Sv: Vågar man sätta fast en lastningssele i bommen ??
Och så en uppdatering av kvällen. Gjorde som jag tänkte och det kommer nog att funka om vi får till det med att stänga.
Hon knallade glatt med mig bak utan särskilt stor övertalning, det stora framsteget var att när hon stod med fötterna i utrymmet som normalt är framför bommen så satte jag upp matbaljan på skåpet mot landgången vilket gjorde att hon vred sig en aning ifrån landgången även med bak, jag tog mig då lugnt och försiktigt bakåt på den sidan och lyckades övertala henne att flytta in gumpen en liten bit vilket gjorde att vi kom till att vi gick ut med huvudet först, tyvärr fick hon brått ut när jag flyttat på henne men i alla fall åt rätt håll.
Naturligtvis lyckades hon första gången hitta ett fäste till gasvajern till överluckan som satt dumt och var vasst och rev sig ovanför ögat (har dumt nog aldrig tänkt på att det sitter där ens ingen häst har varit i det tidigare så ganska typiskt att hon skulle lyckas hitta det.) Pjallig som damen är så gjorde det jätteont och vi fick tycka lite synd om henne utanför en stund och blåsa på såret
sen blev det fram med silvertejpen och tejpa över det (fästet alltså inte såret
)
Sen gick vi upp igen fick krusa lite men rätt vad det var kom hon hela vägen upp igen och vi upprepade att flytta henne lite åt sidan och kom ut åt rätt håll.
Tänkte upprepa en gång till men då sa hon att nu är jag trött och inte ett dugg hungrig så du kan sitta där själv och gnaga på din morot för jag vill gå och nanna nu. Dock blev det inget tjaffs utan hon följde helt enkelt inte alls med så jag gick ut igen och tog in henne, ville inte bråka när hon redan varit så duktig.
Så nu hänger det på att vi lyckas stänga den lilla stund när jag flyttar in henne för sen får hon brått ut. Nackdelen är att hon har verkligen koll på vad som händer där ute och blir misstänksam bara hon hör fotsteg (hon verkar klart misstänka att vi tänker stänga in henne, förstår inte aaaallls varför hon tror det
) kom på att jag skall stoppa proppar i öronen på henne imorgon så kanske hon inte hör lika bra att den som skall stänga smyger fram kan ju även vara bra att dämpa motorljudet iom att hon inte är van.
Hur vi sedan skall lyckas återmontera inredningen med henne där inne återstår att se, men som jag sa har jag väl lyckats låsa in henne där inne så skall det nog lösa sig på något sätt.
För säkerhets skull så provade vi även att lasta in mamma häst på platsen närmst landgången för kom på att hon aldrig åkt på den platsen utan alltid stått innerst. Men det var inga problem hon skuttade glatt upp och undrade var vi skulle åka och hoppa. Såg väldigt besviken ut när jag plockade ut henne direkt igen....
Så nu skall det bli intressant att se om vi lyckas ta oss iväg imorgon.
(Har faktiskt även en lastningssele färdig i beredskap om det blir kris).