Värdelös....

Sv: Värdelös....

Usch vad det lät jobbigt, och här sitter jag och gnäller över mindre.....
 
Sv: Värdelös....

Det känns bra att läsa allas inlägg! Idag ska vi in till bvc och väga/mäta. Har följt läkarens rekomendation (nästan...) och nu känns det som om jag sinat men lillkillen äter och mår bra, är nästan alltid glad (och sambon är lycklig för han snart får tillbaka sina tuttar)...

Närheten kan jag ju fortfarande ge honom och den älskar vi båda!

TACK för alla kloka ord =)
 
Sv: Värdelös....

Det blir så för en del, och man är inte sämre mamma för det.. Jag såg ut som Dolly Parton, men inte fick grabben sin mat för det.. Men som sagt, ersättningen är bra nu och dom klarar sig ypperligt på den. Jag är också flaskfödd och har överlevt, trots att det är 30 år sedan..

Huvudsaken är den första mjölken och den har ju småttisarna redan fått i sig. ;)
 
Sv: Värdelös....

jag börjar undra om mitt med börjar sina.
sonen är 5 v gammal och har ätit både och under hela tiden. ibörjan bara ersättning i ett par dagar för att det gjorde så ont. sedan släppte det och jag började amma igen utan problem.
men när jag skulle mata han i natt kunde han käka i säkert 2 timmar 2 ggr, 1 timma per gång och ändå vilja ha 200 ml ersättning per gång....man börjar ju undra ifall om man faktiskt inte har tillräckligt mycket som han vill ha...

för 5 dagar sen var han 58 cm lång och vägde 5580 så han har stor aptit med tanke på att han ökat 500 g i veckan
 
Sv: Värdelös....

Säger som alla andra här. Man är inte en sämre mamma för att man inte ammar. Du har ju ammat så länge du kunnat och mer än så kan man inte göra. :)

Jag ammade i en vecka och gav även ersättning. Jag slutade för att jag mådde så psykiskt dåligt av det.
Det gjorde ont och det blödde. Och jag bara grät hela tiden för jag kände mig så värdelös som inte orkade härda ut och för att något som skall vara så naturligt kändes som psykisk totyr för mig.

När jag fick mjölkstockning och hög feber fick jag inse att jag hade två val:
Att fortsätta amma och må dåligt och inte kunna vara mamma åt min dotter. Och dessutom vara på väg rätt in i en förlossningsdepression/psykos som förmodligen skulle leda till att jag blev inlagd.
Eller sluta amma och ge ersättning och kunna vara en bra mamma som mår bra.

Valet var givet. Tösen har bara fått ersättning sen en veckas ålder.

Men jag sörjde ammningen länge efteråt och jag kan fortfarande inte låta någon annan än jag och sambon mata dottern.

nu när hon ligger mätt och belåten jämte mig och jag kan glädjas åt hennes leenden och se henne utvecklas vet jag att det var rätt val. :love: Närhet får hon på massa andra sätt än just genom amningen.

Och dessutom... Jag kan åka och träna med hunden utann att se till att hon är mätt innan. Pappan kan ju också mata. Pappan får också chans till närhet med barnet på samma sätt som mamman. :) Och du kan äta vad du vill. :D
 
Sv: Värdelös....

Det har inte funkat att pumpa för mig vare sig när Hanna var liten, eller nu med Nova-Li. Mina bröst fattar att det inte är någon bebis :angel:

Kan du inte försöka "bo i sängen ett par dagar" och intensivamma. Vila, amma så ofta han vill, mkt hud mot hud. Du får se till att bli uppassad av mannen med dricka, mellanmål :angel:

*kram*
 
Sv: Värdelös....

vårat bvc är helt nojiga med viktkurvor. fyyy säger jag :crazy:De började klaga på min dotters viktkurva nu också (har samma som skorpan)

:devil:
 
Sv: Värdelös....

Visst var det din bebis som växte dåligt?
Kanske är tanken med 5 min amningen att bebis ska orka suga i sig ersättningen eftersom din mjölk inte räcker för hans behov.

Amning är svårt det är så mycket prestationsångest inblandat att det kan bli omöjligt. Sen är det faktiskt så att en del inte producerar tillräckligt med mjölk trots alla råd.
Men det blir folk av flaskuppfödda ungar också!

//mimmipigg, milkotalbebis!
 
Sv: Värdelös....

Lustigt för min dotter är 10 år (född juni) och när jag fick henne var rådet på BVC 6 månaders amning som ideal av helamning.
Olika för olika landsting då tro?
När dottern föddes så hade dom ändrat introduktion av annan mat till 6 månaders ålder istället för 4 månader och helst då amning hela den tiden om det var möjligt.

Allmänt.
Så här är det. Varje situation är unik och varje barn är unik. Vad som generellt är bäst för barn går inte att applicera på enskilda fall och kommer aldrig att vara så när det gäller barnuppfostran odyl.
Det är som att applicera generella råd om medicinering på en enskild människa. Det som funkar/är bäst för en är inte alls bra för en annan.
Bröstmjölk är bäst för bebismagar men AMNING till varje pris är inte bäst för bebisar. I vissa fall är då ersättning det näst BÄSTA. Bara för det är näst bäst betyder det inte att det är SÄMST eller DÅLIGT. Har man brist på en "vara" så får man ersätta det med en annan.
Det är skam att BVC inte lärt sig ännu att amningen inte alltid funkar och ser på det hela med öppna ögon. Det är skam att dom inte insett att det faktiskt kan vara biologin som krånglar när det inte funkar och att det är något som man inte kan göra något åt.
Tyvärr förvånar det mig inte.
 
Sv: Värdelös....

Gör som det känns bra för er! Ni kan ge närheten på annat sätt än genom amningen. Men jag tycker inte du ska behöva amma för att läkaren säger det, om du inte vill sluta!
 
Sv: Värdelös....

Visst var det din bebis som växte dåligt?

Jo jag har skrivit om honom förr. Han är 4,5 månad, väger 6020 gr och är 64 lång. Hela släkten på pappas sida har varit under kurvan och hans mams (dvs jag) var inte heller någon stor bebis. Har pratat med andra ang just detta att det ligger i familjen och de flesta säger "jamen dåså" men inte BVC.
När Han ammar blir han inte trött utan han ligger och flörtar med mig och ler och skrattar och tar på så vis tid på sig att amma, detta har jag förklarat för dom också men dom verkar inte vilja lyssna. Han tar upp till 30 minuter på sig att amma sig mätt men då är det inte ren ammning. Efter en sån amning erbjuds han ersättning var han får i sig runt en 50 ml sen är han go och glad som vanligt. Han somnar rätt sällan efter maten på dagtid.

Den här veckan då jag följt läkarens schema så har han gått upp hälften mot förra veckan då jag gjorde på mitt egna vis. Min BM är bra och betryggande men läkaren har jag inte mycket övers för.
 
Sv: Värdelös....

*KL*

Jag kan faktiskt inte förstå varför man ska stirra sig blind på alla kurvor och hur mycket bebisar väger. Huvudsaken är ju att barnen mår bra.

Min kompis 6- månaders väger lika mycket som min 2½- månaders. Men båda är två pigga och glada bebisar. Enda skillnaden är att min är en liten tjockis och hennes en liten spinkig bebis. :)
 
Sv: Värdelös....

WHOs rekomendationer att man ska helamma i 6 månader och del amma till två års ålder beror på två saker. Dels att mamman överför viktiga antikroppar till barnet som skyddar mot infektioner. Vilket ju är bra, men vi har inte så värst många dödliga infektioner i Sverige. Så ja malaria och spädbarns diarrè är inget ditrekrt problem här, visserligen kan amning lindra förkylningar och maginfluensa, men så enormt stor betydelse har det inte. Det andra skälet är vattnet, som i sin tur orsakar spädbarns diarr`e, som tillsammans med malaria är de vanligaste dösdsorsakerna för barn under fem år. Visst är ammning bra men inte livsnödvändigt i Sverige. sedan finns det ju vissa bonusar som att amning minskar risken för glutenintolerans och allergi men hur stor betydelse det har är inte helt utrett, det är så mycket annat som spelar in. Själv har jag ammat mina barn tills de varit över ett år men Lillkillen vägrade dricka välling eller ur nappflaska och han gick inte upp i vikt trotts att jag hadde mycket mjölk. Jag var helt bunden till honom tills han började äta gröt vid 5-6 månaders ålder och jag ammade 3-4 gånger om dagen tills han var över ett år, han åt inte tillräkligt så det fanns inget val BVC tjatade på mig att ge honom välling men han avskydde välling. Lilltjejen gillade nappflaskan bättre för då kom maten fortare så vi bytte till liten pip. Hennes pappa blandade utpumpad mjölk med ersättning så jag kunde börja jobba och studera tidigt. Kan man amma är det ju bra men inte till vilket pris som helst. Det är bra att BVC uppmuntrar till amning men det är synd att mammor mår dåligt om de inte kan vill eller orkar amma. Agumenten för amminng är lite väl förstorade i Sverige för vi har ju som sagt ganska låg spädbarnsdödlighet i infektionssjukdommar och vi har bra vatten. Ersättningen innehåller ju allt barnen behöver och föräldraskapert är ju så mycket mer än mjölkproduktion.
 
Senast ändrad:
Sv: Värdelös....

Jo jag har skrivit om honom förr. Han är 4,5 månad, väger 6020 gr och är 64 lång. Hela släkten på pappas sida har varit under kurvan och hans mams (dvs jag) var inte heller någon stor bebis. Har pratat med andra ang just detta att det ligger i familjen och de flesta säger "jamen dåså" men inte BVC.
När Han ammar blir han inte trött utan han ligger och flörtar med mig och ler och skrattar och tar på så vis tid på sig att amma, detta har jag förklarat för dom också men dom verkar inte vilja lyssna. Han tar upp till 30 minuter på sig att amma sig mätt men då är det inte ren ammning. Efter en sån amning erbjuds han ersättning var han får i sig runt en 50 ml sen är han go och glad som vanligt. Han somnar rätt sällan efter maten på dagtid.

Den här veckan då jag följt läkarens schema så har han gått upp hälften mot förra veckan då jag gjorde på mitt egna vis. Min BM är bra och betryggande men läkaren har jag inte mycket övers för.

Men att det tar 30 min för honom att äta sig mätt är ju inget konstigt.
Mina barn har kunnat lega vid bröstet upp till en timme och snuttat lite och så babblat lite.
Och sen velat amma igen en halvtimme senare.
Det är ganska naturligt att det är så.
Det är bara att amma så fort barnet verka vilja suga.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 249
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 362
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 822
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp