Vågar jag lägga på täcke??

H

hartass

Har två 1 åriga ponnyer på lösdrift och skulle vilja lägge täcke på ibland för att torka upp dom lite om det har regnat/snöat. Men nu är det så att dom busar en massa. Tänk om ena skulle fassna i den andras täcke?? Så kan jag ha täcke på dom?

Sv: Vågar jag lägga på täcke??

Jag hade inte lagt på täcke av anledningen att hästarna troligtvis inte fryser eller är blöta mer än på ytan.
Har arbetat i avels/tävlingsstall med halvblod och där hade vi inte täcken på unghästarna förrän dom skulle börja arbeta dvs. vid tre års ålder.
Var inte med om en enda som frös. Även om vintrarna här i skåne inte är så kalla så är dom blöta och blåsiga.
Känn på hästarna! Är dom kalla (inne vid skinnet) så lägg tillfälligt på ett täcke men jag tror inte att det behövs.

dom kan ibland stå och huttra lite och vara kalla in till huden.

tack för svar =)

Eftersom de går på lösdrift så antar jag att det finns en lösdriftshall. Då behöver du garanterat inget täcke, de kan ju gå in om dem fryser?

Har två 1 åriga ponnyer på lösdrift och skulle vilja lägge täcke på ibland för att torka upp dom lite om det har regnat/snöat. Men nu är det så att dom busar en massa. Tänk om ena skulle fassna i den andras täcke?? Så kan jag ha täcke på dom?
Om dina ponnyer har gott om stråfoder så klarar de sig alldeles utmärkt. Hästar blir sällan blöta inpå skinnet.Våra går på lösdrift men är det väldigt dåligt väder en period så tar vi in dem så de får torka upp och vila ordentlig ett par timmar. Men det är ju inte alla som har både stall och lösdrift. Täcken använder vi väldigt sällan.

Ja, hästar kan fastna i varandras täcken och även fastna i sitt eget täcke, jag har sett hemska skador pga detta!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 023
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar