Värdelös....

Sv: Värdelös....

Du har försökt.
Det räcker faktiskt.

En bra mamma är en mamma som ser sitt barns behov och tillfredställer dem.
Om barnet är nöjt och mår bra - så är det bra.
Simple as that.
 
Sv: Värdelös....

Jag försöker se det så. Fast det är svårt, jag har någon slags "kvinnostolthet" som sitter på min axel och viskar att "riktiga mammor ammar läge"....

Men efter den här natten ska jag inte gnälla mer, sonen somnade vid 11 igår, hade ätit kl 22. Vaknar kl 3, äter, vi byter blöja och han somnar igen. Sedan är han vaken kl 7 igen, äter, byter blöja och just nu ligger killen helnöjd under sitt gym och lyssnar på radio! Varje gång han vaknar så vaknar han med ett jätteleende mot mig, hinner bli lite grining innan ersättningen är klar (enda nackdelen, det tar lite tid...), men äter snabbt och är sen helnöjd :)!
 
Sv: Värdelös....

Rätt mig om jag har fel men har inte ni haft det ganska så struligt runt i kring i? Det slår stenhårt på amningen för många... Att du sedan oroar dig och känner dig som en dålig mamma hjälper oxå till...

Släpp tankarna på amningen, ersättning är precis lika bra som bröstmjölk, närheten är det som är absolut viktigast!

Med Elin så var det väldigt turbulent runt förlossningen och efteråt. Min svärfar låg för döden och min numera man, sprang emellan oss på sjukhuset... Han dog 10 dagar efter att Elin föddes och det var en jobbig tid! Jag försökte amma en månad med en ledsen och undernärd bebis som resultat, jag försökte fråga på BVC flera gånger om det verkligen skulle vara så här, och fick till svar att det bara var att amma... Till slut fick jag en ny BVC sköterska, gick på med ersättning och vi fick en ny unge! Glad och nöjd och ville ta kontakt!

Med Fredrik så hade jag allt det här i bakhuvudet, men vilken skillnad, ingenting som störde i stort, och vi fick en bra start på amningen. Han ammade och ammade och total vägrade alla annan mat tills han nästan var två år istället... Och låg strax över sin kurva hela tiden...

Så från att ha varit en icke ammande mamma med Elin så gick jag till en långammande mamma med Fredrik och jag hävdar att det enbart beror på omständigheter som jag inte har kunnat styra över!

Så du är den absolut bästa mamman din son kan få, sluta bekymmra dig om amningen och njut av den här tiden! Massor med kramar!
 
Sv: Värdelös....

En bra mamma sätter bebisen före sin stolthet.
Så släpp stoltheten och inrikta dig på barnet.
 
Sv: Värdelös....

Jo, det har varit mycket runt om oss med en strulande tonåring, flytt, försäljning av hus och allmän stress.. så det kanske inte är konstigt att det inte går mer nu.


Sonen ligger och sover nu, mätt och glad, än så länge finns det ju lite kvar i morsan, så han äter 2/3 bröstmjölk och 1/3 ersättning just nu. För att underlätta för honom så pumpar jag ur det jag har och flaskmatar med det, så slipper vi krånglet kring själva amningen. Pumpningen försöker jag göra lite mysigare med tända ljus och en god bok, medan sonen sover efter maten. Får se hur länge det går, och hur länge jag kan tycka att det är mysigt. Det är ju helt klart inte samma känsla i pumpning som i att amma honom....Sen får han iofs tutta lite på kvällen, när vi ser på tv och det är lugn och ro kring oss, och det gör vi efter matning, så han inte är hungrig. Det ger lite ro i min själ att brösten ändå ger honom lite och att det ger trygghet åt honom att få tutta lite.
 
Sv: Värdelös....

Dumma dumma dumma BVC som får mammor att känna sig värdelösa bara för att mammorna inte kan eller vill amma :(
 
Sv: Värdelös....

Jag vet att jag bör släppa stoltheten, den är bara så förbannat envis:crazy:.... Men jag jobbar på det och så länge som han är nöjd och glad så får jag tåla att mitt inre bråkar lite med mig.

I morse belönades jag med ett stort, vackert leende, och ett gurglande som inte var av denna värld - hans sätt att prata är värt så oändligt mycket mer än att jag ska hålla på prestigen:love:
 
Sv: Värdelös....

Det är nog inte bara BVC som ger oss den pressen, men visst är de en bov i dramat. Min nuvarande bm är jättebra dock, hon har sett att jag stressar över det här och har sagt till mig att det är okej att amma mindre, bara barnet går upp i vikt efter sin egen kurva och verkar må bra så. Kan/vill jag bara amma en gång om dagen är det bra nog, och att pumpa ur är okej det med, så länge jag vill det.
 
Sv: Värdelös....

Nej, eg. är det ju socialstyrelsen som går ut med rekommendationer om vad som är lämpligt. Men barnmorskorna har ju ändå uppdraget att genomföra det och samtidigt vara ett stöd för dem som inte "passar i mallen".
 
Sv: Värdelös....

Ja, jag läste igår att de rekommenderar 6 månader..... Kändes förfärligt att då sitta här med ersättning i flaskan:(

Men det känns bättre idag, och nu jobbar jag på att kasta bort stoltheten som gnager på mig!
 
Sv: Värdelös....

Fast när min äldsta föddes för snart 11 år sedan var det tre månader :crazy: undrar hur han överlevde ;) När min yngsta föddes för sju år sedan tror jag det var i skarven att gå från tre till sex månader. Anledningen tror jag var att fler valde att inte amma alls, då vill men haussa upp det...

Bra att det känns bättre idag :bow:
 
Sv: Värdelös....

Åh jag tror jag förstår lite av hur du känner. Min lilla snutta är bara 2 v och amningen fungerar som den ska, för tillfället i alla fall, men när vi kom hem från BB så hade vi en period där det inte funkade. Jag fick ingen mjölk, hon var hungrig och det gjorde mest ont när hon försökte amma. Hon blev arg och skrek och jag grät. Tillslut fick vi ge henne ersättning på sked men hon glömde amningstekniken i alla fall. Så när jag äntligen fick mjölk efter flera dagars kämpande med både amningsförsök och skedmatning så vägrade hon ta tutten. BVC-sköteskan försökte hjälpa men ingenting funkade. Vi åkte till ett annat BVC men då var lillan så trött så hon ville bara sova och så fick vi åka hem och vänta lite så hon skulle bli lite hungrigare och sen fick vi åka till BB:s amningshjälp och hon lyckades få igång det. Sen gick det lite sådär. vi fick skedmata 2 ggr till under natten men sen har det funkat. Men när vi kämpade för att få vår lilla dotter att äta och hon bara skrek och gick ner lite för mycket i vikt då grät jag som en tok och jag börjar gråta när jag tänker på det. min hungriga lilla bebis...
 
Sv: Värdelös....

Ja usch, det är jobbigt att se dem så hungriga:(. Man känner sig så fruktansvärt grym när de vill ha och man inte kan ge dem det.....
 
Sv: Värdelös....

Det är nog sant, sambon och hans bror är inte ammade alls, och de överlevde ju med:)
 
Sv: Värdelös....

Vännen, jag har inte fullammat någon så länge!

Nr 1: 2 månader, sen både ersättning och bröst
Nr 2: ersättning och bröst från start
Nr 3: 3 mån och sedan både och
Nr 4: som 2:an

Alla är normalstora, ingen har varit tjock, ingen är allergisk mot nåt. Och det har varit jättebra att andra kunnat mata dem. Har aldrig pumpat ut eftersom 1:an vägrade bröstmjölk i flaska!! men klarade att växla mellan ersättning och ammning utan problem.

Släpp prestigen och var nöjd med dig själv; DU är en bra mamma :love:
 
Sv: Värdelös....

Tack så mycket för dina snälla ord!

Jag har faktiskt kommit överens med mig själv om att försöka tagga ner, för sonens skull, och det är ganska skönt att vara lite lugn. Har haft en toppendag med sonen idag, han håller sig mätt och glad, och jag slipper stressa över maten.... Pumpade på morgonen, och nu på kvällen, och det räcker till 2 nästan hela mål mat åt honom. Det känns bra att få ge honom det och vara nöjd!
 
Sv: Värdelös....

Jag pumpade enbart eftersom jag så tidigt var tvungen att börja pga smärtan ... redan efter några dagar ville lilleman inte ta bröstet- det var ju bekvämare med flaskan...
 
Sv: Värdelös....

Du behöver inte känna dig värdelös, jag kunde inte amma alls, eller sonen ville inte alls. Jag pumpade i 3v med det gick inte heller. Jag fick bara mjölkstockning på mjölkstockning och då gav jag upp.. Sen dess har lilleman bara ätit ersättning och är hur pigg som helst.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 249
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 362
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 822
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp