Vågar man sätta fast en lastningssele i bommen ??

gylle

Trådstartare
Akut läge har uppstått, måste få in en skadad 3 åring på klinik för röntgen. Damen ifråga är en liten dam på 170 som nog någonstans i generna har en åsna inkorsad ;). Vi har innan tillbringat åtskilliga timmar med att lastträna henne och hon är inte ett spår rädd för lastbilen och knallar rakt upp och står glatt och äter godis där inne, problemet är bara att de lastas från sidan och problemet uppstår så fort man skall få henne att vända in gumpen på plats så säger hon tack och adjö och kastar sig ut igen. Vänliga varianten att försiktigt succesivt putta henne på plats funkar inte alls, att få dit henne med en kvick avvägd glidtackling med mkt tryck bakom funkade en gång, hon vet mkt väl vad vi tänker göra och då hon envist som en åsna inte vill detta så försvinner hon så snart man tar ett steg i riktning för att flytta gumpen. Det funkar inte heller att någon annan kommer utifrån in för att göra detta, överhuvudtaget vill hon inte ha någon bakom när man lastar då hon trots att ingen någonsin gjort något klart misstänker att den där bak skall tvinga henne.
Nu är hon som sagt skadad såpass att jag inte heller vill ha något härjande men måste som sagt ha in henne och komma iväg för att röntga.
Funderar nu på om man skulle kunna göra en typ av lastningssele med rep om gumpen på henne fram till bringan, hon står ju så att säga på plats med bringan vid bommen som hon gör när hon går in. Vågar man helt enkelt knäppa fast henne i selen i bommen så att hon inte kan kasta sig ut när man flyttar henne i sidled ? Brukar aldrig behöva använda tvång när jag lastar dem i denna lastbil då den är väldigt inbjudande men denna damen är höjden av envishet när hon sätter den sidan till och hon har ju fått många chanser att göra rätt utan tvång och som sagt läget är akut torsdag kl 10 skall hon vara på kliniken och hennes ben tillåter inte heller en massa härjande och lastträning fram till dess. Någon med erfarenhet av att sätta fast dem i lastningssele ? Annan idé ?

Sv: Vågar man sätta fast en lastningssele i bommen ??

Djurambulansen i Skåne kanske...

Vad händer om du drogar hästen inför lastningen?

jag har varit med på två såna försök, båda slutade med att hästarna nästan gick omkull..

om hon har nån kompis som hon gillar så kanske du kan laste den först? då kanske hon blir såpass distraherad att hon inte slänger sig ut?

Vad händer om du drogar hästen inför lastningen?

Tror inte det skulle ha det minsta effekt iom att hon är cool lugn och inte ett dugg rädd. Den enda effekt detta skulle få är ju att man tappar bästa mutan godis och att hon sedan tycker det är obehagligt att åka för att hon är vinglig. Tom mina normalt mkt resvana hästar tycker inte om att åka drogade (om de blivit drogade på klinik och sedan skall hem), så det är inget jag vill skall bli hennes första minne av hur det är att åka. Hade hon varit hispig och rädd hade det varit en helt annan sak men det är inte det det handlar om här utan ren skär envishet, vi har sett prov på detta i andra sammanhang från hennes sida så känner mkt väl igen det.

Det är också för att man så tydligt märker att hon inte är ett dugg rädd som jag funderar på om man vågar sätta ett sådant tvång på henne som att spänna fast sele i bommen. Det handlar ju inte om att lasta upp henne med tvång bara att svänga henne när hon väl står på plats uppe i lastbilen dit hon glatt knallar själv.

jag har varit med på två såna försök, båda slutade med att hästarna nästan gick omkull..

om hon har nån kompis som hon gillar så kanske du kan laste den först? då kanske hon blir såpass distraherad att hon inte slänger sig ut?

Nej funkar inte med annan häst blir bara ännu svårare då hon måste upp i första platsen och alltså svänga redan på landgången då. Har provat med hennes mamma (som är den stabilaste jag har tillgänglig för tillfället) men blev som sagt problem iom att hon då inte kan gå helt upp i lastbilen innan hon måste svänga runt. För övrigt så skall hennes mamma åka med tycker alltid det är tryggare för dem att åka med vant sällskap första gångerna. Men vi har som sagt kommit fram till att det funkar sämre när hon redan är på plats så vi måste ha upp denna dam först sedan släpper vi upp mamman på ytterplatsen istället.

hur funkar det med vanlig transport då? kanske kan vara läge att hyra en transport för just den dagen?
(du kanske skrev något om det? försökte läsa ordentligt men texten var lite svårläst)

Har använt mig av denna metoden åtskilliga gånger på olika hästar. Första gången så slutade det med en rejäl repa på överhänget till trailern samt en lös benbit i ena hovleden och titthålsoperation. Men den blev frisk 6 månader senare i alla fall. Om du inte vill riskera livet så behöver du en stabil trailer.
Ta två linor som du binder fast ordentligt i varandra. Då har du en lååång lina, sätt mittdelen bakom hästen, dra varje ände på varsin sida om hästen,
dra igenom ändarna in i översta ringen på grimman, dra ut dom igenom det understa ringen, fäst ett grimskaft över ländryggen och bind fast det så att linan ej halkar ner. Dra linan TVÅ!!!!! varv runt bommen, annars så har du inga fingrar kvar! Visst, man riskerar att hästen blir kaffeved men ibland så har man inget val. Bättre att hästen blir det än att du blir det.
Om du någon gång får chansen att se Monty Roberts visa sin lastträning så gå på det :)! Det var fantastiskt lärorikt att se hur han hanterade hästarna. Det kräver dock lite mer tid med den träningen och hästen måste vara frisk eftersom man börjar i en roundpen.

Hur fungerar det om du, innan du försöker flytta på henne, stänger för med mellanväggen? Så att hon inte har någonstans att ta vägen när du sen ber henne flytta på rumpan?

Har använt mig av denna metoden åtskilliga gånger på olika hästar. Första gången så slutade det med en rejäl repa på överhänget till trailern samt en lös benbit i ena hovleden och titthålsoperation. Men den blev frisk 6 månader senare i alla fall. Om du inte vill riskera livet så behöver du en stabil trailer.
Ta två linor som du binder fast ordentligt i varandra. Då har du en lååång lina, sätt mittdelen bakom hästen, dra varje ände på varsin sida om hästen,
dra igenom ändarna in i översta ringen på grimman, dra ut dom igenom det understa ringen, fäst ett grimskaft över ländryggen och bind fast det så att linan ej halkar ner. Dra linan TVÅ!!!!! varv runt bommen, annars så har du inga fingrar kvar! Visst, man riskerar att hästen blir kaffeved men ibland så har man inget val. Bättre att hästen blir det än att du blir det.
Om du någon gång får chansen att se Monty Roberts visa sin lastträning så gå på det :)! Det var fantastiskt lärorikt att se hur han hanterade hästarna. Det kräver dock lite mer tid med den träningen och hästen måste vara frisk eftersom man börjar i en roundpen.

Har som jag skrivet inga problem alls att lasta in henne i lastbilen så jag behöver inget att dra in henne med (hade nog inte funkat ändå på den envisa damen), utan enbart någonting som håller henne kvar uppe i lastbilen när hon skall gå i sidled in med gumpen för att komma på plats (sidolastning), hon står så att säga med bringan i bommen när problemet börjar, därav att jag tänkte på att sätta fast något liknande en lastningsele fast i bommen så att hon så att säga är fast där hon står och jag sedan kan putta henne i sidled utan att hon kan försvinna ut som hon gör nu.

Hur fungerar det om du, innan du försöker flytta på henne, stänger för med mellanväggen? Så att hon inte har någonstans att ta vägen när du sen ber henne flytta på rumpan?

Det går inte att stänga för mellanväggen så länge damen står på tvären över hela ytan utan hon måste först få in gumpen.

Risken är stor att hon får ett frispel så då är det ju inte bara att stå där och putta på rumpan precis. Du kan ju få hela hästen över dig.
Hoppas att det går bra i alla fall :)!

Risken är stor att hon får ett frispel så då är det ju inte bara att stå där och putta på rumpan precis. Du kan ju få hela hästen över dig.
Hoppas att det går bra i alla fall :)!

Hon har lite mentaliteten att hon lägger av om hon inser att hon inte kommer någonstans. Var redan som liten sån att satte man grimskaftet genom en uppbindningsring så att man blev ordentligt stark och hon inte kom någonstans så stod hon som ett ljus. Höll man däremot bara själv i grimskaftet eller någon annan så kunde hon vara överallt och ingenstans och fattade definitivt inte vad man ville göra, bort till bindringen med henne och hon stod blickstill direkt. En riktig fuling med andra ord, därav att känslan finns att hon möjligen inte gör något alls så fort hon inser att det inte går, men så extrem att jag vågar binda fast henne i grimman vågar jag inte vara därav tanken på någon form av lastningssele om gumpen som låser henne.

Men kommer du åt att stänga de yttredörrarna då? Mest för att hålla henne kvar i bilen medan du försöker flytta rumpan? Hur går det om du kliver in så långt åt sidan som möjligt så att hon i vändningen inte behöver sno så mycket som möjligt. Förstår du hur jag tänker? Om hästarna åker bakvänt och du lastar på på höger sida så, när ni kliver på rampen håller du så långt åt höger som möjligt, när ni sen är inne i lastbilen går ni rakt så långt som möjligt(tills hästen nästan har näsan i väggen) innan ni vänder för då placeras ju hästens rumpa automatiskt längre in och du kanske har möjlighet att stänga för mellanväggen?

Nej tyvärr så går det inte att stänga alls för mellanväggen och den yttre väggen mot rampen är båda fästa i bakkanten vilket gör att mellanväggen låser ytterväggen ut genom öppningen.
Jag försöker hålla henne så långt åt höger som möjligt dock trycker hon själv alltid mot mitten bort från väggarna som står i högerkanten. Oftast lyckas jag få upp henne i mitten i alla fall men iom att damen är stor (170) och dessutom åt det långa hållet så står hon ju från bom till landgång när hon kommer in och måste puttas i sidled. Jag fattar inte varför hon skall vara så extremtjurig med den biten har aldrig haft någon annan som varit det utan så snart man väl fått upp dem så har de svängt lite av sig själv. Har heller aldrig haft problem två gånger med någon annan utan så snart de varit inne en gång och åkt så springer de själv upp och ställer sig sedan för hästarna trivs verkligen i den lastbilen. Är så himla frustrerande att inte lyckas få upp henne helt så att hon får inse att det inte är något konstigt att åka i den.

Är det en B-korts lastbil? Sitter mellanväggens fäste vid hästens bak eller vid hästens huvud?

Såg att du svarade just på det...

Kan du inte ta ut mellanväggen och gå in och nästan gå ut igen men istället för att gå ut, fästa huvudet på yttersta platsen och låta henne åka brett? Om du vågar. Beror ju på hur cool hon är. På så sätt kanske du får in rumpen iallafall..

Senast ändrad:

Hmm, men går det att flytta mellanväggen längre ut innan du påbörjar lastningen? Det brukar ju gå att göra, vilket gör att du har mer spelrum att använda mellanväggen? sen när hästen är på plats så flytta in mellanväggen igen? (jag försöker komma på alla möjliga lösningar här:D)

Är det en B-korts lastbil? Sitter mellanväggens fäste vid hästens bak eller vid hästens huvud?

Japp B-korts, både mellanvägg och yttervägg mot rampen är fäst vid gumpen (åker baklänges)

Hmm, men går det att flytta mellanväggen längre ut innan du påbörjar lastningen? Det brukar ju gå att göra, vilket gör att du har mer spelrum att använda mellanväggen? sen när hästen är på plats så flytta in mellanväggen igen? (jag försöker komma på alla möjliga lösningar här:D)

Har funderat på det själv, kruxet är att mellanväggen naturligtvis är stor och klumpig som sjutton att flytta på och risken är ju att hon blir väldigt orolig om man håller på och skrammlar och klyddar med mellanväggen, iom att jag skall ha upp den andra också så måste den ju tillbaka till normalläget igen snabbt.
Allra helst hade jag ju velat ha den gamle längst in så att man kunde stänga och köra direkt när hon väl är inne, är ju oftast så länge de står stilla de kan börja flippa när de är ovana. Redan nu måste vi ju hämta den andra snabbt och slänga upp henne innan vi kan stänga helt, skall man då börja klydda med en klumpig mellanvägg också är ju risken att hon får nog ( eller så bryr hon sig inte ett skit och står lugnt men det vet vi ju inte).

Har redan innan funderat på att i värsta fall får man plocka väck mellanväggen försöka få igen ytterväggen innan hon hinner reagera, men då får hon ju åka ensam dessutom helt utan stöd, då facken är stora så får hon då 2,20 bredd där inne så risken är ju att det är lite svårt att hålla balansen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 145
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama