Vågar vi debutera i Lkl 1?

Linduzz

Trådstartare
Har funderingar på att anmäla ena hunden till Lydnadsklass 1 om en månad på våran lokala klubb.
Men jag blir sjukt nervös bara av tanken, men samtidigt så har vi faktiskt tränat för att vi ska börja tävla.
Men till själva "men:et"
Hunden lägger sig inte fort utan följer med två-tre steg innan hon lägger sig.
Är det hela världen? Har verkligen tränat på att få upp tempot men det går liksom inte.. Någon som har något bra tips?

Så vågar vi debutera trots att allt inte riktigt sitter till 100% eller är risken att man skämmer ut sig totalt? ?

Sv: Vågar vi debutera i Lkl 1?

Är det det enda problemet så herregud, ja:D

Vi har tagit förstapris med en femma på läggandet, och det får du MINST om hunden följer dig ett par steg.

Det viktigaste när man debuterar tycker jag är att man är säker på att platsen funkar, och att hunden inte drar av plan eller hittar på andra konstigheter..

Hon har aldrig stuckit ifrån mig när vi tränat, hittar sällan på andra konstigheter mer än att följa efter matte..
Allt annat gör hon ju, hopp, stanna ståendes, platsliggande - dock inte tränat så mycket med andra hundar. Går oftast perfekt när vi går "fot", inkallandet kommer hon som ett skott på, sitta kan hon, hoppa över hinder utan problem.
Apportbocken kan det vara sisådär med ibland. Å ibland kan hon sätta sig slarvigt i utgångställning.

Men samtidigt känner jag att vi måste börja någonstans.

Säger som Paradox - har du inga värre problem så anmäl dig!

Jag gjorde upp med mina tävlingsdemoner på Malmö Int och nu har jag helt släppt tävlingshetsen, tränar och är inte det minsta rädd för tävlingar längre. Ska väl tilläggas att större delen av dagen i Malmö så ville jag bara stoppa huvudet i närmsta papperskorg :crazy:

Säger som de andra, någon gång måste man ju börja :laugh:!

MEN!

Som Paradox var inne på, har man inte en fungerande och trygg platsliggning så ska man INTE ut och tävla!. Detta är det enda moment där man inte bara kan förstöra för sig själv, utan även för andra. Man ska ha en hund som ligger tryggt och säkert med massa okända hundar under massa störningar, innan man ens ska tänka på att gå ut och tävla.

Att tänka på är även att från 1 jan 2012 så gäller det på platsliggningen, att har man en hund som går upp och går till annan hund, vare sig det är aggressivt eller på lek, så ska man bli rapporterad och kan sedan bli avstängd från tävlan under längre eller kortare tid.

Så testa av platsliggningen med okända hundar, och ligger din hund tryggt och fint, så ut och kör :banana:! Då ser man ju vad som är bra, och vad som kan förbättras!

Säger som de andra, någon gång måste man ju börja :laugh:!

MEN!

Som Paradox var inne på, har man inte en fungerande och trygg platsliggning så ska man INTE ut och tävla!. Detta är det enda moment där man inte bara kan förstöra för sig själv, utan även för andra. Man ska ha en hund som ligger tryggt och säkert med massa okända hundar under massa störningar, innan man ens ska tänka på att gå ut och tävla.

Att tänka på är även att från 1 jan 2012 så gäller det på platsliggningen, att har man en hund som går upp och går till annan hund, vare sig det är aggressivt eller på lek, så ska man bli rapporterad och kan sedan bli avstängd från tävlan under längre eller kortare tid.

Så testa av platsliggningen med okända hundar, och ligger din hund tryggt och fint, så ut och kör :banana:! Då ser man ju vad som är bra, och vad som kan förbättras!

Har jag bett henne att stanna, både sittandes å liggandes så rör hon sig inte.
Vi gjorde det många gånger på kursen då var dom 4 hundar som mest, varav två fick springa samtidigt när vi kallade in dem och ingen antydan till att börja leka med andra hunden eller att någon anan var intressant, hon hade bara fokus på att springa till mig.
Kan ju tillägga att på den platsen vi tränade så gick det förbi massvis med hundar å människor o all möjlig störning och hon funderade inte ens på att sticka dit.

Men jag ska absolut försöka ta mig upp till klubben på tisdag å hoppas på att dom är ett gäng där som kan platslägga sina hundar :)

Säger som Paradox - har du inga värre problem så anmäl dig!

Jag gjorde upp med mina tävlingsdemoner på Malmö Int och nu har jag helt släppt tävlingshetsen, tränar och är inte det minsta rädd för tävlingar längre. Ska väl tilläggas att större delen av dagen i Malmö så ville jag bara stoppa huvudet i närmsta papperskorg :crazy:

Åh herre.. O ja som fjompar över en pytteliten tävling i jämnförelse..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 565
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 760
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 362
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 672
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka