Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

F

flashlight

Jag har lite funderingar ang hur tungt/lätt man sitter och vill sitta.

Har funderat lite på det, och vad vi har diskuterat här, men minns inte vad som sagts om just hur man tänker ang hur tight man sitter i sadeln, egentligen:confused:. Vi såg ju en Ankyfilm där hon sitter extremt lätt just på den filmen och det är ju åt ena hållet. Men åt andra, hur "tungt" sitter olika ryttare, Hur tungt /lätt sitter ni själva egentligen.....

Jag har en tanke ang om detta ändrats om man ser tillbaka, eller inte. :confused:

Vi tittade på sitsar på värmningen på Globen bla, bra utan frackarna:p (och Kyra var inne på det också). Intressant:D

Vad säger ni? (Bara ute efter att höra olika tankar)

Sv: Vågar man starta ny SITSTRÅD.....

Ja, jag tycker det är litet av ett mysterium att försöka sitta djupt i sadeln, samtidigt som jag vill vara lätt som en fjäder för hästen...
Att vara rak, smidig och avspänd samtidigt.
Intressant tråd!

Hur jag vill sitta och igentligen sitter är 2 helt olika saker. (tyvärr)
Jag vill sitta så att jag och hästen blir ett, vi är följsamma i rörelserna
utan att låsa mig själv. Eller hästen för den delen.
Tyvärr är det inte så IRL, då jag "tänker för mycket" på hur jag ska göra för att
kunna sitta ner överhuvud taget vilket resulterar i att jag låser mig själv totalt.
Då blir det svårt att fungera som ett team -hästen och jag

Ja, det är intressant.
Själv sitter jag lite för lätt, får ofta kommentarer från tränare att jag ska sätta mig ner ordentligt. Det känns dock bättre på en lite känsligare häst som jag har att inte sitta så djupt - känns som jag trycker undan ryggen på henne...
Så nu jobbar jag mest på att sitta lätt utan att det syns - så jag slipper höra det.:angel:
Mvh Malin

KL

Nej man vill ju inte trycka undan ryggen. Jag tycker inte att jag sitter direkt särskilt tungt och inte "gnider" i sadeln, men en "swingande rygg" behöver ju utrymme och att svinga sin egen rygg i all ära men hur många vet hur man gör:confused:
Man ska kunna behålla positionen och styra takten men inte bli för stark (kanske fel ord, hindrande är bättre).

Hade sällskap av ett par dressyrryttare på Kyras clinic, varav den ena just varit på sitsträningskurs som skulle gjort Fredrik entusiastisk:bump: Och fått med sej mkt nytt trots lång erfarenhet.
(därav våra sitsstudier :D)

Det skilde sig en del hur ryttarna satt o inverkade. Ska inte ta det här dock.

Men Kyra kom sen med ungefär detta: (rätta mej ni som hört om jag har fel)
Man ska låta sittbenen studsa inuti skinkorna (och ha fläsket som "buffert" ungefär:rofl:) Självklart i kombination med stark mage, hålllning mm.

Den ena av mitt sällskap tävlar st george och hade inte hört detta så jag antar att det även kan vara nytt för en del här :idea:
(eller så är det självklarheter för er:o)

Själv har jag provat att tänka så ett par dagar och det blir en skillnad :banana: Plötsligt följde jag hästens rörelser mkt bättre, (eller lättare) som då blev bättre och anade plötsligt att hästen nog kanske har förutsättningar för passage trots allt :eek: :rofl: :bump: (skojar, men inte enbart!)
Det jag tycker är att man (jag) sitter mkt "lättare" med bara det tänket. Det gör en grundskillnad som jag inte hade väntat, i hela kroppen.

Vi diskuterade efteråt att de vi såg som såg mkt följsamma ut i sina kroppar, och lätta, nog sitter så. Lite "lösare", men mer följsamt.

Och inte med mindre inverkan, tvärtom.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Men Kyra kom sen med ungefär detta: (rätta mej ni som hört om jag har fel)
Man ska låta sittbenen studsa inuti skinkorna (och ha fläsket som "buffert" ungefär:rofl:) Självklart i kombination med stark mage, hålllning mm.

Hm, kan du utveckla detta vidare. Jag förstår inte :o

"Anky" sitsen, eller den lätta sitsen är ju den som kommer mera och mera. På hippson finns ett intressant svar ang just det av P.M.

Jag tror att även om man sitter lite lätt avlastande, så har man sittbenen i kontakt med hästen i alla fall.
Men lättaregör hästens mekanik att komma fram.

Det är ju egentligen inget nytt.

Man kan ju även se att den lodräta sitsen går lite "till spillo" när man sitter lite lättare i sadeln.

Det intressanta är inverkan tycker jag. Oavsett om man sitter i den traditionella eller den lite lättare varianten.

Man känner var man har sittbenen i sadeln, men tänker att de ligger inuti det mjuka i skinkorna som de studsar mjukt emot, med hästens rörelser, dvs rör sig inuti skinkorna. (kompisen som inte har nåt hull alls blev bekymrad...) Alltså det är mer ett tänk, gör att man sitter eg likadant, men lite "lösare", eller friare, hur man ska uttrycka det:confused: Hästen får mer utrymme, känns det som.

Jag har ärligt talat inte mycket att studsa på i rumpan, men det är ju som sagt mer ett tänk som hjälper till att bli följsam.

Vet inte om det blir klarare?

Hm, lite fläsk har jag ju runt sittbenen så nu klarnade det lite:idea:

"Anky" sitsen, eller den lätta sitsen är ju den som kommer mera och mera. På hippson finns ett intressant svar ang just det av P.M.

Jag tror att även om man sitter lite lätt avlastande, så har man sittbenen i kontakt med hästen i alla fall.
Men lättaregör hästens mekanik att komma fram.

Det är ju egentligen inget nytt.

Man kan ju även se att den lodräta sitsen går lite "till spillo" när man sitter lite lättare i sadeln.

Det intressanta är inverkan tycker jag. Oavsett om man sitter i den traditionella eller den lite lättare varianten.

Men just detta är eg inte "Ankysitsen" tycker jag. Läste på Hippson och det är inte riktigt samma.

OCh den lodräta sitsen förloras inte i det här tänket.

Jag tycker det blev lättare att inverka med magen (sitta emot) och att styra tex takten med sätet.:idea: Har ju inte ridit med just det tänket ang skinkorna många ggr men det kändes som något att jobba på. Just inverkan blev bättre, genom sätet.

Oj vilken klurig fråga..

Jag måste nog säga att jag föredrar en lätt sits framför en tung, men jag tycker inte att man ska behöva förlora kontakt och inverkan för det..
Inte heller tycker jag att den lodräta sitsen ska behöva gå förlorad, tycker anky sitter ganska lodrätt??
Hur jag själv sitter vågar jag inte tänka på :crazy: Men jag skulle tro att det är åt det lätta hållet.

Det där med att sittbenen ska skumpa inuti skinkorna tycker jag lät lite avancerat, jag har inte så mycket fläsk som det kan studsa mot :p

jag förstår inte det här med sitsbenen i rumpan, det är ju inte de man sitter på då hamnar man ju i bakvikt? Det är ju de vid musen typ som jag tänker att jag sitter på när jag är i balans och där har ju ingen något fett att skumpa runt på?

Sitsen handlar väldigt mycket om sadeln och hur mycket fett man har på rumpan! Jag har en ganska platt rumpa och dessutom är jag smal och sitter ofta och kanar runt i en 17 tum sadel som om den vore ett badkar. Jag har gjort en del "försök" med min kroppsform jag har tillexempel stoppat "fejkrumpa" i ridbyxan för att prova om folk med en större rumpa har lättare för att sitta rätt. Och de har de! Lite fett som ger stöd ger genast en mycket bättre sits.

Enligt mig ska man sitta som om man glidit rakt ner i sadeln från en stående position med något böjda ben. För att kunna göra det behöver iallfall jag lite stöd bakom rumpan för att inte hamna i stolsits. Sedan är det lättare för män att sitta på sittbenen för undersidan av deras sittben är fyrkantiga och de har en tydlig kant att sitta på, medans en kvinna har runda sittben som göra att man vippar fram och tillbaka!

jag förstår inte det här med sitsbenen i rumpan, det är ju inte de man sitter på då hamnar man ju i bakvikt? Det är ju de vid musen typ som jag tänker att jag sitter på när jag är i balans och där har ju ingen något fett att skumpa runt på?

Nej du hamnar inte i bakvikt om du känner båda dina sittben i sadeln, vilket det handlade om. Det är inte den rundaste delen av skinkan vi pratar om utan där du har dina sittben.

För att sitta korrekt ska man kunna känna båda sina sittben det är inte konstigt.

Man måste förstå att detta är mer som ett tänk, en hjälp att hitta en sits som är följsam med hästens rörelser, samtidigt som den kan inverka lättare/bättre på hästens rörelser :idea: För att ryttaren inte ska bli för fixerad vid att pressa ner sätet i sadeln, ungefär, vilket hindrar både hästen och inverkan.
Jag tycker inte att jag pressar ner rumpan i sadeln men det blev ändå en aha-upplevelse med tänket. Prova! Det är inte något att krångla till genom att sitta (eller inverka) annorlunda f ö öht. Att hästen märkte en skillnad var i alla fall uppenbart.

KL
Hur sitter ni andra som tycker det låter konstigt? Hur tänker ni ang sätet i sadeln, följsamhet/inverkan osv? Jag menar nu just rumpan, hur viktigt är det att ha kontakt mellan rumpa och sadel exakt hela tiden, att de "sitter ihop" eller har ni en ngt lättare kontakt och därmed kan inverka och tillåta mer? Inte extremt lätt, det pratar jag inte om här.

Men just detta är eg inte "Ankysitsen" tycker jag. Läste på Hippson och det är inte riktigt samma.

OCh den lodräta sitsen förloras inte i det här tänket.

Jag tycker det blev lättare att inverka med magen (sitta emot) och att styra tex takten med sätet.:idea: Har ju inte ridit med just det tänket ang skinkorna många ggr men det kändes som något att jobba på. Just inverkan blev bättre, genom sätet.

Okej, skit i hur Anky sitter, jag missuppfattade kanske ditt första inlägg. Om man skulle prata om sitsar på framridningen i Globen, så var det en kvinna som red i den lätta sitsen. Undrar om det inte var prinsessan? Jag är så dålig på namn. Hennes underskänklar var något längre fram än i den lodrätta sitsen, och nu vet ja itne om eller hur det hänger ihop. Men jag som är "rörelsemekanikfreak" var helt imponerad över hur just den hästen rörde sig i sin kropp. Den var helt outstanding jämförelsevis mot de andra hästarna.
Då tänker jag främst på rörligheten i ländryggen och "rumphalvorna"

Sitsen handlar väldigt mycket om sadeln och hur mycket fett man har på rumpan! Jag har en ganska platt rumpa och dessutom är jag smal och sitter ofta och kanar runt i en 17 tum sadel som om den vore ett badkar. Jag har gjort en del "försök" med min kroppsform jag har tillexempel stoppat "fejkrumpa" i ridbyxan för att prova om folk med en större rumpa har lättare för att sitta rätt. Och de har de! Lite fett som ger stöd ger genast en mycket bättre sits.

Enligt mig ska man sitta som om man glidit rakt ner i sadeln från en stående position med något böjda ben. För att kunna göra det behöver iallfall jag lite stöd bakom rumpan för att inte hamna i stolsits. Sedan är det lättare för män att sitta på sittbenen för undersidan av deras sittben är fyrkantiga och de har en tydlig kant att sitta på, medans en kvinna har runda sittben som göra att man vippar fram och tillbaka!

Men man behöver inte verkligen ha en massa fett, det har inte jag heller under sittbenen (låren dock:crazy:) utan det blir mer ett tänk att inte sittbenen måste vara "klistrade i sadeln" utan kan "studsa" lite mot hullet med hästens rörelser.
Den lodräta positionen är inte ett dugg annorlunda. :idea:

:D Ja detta har eg inget med Anky att göra, det var Kyras tips!
Kanske bäst att påpeka igen.... folk här tror nog att jag är positiv till allt Anky gör, vilket inte ens stämmer:rofl:
Det som det har med Anky att göra alls är att jag funderar på dressyrsitsen genom tiderna hur man ser på detta med tungt i sadeln eller lättare kontakt, (där A utvecklat extremt mot lätt. ) Jag var nog otydlig:o

Ang Globen:
Ja det var vad vi tittade på, (bla), hur hästarna rörde sej i förhållande till ryttarens sits:idea: Intressant! Samt ang hur lätt de satt, vilket flera gjorde, och då kom det där "studsa i skinkorna"-tänket att ge oss lite "aha" i alla fall.

jag sitter ganska lätt. det är väl inget medvetet sådär utan det är så det har blivit genom åren. jag trivs bäst med att sitta så och det känns som att hästen föredrar det också.

men rent estetisk om man ser på ögonblicksbilder istället för film så är ju den tunga sitsen helt klart "snyggare".

jag tycker att tyngre och stora personer ofta sitter tyngre än lätta personer. det är kanske inte så konstigt iofs. :p

jag sitter nog rätt så lätt. Efter 2 förlossningar och foglossning som gravid så känns fortf mitt bäcken rätt ostabilt och det gör ont ibland.

Vad jag tycker är svårt är att e.g veta HUR jag ska sitta, det känns som att jag måste bestämma mig. Jag har ju som du vet inte suttit så mkt på min häst så det känns som jag är lite nybörjare igen. Antingen blir det för tungt, eller för aktivt säte, eller så sitter jag för still och inte följer med såsom jag borde.. eller så sitter jag för lätt.

Ser fram emot fler svar i tråden, för det är intressant!! :idea:

Vad JAG skulle vilja veta är hur en "vanlig svensson" sitter och hur ni jobbar hästen med sitsen. Alla vill väl sitta och inverka som eliten, men iom att det är få förunnat med en perfekt sits så vill jag se lite svar från andra "vanliga dödliga" :D

:bow:

Jag tycker att för många tänker på vad dom gör, våga slappna av och sjunka ner i sadeln, då sitter du djupt men inte tungt. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 975
Senast: melen
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar