väger ni ert krafftfoedr

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 816
Sv: väger ni ert krafftfoedr

Inte varje dag, men när jag köper ett nytt foderslag eller byter havreparti tar jag alltid reda på volymvikten och använder mig sedan av liter eller deciliter när jag ska fodra.

jaha så du andvänder dig inte utav kilo

jaha så hon gör det först och sedan andvänder sig av dl eller liter

Precis vill du ge hästen 1 kg pellets tex tar du reda på hur många liter det blir tex 1.5 liter och sen tar du litermåttet när du ska fodra pellets och ger hästen 1.5 liter pellets...
(he he blev dumförklaringvarning på den beskrivningen - det var inte meningen)

Väger, absolut.

Har egenproducerad havre i stallet, som krossas, ibland blir kornen bara tillplattade och ibland blir det som havregrynen hemma. Det kan diffa rätt rejält från gång till gång.
Det är ju ett sekundsgöra att hänga havrehinken i hövågen och dra bort för hinkens vikt.

Sen blir jag galen på mina ridelever när jag fågar dem vad hästen äter och många svara typ: "Två skopor havre, morgon och kväll."
"-Och hur mycket är en skopa då?"
"-Nä, det vet jag inte.."

Som någon redan förklarat så använder jag mig av vikten men genom att veta vad en liter eller deciliter väger. Räknar ut en foderstat som jag sedan räknar om till deciliter och liter / mål och sätter upp i stallet så att vem som helst ska kunna fodra. Hö i kg förstås.

Startade tidigare en tråd om foders volymvikt, men det var de som ansåg den onödig, här är en länk i alla fall! Volymvikter

Jag använder volymvikt i vardagen, men jag skulle aldrig lita på någon annans uppvägda mått eftersom jag inte vet hur mätningen gått till.

Dessutom kontrollväger vi med udda mellanrum. En enkel hushållsvåg är välinvesterade pengar!

Jag kontrollväger alltid nya foderslag, så att jag vet hur mycket foder det ryms i det fodermått jag brukar använda. Jag nollställer vågen med hinken uppepå, mäter upp 10 mått foder och kollar vad det väger. DET ger en säkrare fingervisning än om jag bara skulle mäta ett enstaka mått. Man har ju sällan exakt lika mycket råge på måtten mellan gångerna, men tar man 10 mått så hamnar man troligtvis ganska nära sanningen för vad ett "medelmått" väger.

Håller helt med om att en hushållsvåg är en bra investering!

Samma här, angående tillvägagångssättet alltså :)

Om jag ger kraftfoder så brukar jag väga det ett par gånger/säsong, eller vid varje nytt parti.

Just nu ger jag dock bara grovfoder (lusern, halm och hö) samt mineraler. Mineralerna mäter jag upp med dl-mått, men allt grovfoder vägs varje dag.

Ja absolut. Men inte var gång.

Om hästen t ex ska ha 0,5 kg havre så väger jag upp det först och häller sedan upp det i ett mått där jag markerar med tusch hur mycket 0,5 kg är. Så vet man till nästa gång.

Höet väger jag varje gång för det kan variera en hel del hur mycket varje kaka väger. Min stallägares kakor väger t ex 2 kg medan mitt hö väger knappt 1,5/kaka.

Senast ändrad:

Ja det gör jag. Ställer/ställde alltid hinken direkt på vågen och öste i.

Ja men inte varje dag korn och havre väger jag varje nytt parti
för att se vad ett mått väger och skriver upp det på en tavla så alla i stallet ser det

Höet väger jag varje dag

Jag väger varje nytt foderparti, men inte den dagliga foderransonen, vet jag att ett kg havre är 1,5 liter så öser jag i 1,5liter i krubban. Jag skulle inte få göra annat än o väga foder om jag skulle göra det dagligen, eftersom jag har 6 hästar att fodra.

KL

Har sett att Nordpost har en foderskopa med inbyggd våg:idea: Någon som har en sådan? Är dyr men i längden verkar det praktiskt!

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
649
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka