Vaffö gör di på dette viset?

Rie

Trådstartare
Vissa morgnar när jag vaknar får jag inte upp ögonen. Det är precis som om ögonlocken har fastnat (torkat?) fast på ögonen.
Jag får kämpa ett tag (vilket känns som en hel evighet, men kanske rör sig om en 15-20 sekunder) innan jag få upp ögonlocken där de ska vara.
Ögonen känns torra då, men det går till sig.

Någon som har haft detta?
Vad beror det på?
Kan man göra något?
 
Sv: Vaffö gör di på dette viset?

Jag har lite liknande faktiskt. På mitt ena öga vill inte ögonlocket gå upp utan att jag hjälper det. Detta sker inte varje morgon , men de flesta. Det brukar funka om jag kliar mig i ögat innan jag öppnar ögonen så att säga.
Jag har ont runt själva ögat och ser sämre, men jag tror min sämre syn och ont i ögat med ögonlocksproblemet är två skilda saker. Ibland gör det ont i pannan när jag ska blunda och jag måste verkligen tvinga ögonlocket att vara stängd. Detta är bara några sekunder till ögonlocket slappnar av mer. och det sker inte alltid när jag ska stänga ögonen.

Vad det är eller vad det beror på vet jag inte, men ska till herr doktor på tisdag och tänkte ta upp det med honom.
 
Sv: Vaffö gör di på dette viset?

jag har rätt torra ögon, när det är jobbigt använder jag artelac tårersättning, har märkt skillnad när jag använder det innan jag går och lägger mig och sen direkt på morgonen. Använder under dagen ibland om ögonen är grusiga/torra, ska testa gel som är mer långtidsverkande också som kanske kan fungera på till kvällen tex. Finns receptfritt på apoteket :)
Kan bero på flera olika saker, som torr luft inne, biverkningar från vissa mediciner, rökiga och dammiga miljöer kan göra det värre. Kan hänga ihop med muntorrhet också.
 
Sv: Vaffö gör di på dette viset?

Jag var tvungen att googla på sömnparalys då jag aldrig har hört talas om det.
Men det tror jag inte att det är. Jag vaknar ju som vanligt av väckarklockan och stänger av den. Jag skulle också kunna sätta mig upp i sängen(tror jag) men det har jag inte gjort eftersom jag haft fullt upp med mina strejkande ögonlock.
Nästa gång ska jag sätt mig upp för att kontrollera att det fungerar.

Får kolla med dem på apoteket. Men det känns sådär att börja smörja varje kväll när det inte är varje natt jag har det.
 
Sv: Vaffö gör di på dette viset?

Jag har visserligen opererat ögonen, men de blev så efter op. De blev allmänt lite torrare.

Jag har dragit parallellen att ögonen fastnar om jag druckit för lite vatten. Bra vätskebalans så sker det väldigt sällan.
 
Sv: Vaffö gör di på dette viset?

Jag har också opererat mina ögon och det kan bli så ibland även om det og inte blir så mycket som i ts fall. Jag känner helt klart av om jag är på dammga ställen eller på ett ställe med mkt kemikalier. Då känns det också i ögonen. För min del verkar det som att det har blivit ngn förändring när det gäller tårvätskan i ögonen.

Till ts
Har du sökt hjälp för detta? Det hade nog jag gjort. Det finns antagligen en hel del läkemedel som man kan ta hjälp av.
 
Sv: Vaffö gör di på dette viset?

Nej, det har jag inte gjort eftersom det bara har varit så några veckor än.
Jag tänkte att det var tillfälligheter, men efter ett antal morgnar så började jag tänka att det kanske beror på något specifikt.
 
Sv: Vaffö gör di på dette viset?

Klibbar de ihop utav gojs eller torkar de mer?
Mina klibbar ihop 4/5 mornar, men jag blundar min väg till badrummet, går på toa o sen när jag tvättat händerna så tvättar jag ögoenn oxå o blir av med att torkat och inte torkat gojs som blockerar synen.

Är det för att de är torra så kan det vara lite olika som många säger. Jag skulel nog börja med att tänka på hur mkt jag dricker, o sen gå in på tårvätskeersättning (?)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 363
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp