Värdelös....

Sv: Värdelös....

Jag kände mig också värdelös när jag var tvungen att sluta amma min lilla son vid 8 veckors ålder av samma anledning som dig..

"Varför kan inte jag". "Vad är det för fel på mig, och mina bröst?". "Alla andra kan ju" osv osv osv...

Men, det gick över rätt fort. När jag märkte hur mycket bättre min son mådde av att få vara MÄTT efter att han kämpat och ätit. Och så mycket bättre han SOV när han var mätt. Listan med fördelar att gå över till ersättning kan göras hur lång som helst av mig just nu. Och idag tvivlar jag inte på mig själv som mamma, eller på mina bröst, utan jag har insett att ALLA kan inte amma sina barn - så är det bara.

Njut av tiden med din lille son och bekymra dig inte för sådana triviala saker. Visst, just nu kanske det känns som om din värld rasat samma, men på det stora hela har det ju ingen betydelse.

Lycka till!
 
Sv: Värdelös....

jag tycker att du är den bästa mamman som finns för din son. du gör ju allt för att han ska ha det bäst eller hur?
ja kan förstå hur du känner det, men det är inte alla mammor som kan amma för dom har samma problem. min sambos mamma hade det, och min pappas sambo med...de kunde bara amma sina barn max 2 veckor, sedan var det slut.
 
Sv: Värdelös....

Ja, ibland känns det som om man ska skrämmas lite, jag antar att det är det som man anser vara bäst, men man blir ju lite nerstampad ibland.....

Just nu sitter iallafall lillen med en flaska i munnen, med sin pappa, och jag sitter här. En stor fördel med flaskan är ju att pappa får lika mycket närhet till honom som jag:)
 
Sv: Värdelös....

Är i samma sits som du och vet hur det känns! Men vi får titta på våra guldklimpar och se att dom faktiskt är nöjda och sen svälja vår mammiga stolthet (för det är nog den...).

Jag får inte amma för en läkare. Lillkillen har inte följt kurvan men är pigg och alert och utvecklas snabbt och tidigt. Så jag har ammat honom tills han är nöjd (som dom säger på bl a amningshjälpen) och sen erbjudit honom ersättning. Nu får jag inte göra det utan ska enbart amma honom 5min på varje tutte och sen ge honom ersättning. Känns surt eftersom han faktiskt vill amma - ska jag liksom "slita" honom från tutten - det känns ju tokigt. Funderar på att strunta i vad läkaren sa i tisdags och fortsätta som vi har gjort innan.

Har försökt att pumpa men har fel sorts tuttar ;) Eller så saknar jag en tredje hand!


tycker du ska skita i vad den puckade idiotläkaren säger! du vet ju själv vad som är bäst för ditt barn? fortsätt som du gjort innan för det verkar ju fungera eller hur?
 
Sv: Värdelös....

Ja, det där med sovandet är en sak jag funderar på nu med. Han har fått ordentligt med mat i flaska innan nattsovande, och hitills har han sovit bra nästan alla nätter. Han lägegr sig vid 19draget, vaknar vid halv elva eller så, äter, sover igen, vaknar 2-halvtre och äter igen. Sedan sover han till 6-7 nånstans och då är det ju ändå morgon, så då ska vi upp ändå. Frågan är om det är värt att hoppa upp och intensivamma när nätterna fungerar så bra nu?
 
Sv: Värdelös....

Japp, vi hade även planerat att faktiskt kompinera med pumpning/ersättning innan vi ens fick barn bara för att pappan skulle kuna ta hand om barnet lika mkt som jag.
Har man egen gård & hästar så blir det aningen svårt att behöva mocka, amma, rida , amma, skotta, amma osv;)
 
Sv: Värdelös....

Jo, man gör ju det, men det som svider är att det fungerade så bra med min första son och inte nu....


Men att se honom så nöjd med sin flaska nu, i pappas famn och verkligen njuta gör att det ändå känns bättre! Har ägnat hela kvällen åt att tänka på det här, och viktigast är ju naturligtvis att han mår bra, vilket han gör när han får äta ur flaskan. Jag fortsätter pumpa ett tag till, så får vi se när det ger sig.
 
Sv: Värdelös....

:love:Du är inte värdelös! Du är den bästa mamman i världen till dina barn! Du ger honom precis vad han behöver, mer kan ingen ge!:love:

Låt ammningshysterin fara och flyga! Vissa kan, andra kan inte, vissa vill, andra vill inte, ÄN SEN DÅ? Låt oss vara stolta mammor på vårt eget sätt!
 
Sv: Värdelös....

Jo, man gör ju det, men det som svider är att det fungerade så bra med min första son och inte nu....


Men att se honom så nöjd med sin flaska nu, i pappas famn och verkligen njuta gör att det ändå känns bättre! Har ägnat hela kvällen åt att tänka på det här, och viktigast är ju naturligtvis att han mår bra, vilket han gör när han får äta ur flaskan. Jag fortsätter pumpa ett tag till, så får vi se när det ger sig.

jag ger min son ersättning och bröstmjölk.
dels för att jag vill att han inte bara ska se mig som en matmaskin opch dels för att han blir mättare på ersättningen. och han går upp 500 gram per vecka så BM tycker att det fungerar utmärkt. Det blir ungefär som hälften hälften.
men sålänge din son mår bra av det så är det absolut inget fel. han får ju då lite kvalitétsmat tid med sin far....
jag vill ju att min son ska kunna matas av sambon, barnvakt osv....
 
Sv: Värdelös....

Bästa orden hitills! Låt oss vara stolta mammor på vårt eget sätt!
 
Sv: Värdelös....

Ja, här är det ungefär hälften av varje med, nästan alla gånger iallafall. Första nattmålet är ett helt ersättningsmål, sen finns det hälften av varje till resterande mål över dygnet.


Och nu när jag sitter och tänker på det så är det ju som du säger väldigt behändigt att låta någon annan mata honom med - hur skulle det fungera med hästen om jag ska mata alltid? Och som sagt, pappa får lika stor del i närheten som jag på det här viset!
 
Sv: Värdelös....

Koppla av och ta det som det kommer...!
För mig var det så här: Barn n:o ett ville inte sluta dia, fick vänja av henne för att bli gravid igen... barn n:o 2 slutade dia när han fick smak på potatis! Trots att jag ville fortsätta amma. Barn är olika liksom våra kvinnokroppar är olika. Det blir ett fint barn av din unge bara du lyssnar till barnets behov!
Sjukvården av idag har en tendens att göra en stor "grej" av ammning, alla ska passa i mallen Så är inte fallet! Lyssna på ditt barn och på din modersinstinkt, du komme jättelångt på det!
(lill-syrran höll på att inte bli hemsläppt från BB eftersom de ville se att amningen, som hon som förstföderska tyckte fungerade, fungerade! De gjorde en "grej" av något som inte var ett problem! Bebisen ville inte äta så ofta som personalen ville, han ville ha lugn och ro och möjliget att sova till han blev hungrig)
 
Sv: Värdelös....

På bb är de lite lätt hysteriska, jag råkade ut för en människa som inte heller var nöjd med amningen, för han tog fel grepp. Dessutom åt han för lite, han skulle äta 120 ml per mål - 4 dagar gammal.....



Ja, jag försöker lyssna på honom, och han visar så tydligt vad han vill och mår bra av! Jag fortsätter så här, och är nöjd med det. Så länge han får lite bröstmjölk är ju det bra, huvudsaken är att min lilla kille är mätt och glad, växer och utvecklas som han ska!
 
Sv: Värdelös....

Ja, här är det ungefär hälften av varje med, nästan alla gånger iallafall. Första nattmålet är ett helt ersättningsmål, sen finns det hälften av varje till resterande mål över dygnet.


Och nu när jag sitter och tänker på det så är det ju som du säger väldigt behändigt att låta någon annan mata honom med - hur skulle det fungera med hästen om jag ska mata alltid? Och som sagt, pappa får lika stor del i närheten som jag på det här viset!

ja...ja tycker inte att bara mammorna ska vara som bundna mjölkkossor till ungarna bara för att vi kan producera.
hur ska det gå när man verkligen behöver barnvakt?
eller om man måste göra nånting då man inte kan ha bebis?
eller om bebis blir akuthungrig när man äntligen har lagt sig i ett välförtjänt varmnt bad?
då är det väldigt bra ifall en annan kan mata......
är glad att min son tar flaska och tutte med lika stor glädje
 
Sv: Värdelös....

Ja, visst! :)
Var nöjd med dig själv som mamma så är han det också!
Du behöver inte känna någon press eller dåligt samvete, tvärt om! Det finns åtskilliga som väljer att inte amma ö.h.t för att få behålla sina vackra bröst som de är! :eek: (ja, och så irriterade jag säkert någon m det inlägget oxå... :crazy:)
 
Sv: Värdelös....

Ska försöka vara nöjd med mig själv, jag lyckades ju få fram en så vacker pojke, så då ska det väl fan till om jag ionte ska klara av "uppfödningen" med! utan dåliga samveten för hur det går till :)
 
Sv: Värdelös....

Ska försöka vara nöjd med mig själv, jag lyckades ju få fram en så vacker pojke, så då ska det väl fan till om jag ionte ska klara av "uppfödningen" med! utan dåliga samveten för hur det går till :)

ja, du ska vara nöjd och stolt för du födde fram en vacker frisk pojke och du ger han allt han behöver plus lite till!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 249
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 362
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 822
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp