Väg till stallet?

E

entutre

Hejsan alla!
Jag undrar hur lång tid det tar för er och också hur (buss, bil osv)? ni tar er till era respektive stall och hästar.
Säg gärna också för och nackdelar med att det ligger nära/långt bort.

:)

Sv: Väg till stallet?

Jag har knappt 1,5 km till stallet :) Brukar oftast cykla men när jag ska släppa ut hästarna innan skolan tar jag moppen ;)
Tycker jag har perfekt avstånd! Det är inte så långt att jag måste ta buss eller åka bil vilket jag tycker är en fördel.. kostar inga pengar att cykla :) Sen är det inte för nära heller :D Jättebra!

Har inte den blekaste hur långt det är till stallet :eek: :confused:
Men det tar ialf 10-15 min med moppe/bil beroende på hur mkt trafik det är.
Med buss 30 min,måste byta en gång.
Det är det närmaste stallet som finns, eller okej det finns typ 1 närmare men utan ridhus.

Mitt stall ligger ca två mil ifrån mig vilket gör att jag måste åka kommunalt. Från dörr till dörr tar det ca 40 - 50 minuter, lite beroende på vilken buss man tar. Bussen går bara en gång i timmen så oftast åker jag dit själv och blir hämtad eller får lifta med någon till pendeln. Det kanske låter lite jobbigt men det är inte så farligt. Det svåraste är att få tåget och bussen att synka. Men flyter det på så är det inga probs :bump:

Jag har knappt 15 minuters promenad eller ett par minuters bilfärd till stallet.

Finner inga som helst nackdelar med det, har aldrig haft så nära i hela mitt liv tror jag.
Rekordet åt andra hållet är 1 h med buss + 25 minuters promenad åt varje håll. Det tog mig alltså nästan 3 timmar om dagen bara att åka till och från stallet.

Jag åker buss till stallet, & det tar 30 min. Med bil typ 10-15 min.
Det suger att åka buss! För de första går den bara en gång i timmen, & den är typ alltid försenad.
För de andra går den sista bussen tjugo i åtta & man måste beställa den på helger! :devil:
Det ligger ju ändå relativt nära, men de finns närmre stall

Brukar räkna med en 30min om jag ska ta bussen då det är en bit att gå om man inte vill hålla på och byta och greja.

Så fort det blir någorlunda väder åker cyckeln fram istället och då tar det ca 10min dit och 20 hem.... Bor som på en kulle och stallet ligger nedanför :smirk:

Går även att promenera och då är jag där på runt 30-40min.

Jag har 1 mil till stallet. Hittills har jag haft medryttarhästen i det stallet, och då har mina föräldrar snällt skjutsat mig ;) men när min egna häst kommer till sommaren, då får jag nog ta mig dit med buss eller cykla rätt ofta x)

Hur langt vet jag inte :confused: men det tar ca 15-20min att kora bil dit.

Har alltid haft det långt till stallet- stall 1 låg 3 mil härifrån vilket tog mig en halvtimme dit med buss sen så fick jag gå en kilometer (vilket var roligt på vintern då det inte fans gatulyktor där- såg knappt handen framför mig).
Stall 2 låg ca. 1,5 mil vilket tog 15 min med buss (30 min med moped) och jag fick gå en kilometer i uppförsbacke (också roligt i vinter när det var mörkt utan gatulyktor).
Stall 3 var ca 1 mil från mig så det tog mig 20 min att gå till stan för att sedan hoppa på en buss, 10 minuter dit och så var man där.
Stall 4 (nuvarande stall) är NÄRA! (För en gångs skull!) tar mig bara tio minuter (knappt ens det) att gå dit och med mopeden så går det under fem.

Fördelarna med ett stall nära är att det helt enkelt är nära! Du kan gå dit när du vill, rida när du vill osv. Har man glömt något är det bara att gå ned och fixa det sen lunka hem igen.
Nackdelarna är väll att man lätt vistas där jämt och går till stallet minst två gånger om dagen vilket ger inte mycket tid för annat (som läxor :angel: )

Fördelarna med ett stall långt borta tycker jag är få men jag tror det är bra just för att man inte kan gå dit när man vill vilket ger en tid för annat också.
Nackdelarna är att busstiderna inte alltid är rimliga (vilket jag varit med om mycket!) och det kan hända lätt att man missar bussen om man också måste gå en kilometer eller så innan man når busshållsplatsen.

Jag har hästen hemma på gården. Det är skönt att kunna gå dit när det passar mig.

Till stallet där jag har stått hela vintern tar det ungefär 10 minuter med moppen .
Till betet så tar det max 2 minuter med moppen & kanske 5-7 minuter & gå :) helt underbart!

Hejsan alla!
Jag undrar hur lång tid det tar för er och också hur (buss, bil osv)? ni tar er till era respektive stall och hästar.
Säg gärna också för och nackdelar med att det ligger nära/långt bort.

:)

Utanför köksfönstret :)
Nackdel, inackorderingarna o deras släktingar tror att mitt kök är bara en liten utväxt av stallet :angel: Ibland kul, ibland jädrit slut på allt fikabröd :confused:
Okej okej, ibland tas det HIT vetelängder också :D

Där jag har min häst från september till maj tar jag först bussen som tar cirka 15 minuter. Sedan cyklar jag sista biten (kanske omkring 2½ km). Cykelturen tar ca 15-20 minuter. Det är rätt dålig grusväg och cykeln är också dålig. Från dörr till dörr tar resan till stallet därmed ungefär 45-50 minuter. Båda vägarna tar resandet därmed minst 1½ timme.

Men nu sen i mitten av april har jag börjat cykla från dörr till dörr (bortsett från de gånger jag får samåka med en annan tjej i stallet:bow: ). Sambon och jag räknade ut att det var lite över 8 kilometer till stallet ena vägen. Vilket tar ungefär 30 minuter för mig att cykla. Därmed cyklar jag alltså lite över 16 km då jag far till stallet... motion får man iallafall! ;). Att köra bil till stallet en väg går däremot betydligt snabbare. 10 minuter max... :cool:

ska bli skönt med sommar (maj-augusti) då hästen står på min sambos föräldrars gård. Där är det ett 10 tal meter till hagen. Och rummet som vi oftast sover i är i ladugården (ombyggt såklart)... nästintill boxarna ;)

Jag tycker det är en nackdel med stallet långt bort. Tycker det är SÅ skönt att ha hästen nära. Att bara gå ut och pyssla om hästen när det behövs. Speciellt med tanke på att jag äger en exemhäst. Men, skulle jag äga en bil så skulle nog inte avståndet vara ett problem... ja menar, 20 minuter tur och retur är inget att tjafsa om:angel: .

Har precis flyttat så nu har jag ca 2-3 min till stallet med bil. Har inte hunnit köpa mig en cykel ännu...
Skönast tycker jag ändå är att ha hästen hemma så man kan gå ut och fixa i stallet och pyssla precis när man vill. Men det är ju bra att ha hästen inhyrd också så att man inte blir lika uppbunden med in- och utsläpp, fodringar osv...

Senast ändrad:

Håller helt med. Eller när de kanckar på och säger "Åh, vad bra att du är hemma, kan inte du hjälpa mig med...."

Inte alltid jätteroligt. Annars är det guld att ha hästarna hemma.

Jag har 1,2 mil till stallet, tar 30 minuter på cykel eller 10-15 minuter med bil. Åker oftast bil på vintern, men försöker cykla i alla fall 1 gång i veckan, när jag har tid att åka medans det är ljust (måste åka 6-7 km på smal, kurvig 70-väg där bilisterna håller 100 och jag känner inte för att dö än). Nu när det är ljust längre cyklar jag 2-4 ggr/vecka, bensin är ju dyrt när man är student och så blir jag ju snyggare till beach 2007 :D .
Kollektivtrafiken dit ut är tyvärr inte mycket att hurra för, två-tre bussar om dagen går väl förbi och då får jag ändå gå en bra bit till bussen så det var inget alternativ.

Egentligen skulle jag helst se att stallet inte låg mer än kanske 6-7 km bort så jag kunde cykla varje dag, men så trevliga stallägare som det är så vill jag inte byta. Sedan verkar det inte helt lätt att få till stallplats runt Uppsala heller för den delen, även om jag skulle vilja byta.

Jag har 7,5 km hemifrån till stallet.
  • Med bil tar det 5-10 min
  • Med mopped 15 min
  • Med cykel 20-30 min

Fördelar är att det bara är 1,5 km från skolan så när jag slutar är jag i stallet inom 15 min. Och om jag väljer att åka hem innan får jag lite motion när jag cyklar dit. :D OCh så älskar jag stallet :love:

Jag går nästan alltid med mina hundar till stallet, tar ca 30-40 minuter, ligger typ 3 km bort kanske.
Jätte bra avstånd och och perfekt att ta med hundarna dit o hem så de får promenera oxå.. två flugor i en smäll=)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 289
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka