Värdelös....

nevin

Trådstartare
Ja, det är min känsla just nu. Lillkillen växer med rekordfart, han mår fint och utvecklas som han ska, tom fortare än min första son! MEN, jag kan inte amma honom längre, han tuttar lite, drar och bökar för att sedan skrika efter flaskan.... Det är väl inget konstigt i det, eftersom vi har fått lägga till den efter varje amning sedan början.

Men det som får mig att känna mig så värdelös är att jag har dessa stora bröst, som producerar så dåligt. Pumpar ut så mycket som möjligt, för att han ändå ska få den viktiga mammamaten, men det verkar sina nu..... Får inte ut några jättemängder, det blir mindre och mindre för varje gång känns det som. Han äter bra av ersättningen, men jag VILL ju att han ska få av min mjölk! Känner mig som en usel morsa som inte ens har mat åt barnet......


Inte för att det hjälper att gnälla här, men jag sitter mest bara och grinar, så stackars sambon vet inte var han ska ta vägen eller säga för att få mig att sluta. Inte är mamma hemma heller så jag kan få lite tröst och kloka ord därifrån..... BLÄ, vad usel jag känner mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Värdelös....

Man är lika mycket mamma även om man inte kan amma.
Som mamma skall du tillgodose barnets behov och där ingår förstås mat. Eftersom ditt barn inte tycks vara upprörd av att få tillägg utan tycker det är fullkommligt ok så gör du precis det du som mamma skall göra.
Det är skönt att kunna amma och många gånger praktiskt men ingen som helst katastrof för barnet i fråga. Alltså skiter sig amningen så betyder det inte att du är dålig mamma. Du hade varit dålig mamma om du hade struntat i att ditt barn behöver näring och envisats med bröstet när nu din biologi inte vill frambringa mat nog.

Jag ammades 1 månad och sedan på med ersättning för så skulle det vara på den tiden. Jag anser mig vara är rätt så väl kompetent människa som har en hjärna jag oftast kan använda och tycks inte lidigt brist på att jag inte ammades speciellt länge.
Det är bara dom barn som är för tidigt födda där sådant här är hyperviktigt att få bröstmjölk.

Det kan vara jobbigt att hantera att det inte blev som man förväntade sig och då kan man behöva få gråta lite och helst prata med sådana som varit ute för samma problem och upplevt samma "sorg". Problemet ligger i att du behöver få sörja att du inte fick amma som du ville för det var en såpass viktig sak för dig. Problemet är inte att du är en dålig mamma för det är du inte utan att du är mänsklig.
 
Sv: Värdelös....

Du kan inte ringa och rådfråga på amningshjälpen då ? Jag har läst ganska mycket på deras sida, bla här http://www.amningshjalpen.se/radgivning/tidigarefragor.htm

och måste säga att en del frågor/problem jag läst om, och om det varit jag i många av frågeställarnas situation hade gett upp på studs, så har tydligen lite enkla knep fixat många problem. Dom verkar hemskt duktiga.
 
Sv: Värdelös....

Har inga bra råd tror jag men skickar en varm kram! Klart att du är världens bästa mamma till din son ändå :love:
 
Sv: Värdelös....

Tack för ditt kloka, och snabba, svar!

Du har rätt i att man inte är en sämre mamma bara för att man inte kan amma, och jag har hela tiden varit noga med att han ska få det han behöver, även om det innebär att vi ger ersättning. Trodde nog bara att min mjölk skulle räcka längre...


Men en sorg är det, det har du rätt i, jag ammade första sonen helt i 5 månader och var då tvungen att sluta ganska tvärt.... Ville att den här sonen skulle få samma förutsättningar och så gör min kropp så här....
 
Sv: Värdelös....

Skickar en peppkram :love: och talar om att du inte alls är värdelös :mad:

Jag har inte ammat mina barn knappt någonting, har inte tuttar som är gjorda för att ammas. :crazy:

Ettan föddes för tidigt och där pumpade jag febrilt i en vecka men gav upp.

Tvåan var alldeles för hungrig och mina tuttar tillverkade inte mer än "lite" i knappt två veckor.

Trean ammade jag i knappt fyra veckor tills vi insåg att det inte fanns tillräckligt med mat :cool: hon tuttade konstant vilket gjorde mig ding.

Så här är barnen uppfödda på flaska och det kändes underbart, barnen blev mätta och jag mådde bra istället för att vara ett vrak.

Gör det som känns bäst och tänk på att han ju faktiskt har fått i sig ett bra tag ändå. ;)
 
Sv: Värdelös....

Sitter just nu och lusläser den sidan, hoppas att jag kan få lite råd där. Läste iallafall att det är bättre att amma en gång om dagen än ingen alls, och det känns ju bra. Han får ju det han behöver iallafall!
 
Sv: Värdelös....

Tack älskade vännen! Det värmer med snälla ord!


Jag försöker tänka som du säger, men det är ledsamt iallafall.....
 
Sv: Värdelös....

Om du vill fortsätta amma så är det ofta som gäller, mjölken följer efterfrågan och tillgång, ju mer tillägg du ger desto mindre mjölk suger sonen från dig och desto mindre mjölk blir det.

Om han nu inte vill suga så länge så börja pumpa ur varannan timme tex och ge det på flaska, mjölk produktionen kommer då att öka.

Som exempel kan jag berätta om när min son var nio månader och fick öroninflamation, han vägrade äta annat än ammningen, från att ha ammat morgon och kväll var jag på tre-fyra dagar uppe i produktion som räckte till en nio månaders att hålla sig mätt på.

Du är inte en dålig mamma för att du inte ammar hur länge som helst, var glad att du är född i "rätt" århundrade och att det finns ersättning som verkligen är fullgod ersättning.

Jag förstår din sorg väl, min dotter började bita mig allvarligt när hon var nio månader och jag var tvungen att sluta, jag hade tänkt amma iallafall tills hon var femton månader.

Tröstkramar TinyWiny
 
Sv: Värdelös....

Jag försöker pumpa så ofta det går, och låter honom amma när han vill med. Tyvärr är pumpen långt ifrån lika effektiv som honom, och när han ligger vid bröstet så buffar han bara och skriker efter flaskan, eller så somnar han....

Men jag tänker fortsätta ta ut det som går, och ger honom tillsammans med ersättningen så han åtminstonde får det han kan få av mig. Och skulle det sina får det väl vara så....

Tack för ditt svar, och för tröstkramarna!
 
Sv: Värdelös....

Känner igen det där... fick börja pumpa redan på BB och fortsatte i tre lååånga månader...fick också redan på BB ge första tillägget och fick fortsätta hela vägen... men det går över den känslan du har nu- och du är INTE värdelös!
 
Sv: Värdelös....

Tack för dina ord!

Pumpade du enbart, och ammade inget? Jag pumpar och ger i flaska och så får han snutta lite när han bara vill ha lite tröst och närhet och inte är vrålhungrig.
 
Sv: Värdelös....

Är i samma sits som du och vet hur det känns! Men vi får titta på våra guldklimpar och se att dom faktiskt är nöjda och sen svälja vår mammiga stolthet (för det är nog den...).

Jag får inte amma för en läkare. Lillkillen har inte följt kurvan men är pigg och alert och utvecklas snabbt och tidigt. Så jag har ammat honom tills han är nöjd (som dom säger på bl a amningshjälpen) och sen erbjudit honom ersättning. Nu får jag inte göra det utan ska enbart amma honom 5min på varje tutte och sen ge honom ersättning. Känns surt eftersom han faktiskt vill amma - ska jag liksom "slita" honom från tutten - det känns ju tokigt. Funderar på att strunta i vad läkaren sa i tisdags och fortsätta som vi har gjort innan.

Har försökt att pumpa men har fel sorts tuttar ;) Eller så saknar jag en tredje hand!
 
Sv: Värdelös....

Har du en sådan där apoteks pump?
De är skit:mad: går inte att pumpa effektivt med dem, fråga på bb om att hyra en, sen får du behålla en handpump som är tusen gånger bättre än den där "dragaren".
 
Sv: Värdelös....

Jag har en som vi hyr från bb.... men det känns ändå som om han gör mer "rent hus" om man uttrycker sig så!
 
Sv: Värdelös....

Vilken puckad läkare! Här peppas vi till amning, och våran läkare sa att vi gör som vi själva vill så länge han ändå växer som han ska, enligt sin egen kurva.
 
Sv: Värdelös....

Som sagt är du lika bra mamma fast mjölken sinar, det är ju så olika med det där.
Min kompis mamma har kunnat amma sina barn i exakt 3 veckor, sedan har mjölken tagit slut.
& själv försökte jag amma men det funkade inte, inte med amningsnapp heller då han inte orkade suga ut ur den.(Gick bara ner i vikt)

Då testade jag pumpa samtidigt som han fick ersättning men det blev mindre & mindre mjölk & det är ju jobbigt när ungen skriker & man ska sitta där & pumpa innan han kan få mat så efter en månad gick jag helt över till ersättning på bvc sköterskans rekommendation.

Huvudsaken är ju att barnet får i sig det den behöver.
& det där man hör, som att amning skulle minska risken för spädbarnsdöd tex, hade ingen av våra bm eller bvc sköterskor hört & de sa att det var ren skrämselpropaganda.
Synd att mammor behöver känna sig så dåliga bara för att de inte ammar, de är ju precis lika bra mammor ändå.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 249
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 362
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 822
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp