Vågar man sätta fast en lastningssele i bommen ??

Sv: Vågar man sätta fast en lastningssele i bommen ??

du kan ju försöka, men då skulle jag nog först testa ute hur hästen reagerar på att sitta fast i repen. många får ju panik och kastar sig hejdlöst eller lägger sig ner och inte så kul att vara i transporten då :crazy:

ni har inga veterinärer med portabel röntgen då?? i skåne som det är så många hästar borde det väl finnas någon som har det? :idea:

Har inget svar på frågan, men vill bara säga att jag hoppas att din flicka inte är allvarligt skadad.
Kram.

Om du leder in henne på vänster sida, vänder henne ett helt varv till höger så att nosen är riktad utåt igen, stänger mellanväggen samtidigt som du flyttar in framdelen? skulle kunna gå.

OM det är som du säger att hästen inte är rädd, så tar det inte många minuter att mha klickerträning och shejping få hästen att glatt stå som ett ljus, även när man stänger...

Om jag vore du plockade jag nog bort allt inne i lastbilen o lät henne åka löst .
MEN kör vääääldigt sakta o försiktigt , kan man transportera föl lösa så går det väl med stora hästar oxå .

du kan ju försöka, men då skulle jag nog först testa ute hur hästen reagerar på att sitta fast i repen. många får ju panik och kastar sig hejdlöst eller lägger sig ner och inte så kul att vara i transporten då :crazy:

ni har inga veterinärer med portabel röntgen då?? i skåne som det är så många hästar borde det väl finnas någon som har det? :idea:

Har funderat på det med att testa ute men kliat mig i huvudet vad fasiken skall man fästa i som är tillräckligt starkt och där hon ändå så att säga kan stå med huvudet normalt ? Jag kommer inte på något, några tips ?

Närmsta protabla röntgen finns över 10 mil bort i norra skåne blev jag klok på när fölis hade blivit trampad och vi ligger utanför den radie de kör i. Dessutom är jag säker på att det är något som kommer att kräva åtgärd mkt möjligt operation och då måste hon ändå in omgående för det, även om det bara skulle behöva öppnas och dräneras så är det inget som jag vill göra i ett stall mitt i rötmånaden utan då sterilt på en klinik. Så en portabel röntgen flyttar ju bara problemet ett par dagar framåt max.

Har inget svar på frågan, men vill bara säga att jag hoppas att din flicka inte är allvarligt skadad.
Kram.

Det hoppas jag också :cry: vi hade precis kommit igång med ridningen och hon var så duktig min "lilla" snutta.

Hon står just nu med den mest groteskt uppfyllda has jag någonsin sett, misstankarna går mot någon form av avsprängning/kross fraktur i hasen då jag tror hon själv orsakat detta i kriget med syrran vid fodringarna, hon har sparkat en hel del i stenväggen in mot henne och det är det bakben som är närmst väggen. Hon slutade dessutom totalt abrupt med att sparka kvällen innan detta dök upp så det kopplar jag till att något gjorde ont som f*n och fick henne att sluta.

Någonting retar leden för den fyller sig bara mer och mer, positivt i det hela är att hon nog inte är halt alls i stort sett, den är ju så fylld och uppsvullen att hon har svårt att röra benet ordentligt så gången ser ju inte ut som vanligt därav svårt att säga hundra om hon haltar men får känslan av att hon inte gör det.

Just nu sitter jag sjukt nog och håller tummarna för att det skall vara en lös benbit som hastigt och lustigt bestämt sig för att ge sig till känna även om hon aldrig haft tillstymelse till galla i hasen innan. Är ju enklare att åtgärda en sådan än om det är det egna skelettet som är trasigt.

Om jag vore du plockade jag nog bort allt inne i lastbilen o lät henne åka löst .
MEN kör vääääldigt sakta o försiktigt , kan man transportera föl lösa så går det väl med stora hästar oxå .

:eek: Tror inte det är så lyckat med 600 kg häst lös lär minst sagt bli trafikfarligt i en B-kortsbil hade varit en annan sak om det var en stor tung lastbil då hade det nog inte märkts på väghållningen.

Jag hade drogat henne vid detta tillfället för att underlätta lastning och eliminera risken för fler skador med tanke på att hon är skadad.

Sen hade jag i lugn och ro utan stress,tränat lastning och transport med olika alternativ, kanske trailer också.

Borde du inte ha åkt in för l'nge sen om det e en akut situation ist för att sitta här i så många timma. Du postade denne tråden vid 16 igår, o du satt vid datan 01på natten o ville fortfarande ha tips.

Undra lite hur det e med hästen...

Borde du inte ha åkt in för l'nge sen om det e en akut situation ist för att sitta här i så många timma. Du postade denne tråden vid 16 igår, o du satt vid datan 01på natten o ville fortfarande ha tips.

Undra lite hur det e med hästen...

Buke i ett nötskal :grin:

Du kan andas lugnt hon är under veterinärkontroll och hon är inte döende även om någonting retar hennes led till att fylla sig så groteskt. Om du läser bara ett par inlägg upp så kan du också läsa att hon inte ens är halt.

Skadan såg inte särskilt allvarlig ut när den precis dök upp, svullen has ingen hälta är inget man behöver akutköra in hästar med till klinik och vets råd var mkt riktigt avvakta några dagar och se vad som händer.

Här har det dock blivit klart att något retar leden iom att hon fyller i leden succesivt mer och mer. Iom att hon fortfarande inte är halt så är hon inte bedömd som jätteakut och behöver alltså inte ta akuttider från de som behöver det mer, utan ligger på vanlig tidsbokningstid på torsdag kl 10 helt efter veterinärs bedömning om hur snabbt det måste göras. Skulle hon däremot bli akut halt ja då kör vi naturligtvis in henne tidigare även det helt efter veterinärs ordinationer.

Varför skall vissa människor på buke alltid ta för givet att andra inte har kunskap och kompetens.................

Hon har ju tid på kliniken på torsdag kl 10.

TS:

Går det inte att lasta i en vanlig trailer heller?

Jag hade drogat henne vid detta tillfället för att underlätta lastning och eliminera risken för fler skador med tanke på att hon är skadad.

Sen hade jag i lugn och ro utan stress,tränat lastning och transport med olika alternativ, kanske trailer också.

Den känsla jag har dock är att det blir mer problem att droga henne, för jag tror risken är att jag inte får upp henne i lastbilen alls då. Det som glatt får henne att knalla upp så långt som jag får henne nu är smarrig mat och då med lite smakprov då och då och sedan försvinner spannen in och då följer hon efter. Är hon drogad så försvinner ju den biten så hur man skulle få upp henne då är jag lite tvivlande till, speciellt eftersom det är en dam som man inte lätt flyttar på om hon inte vill.

Hon har ju tid på kliniken på torsdag kl 10.

TS:

Går det inte att lasta i en vanlig trailer heller?

Hon har aldrig varit i närheten av en vanlig trailer, så har ingen aning men tidigare erfarenhet säger att de mkt hellre går upp i lastbilen, dessutom vill jag ju ha med den andre som stöd vilket jag inte kan ha i trailer

Mina hästar har faktiskt som yngre föredragit trailer framför lastbil (på äldre dagar skiter de i vilket), fast jag vet att det brukar vara tvärtom. Men om du absolut måste ha med dig ett stöd till henne så förstår jag att det inte går.

Jag hade nog försökt lura henne genom att gå in och nästan gå ut igen (utan mellanvägg) och precis när hon tror hon skall ut, haft någon snabb person som stänger igen dörren bakom rumpan på henne och lika snabbt fäster henne i huvudet närmast lämmen och åkt utan sällskap. Prova några gånger att gå in och vända o gå ut innan.

Det är ju just vända där inne hon inte vill då hade det inte varit några problem, utrymmet är ju inte så stort så hade hon vänt där inne så hade hon kommit på rätt plats men det är ju det hon inte vill göra. Hon går rakt in och trots huvudet över bommen så står hon med gumpen i öppningen och väljer då att backa ut istället för att vända runt som är det hon skall göra.

aha! då fattar jag, trodde hon gick ut som vanligt!

Kan du inte prova o lasta med mamman redan inne o se vad som händer. Hon kanske blir tryggare då och vågar ställa sig brevid sin mamma s.a.s. Verkar ju som hon inte är riktigt trygg om hon inte vågar gå in med rumpan.

Kan du simulera typ inne i stallet samma situation som blir i bilen? Alltså att du leder upp henne mot en vägg i liknande utrymme och sedan vill flytta med rumpan in? Funkar det tro? Om hon reagerar liknande finns det ju möjlighet att träna lite på just den manövern på marken, kanske kunde hjälpa?

Annars skulle jag nog tagit bort mellanväggen, ställt in hästen på tvären, satt fast henne och stängt dörren och låtit henne åka halvlös. I USA kör de ju för det mesta (om man kollar djurpolisen) i stora öppna trailers där även flera vuxna hästar står lösa. Jag tror inte de tar stöd av väggarna ärligt talat, de breddar snarare, och då "når" ju inte rumpan att luta mot väggen.
Tror inte det skulle vara något problem faktiskt, särskilt som det låter som en ganska sansad häst.

OM det är som du säger att hästen inte är rädd, så tar det inte många minuter att mha klickerträning och shejping få hästen att glatt stå som ett ljus, även när man stänger...

Om du har en häst som är inklickad så har det nog bara tagit ett par minuter. Kan faktiskt tänka mig att det tar lite längre tid med en häst som inte har en aning om vad klickern betyder. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 145
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama