Väga om transport??

L

LuddeoSara

Hej!
Ska ev köpa en transport med totalvikt på 1300 kg & lastvikt endast 620 kg. Säljaren sa att man kan "väga upp" transporten & på så sätt få mer lastvikt. Jag vill då ha upp den till 1350 eller 1400 kg. Någon som vet hur man går tillväga & vad det kostar?
Tacksam för snabb hjälp
MVH Sara :banana:

Hej
Du ringer till bilbesiktningen och bokar en tid för Registreringsbesiktning av en hästtransport.

När du kommer dit fyller de i ett papper ang hur du skall ändra vikterna.

De gör inget med själva släpet, mer än att de kollar på registreringsbrickan.

Allt detta kostade mig 945 kr, för 1 år sedan, vet inte om det har ändrats till nu.

Har precis gjort det på mitt släp, och det beror på om man måste göra någonting på transporten innan omtypningen. Min transport köpte jag ny förra sommaren, och det var en 2000kg vagn. Det var rätt kopplingshandske och rätt däck till en 2000kg vagn på, så det enda jag behövde var ett intyg från försäljaren att det var rätt grejer på och sen besiktiga jag om den, det kostade 650kr.
Om jag vore dig skulle jag höra med någon återförsäljare av just din typ av vagn. Det kan vara lite olika på fabrikat.
Vet att en del kulhandskar bara stoppar för ett visst antal kilo t ex, så det gäller att du har rätt på din. Det brukar stå på den också..

Det beror helt på vad axeln är godkänd för, prata med återförsäljaren. Många äldre enkelaxlar är bara godkända för 1300 kg.
Knappast någon kulhandske som inte är godkänd för 1500 kg el mer, annars lätt att byta.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634
Utrustning Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker om detta: Jag har en häst på heltid som jag tränar och tävlar och som ägs av en person som...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025