Vad vill inackorderingar ha för funktioner och utrymmen i stall?

Sv: Vad vill inackorderingar ha för funktioner och utrymmen i stall?

Uhh hängande trådar och stolpar på trekvarten är jag allergisk mot!
Det ska vara rejäla trästolp, med så jämna mellanrum som möjligt och trådarna ska sitta i jämnhöjd på varje stolpe annars ser det förjävligt ut!

Jag är lite av en pedant och vill ha saker snyggt, rätt och riktigt, ordning och reda.

Jag kommer att välja billigare alternativ där det är möjligt.

Tex i sadelkammaren har jag tänkt att det ska finnas plats för 2 sadelhängare, 2 tränshängare, en dubbelgarderob o 2 hjälmhängare med plats för 2 säkerhetsvästar.
Detta är det utrymme jag tänkt avvara per häst och hoppas att man kan klara sig på det, ev kan jag få fram något mer utrymme någonannanstans för saker som används sällan.
Här tänker jag att man ev kan snåla lite och köpa garderober från IKEA då jag tycker de har ganska bra inredning som man kan köpa till för småpengar istället för att göra/köpa garderober i massivt trä som är betydligt dyrare.

När det gäller hagar kommer jag att ha trä/el staket runt vinterhagen/arna men i sommarhagarna kommer det bara vara eltråd.
Anledningen till det är att vi brukar få extremt mkt snö = ingen el går fram på vintern och då är det såklart bra med trästaket men det blir för dyrt att ha det även runt sommarhagen/arna.

Någon typ av torrtoa kommer det att bli, har hittat en som jag tycker verkar smidig :)
Ett litet fikarum kommer det nog också att bli alt att det blir en hörna i sadelkammaren där man kan sitta och värma sig, prata lite och fika :)
Såg att ett litet pentry inte var speciellt dyrt så jag ska nog försöka klämma in det.
Alltid bra att ha ett litet kylskåp om man behöver förvara mediciner eller liknande någon gång och en diskoho behöver det ändå finnas så då gör det ju ingenting om det finns 2 små kokplattor också om man någon gång behöver värma på något.

Plats för hästtransport kommer att gå att ordna, dock är det inte säkert att det kommer finnas plats inomhus.
Men utomhus går alltid att ordna.

Det finns några saker som jag måste ha, och andra som jag vill ha. Detta måste det finnas:

-Bra luft
-Bra hagar
-Bra ridvägar
-Lång utevistelse för hästen

Sen finns det saker som jag gärna vill ha, men jag skulle hellre välja ett stall som har mina måsten än ett som inte har alla måsten, men alla vill ha.
Vill ha:
- Toa
-2 sadelhängare, 3 tränshängare
-Möjlighet att torka täcken
-Täckeshängare
-Skåp eller garderob till alla saker
-Skåp för tvåbenta att förvara stallkläder av alla de slag
-spolspilta med varmvatten
-Förvaring av eget foder (!)
-Förvara och värma stallfolkets mat
-Ett bra stallgäng!
-Bra uppbindningsmöjligheter

- Trevliga boxar med möjligheten att välja mellan vattenkopp och hink (helst hink!)
- Spolspilta med varmvatten för att kunna bada hästen när man vill! :bow::love: (Betalar gärna extra om varmvattnet kostar!)
- BRA sadelkammare! (Plats för 2 sadlar, minst 2 träns, stort skåp för saker såsom väst, stövlar, prylar för skötsel osv, täckesförvaring och ett BRA ställe att torka täcken på! Diskbänk för bett och läderskötsel? )
- Toalett
- Fikarum?
- Ridvägar och hagar!
- BRA rum för foder!!!!

Och en paddock med hinderpark eller tom ridhus kommer ni att tjäna massor på!

I all välmening, behöver man verkligen 3 st träns per häst? Vad är det för träns du altererar med? Använder du alla 3 så ofta att du behöver ha alla tre framme?

Delvis kl - vi har kokplattor, mikro och kyl i stallet, det är aldrig använt, tror jag. Kylen kanske till nån dricka, eller medicin.

Tvättmaskin och tumlare satte vi in för nåt år sen, det används däremot. Nu har jag ju bara fyra stallplatser, en med två hästar, så det är bara två inack som är väldigt långt ifrån varandra, så sitta ner och fika är nog inte aktuellt:crazy: De accepterar varandra...

Egentligen inte, men de skulle vara skönt. Just nu har jag en hängare och blir halvt tokig på allt trassel! Har tre huvudlag med tre olika bett alternativ. Sen har jag olika modeller på nosgrimmor. Rider med olika tyglar varje dag beroende på vad jag ska göra, så dessa sitter aldrig fast i betten. Tre hängare hade varit underbart, en för huvudlag, en för nosgrimmor, en för tyglar. Eller två tränshängare och en spik för tyglar.
Men som sagt, detta vill jag ha, hittar jag ett fint stall kommer jag knappast låta en tränshängare hit eller dit bli avgörande. Men hittar jag två exakt likvärdiga stall kommer jag ta den med fler tränshängare ;)

Och ja, jag använder dessa så ofta att det behöver vara framme, då jag byter bett nästintill varje dag beroende på vad vi ska göra.

I all välmening, behöver man verkligen 3 st träns per häst? Vad är det för träns du altererar med? Använder du alla 3 så ofta att du behöver ha alla tre framme?

jag har 3 träns som jag byter mellan, det är då olika bett, nosgrimmor och tyglar. använder alla olika ofta beroende på hur hästen är och vad jag ska göra, har ett till hopp, ett till dressyr och ett skarpare till allt beroende på dags formen på hästen och vad vi ska göra.

använder alla nån gång i veckan.

smidigare med 3 träns än att byta ut allt till varje träning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2