tycker inte att man ser särskilda ringar på de frigående hästarna jag har sett i Camargue. Borde de inte få det med tanke på att de har skiftande tillgång till mat (får ju sällan tillskott på vintern) och ändå ett relativt tufft liv?

De vilda hästarna äter en otroligt mer varierad kost än våra tamhästar, och jag tror man kan ha svaret där varför våra inhemska lättare får ränder. De vilda hästarna är så att säga mer vana vid variationer, både i 'sort' och 'mängd'

Ja det är iofs sant. Jag funderar på om inte rörelse har en stor roll i det hela; hästar som är vilda eller lever på stora ytor där de får skaffa sin mat rör ju på sig mycket och under hela dygnet, tamhästar rör sig ofta för lite (min åsikt) och hindras att röra sig under hela dygnet (tex stall på natten osv). Rörelse påverkar ju hela individen; mage tarm, cirkulation osv.

Alexandra_W skrev:
Fångränder och 'foderränder' skiljer sig åt om man tittar på hur de ser ut bak mot ballarna. Om de fortsätter gå 'rakt' så att säga eller om de viker av lite neråt. Nu minns jag bara för det inte nu vilket som är vilket eftersom min hjärna kokat bort i värmen.

Har man en gång sett 'äkta fångränder' är det dock inga större problem att skilja dem åt. Dessutom brukar fångränderna innebära en lite ändrad 'vinkel' på hoven under resp över.

De orsakas av ändrad tillväxt i den nya hov som växer ner från kronranden. Från magert bete till kraftigt bete t ex ger en liten 'skjuts' och då ser man det där.

Hästar som äter hösilage kan man i princip ibland räkna hur många hösilagebalar som öppnats under en specifik period, då det brukar variera i värden från bal till bal och det kan räcka för att få ränder.

/Alexandra - som hade väldigt randiga hovar på hästarna när hon hade storbalshösilage ;)

Hm, okej. Då är det kanske inte så konstigt att de får såna "vågor", eller ränder, ibland? T.ex om de har betat i en hage, och man sedan släpper i en ny, eller när man börjar ge hö efter sommaren osv?

Vad jag menar är, det är alltså inte så farligt om de "råkar" få några vågor då och då om man i övrigt är noggran med foder och hovvård?

För några fångränder är det inte pållan har (har sett riktigt fångrand, och den var mycket större, som ett riktigt dike över hoven och bara en, inte flera små).

Nej, foderränder är inget farligt alls. Däremot om de kommer frekvent kan man ju fundera på VARFÖR, eftersom du riskerar en magtarmstörning för varje 'rand'.

Ok. Bra att veta :bow:
Ska kolla över foderrutinerna, kanske ska byta ännu långsammare än vad jag gör.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 363
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar