gylle
Trådstartare
Akut läge har uppstått, måste få in en skadad 3 åring på klinik för röntgen. Damen ifråga är en liten dam på 170 som nog någonstans i generna har en åsna inkorsad . Vi har innan tillbringat åtskilliga timmar med att lastträna henne och hon är inte ett spår rädd för lastbilen och knallar rakt upp och står glatt och äter godis där inne, problemet är bara att de lastas från sidan och problemet uppstår så fort man skall få henne att vända in gumpen på plats så säger hon tack och adjö och kastar sig ut igen. Vänliga varianten att försiktigt succesivt putta henne på plats funkar inte alls, att få dit henne med en kvick avvägd glidtackling med mkt tryck bakom funkade en gång, hon vet mkt väl vad vi tänker göra och då hon envist som en åsna inte vill detta så försvinner hon så snart man tar ett steg i riktning för att flytta gumpen. Det funkar inte heller att någon annan kommer utifrån in för att göra detta, överhuvudtaget vill hon inte ha någon bakom när man lastar då hon trots att ingen någonsin gjort något klart misstänker att den där bak skall tvinga henne.
Nu är hon som sagt skadad såpass att jag inte heller vill ha något härjande men måste som sagt ha in henne och komma iväg för att röntga.
Funderar nu på om man skulle kunna göra en typ av lastningssele med rep om gumpen på henne fram till bringan, hon står ju så att säga på plats med bringan vid bommen som hon gör när hon går in. Vågar man helt enkelt knäppa fast henne i selen i bommen så att hon inte kan kasta sig ut när man flyttar henne i sidled ? Brukar aldrig behöva använda tvång när jag lastar dem i denna lastbil då den är väldigt inbjudande men denna damen är höjden av envishet när hon sätter den sidan till och hon har ju fått många chanser att göra rätt utan tvång och som sagt läget är akut torsdag kl 10 skall hon vara på kliniken och hennes ben tillåter inte heller en massa härjande och lastträning fram till dess. Någon med erfarenhet av att sätta fast dem i lastningssele ? Annan idé ?
Nu är hon som sagt skadad såpass att jag inte heller vill ha något härjande men måste som sagt ha in henne och komma iväg för att röntga.
Funderar nu på om man skulle kunna göra en typ av lastningssele med rep om gumpen på henne fram till bringan, hon står ju så att säga på plats med bringan vid bommen som hon gör när hon går in. Vågar man helt enkelt knäppa fast henne i selen i bommen så att hon inte kan kasta sig ut när man flyttar henne i sidled ? Brukar aldrig behöva använda tvång när jag lastar dem i denna lastbil då den är väldigt inbjudande men denna damen är höjden av envishet när hon sätter den sidan till och hon har ju fått många chanser att göra rätt utan tvång och som sagt läget är akut torsdag kl 10 skall hon vara på kliniken och hennes ben tillåter inte heller en massa härjande och lastträning fram till dess. Någon med erfarenhet av att sätta fast dem i lastningssele ? Annan idé ?