Vad vill inackorderingar ha för funktioner och utrymmen i stall?

Sv: Vad vill inackorderingar ha för funktioner och utrymmen i stall?

spolspilta med rejäl varmvattenberedare vill jag ha. (så man kan duscha av hästen ordentligt efter träning). som ingår i stallhyran helst, duschar helst
hästen efter varje träningspass...

bra körvägar, bra luft i stallet, bra hagar med vindskydd. morgonfodring, utsläpp o lunchfodring måste ingå.. kvällar o helger har jag inga problem med att ta in o ut hästar o fodra...

tvättmaskin är inte nödvändigt, men uppskattas. skulle utan tvekan betala 30kr eller så för per användning.

bra med utrymme för utrustning, en dubbelgarderob (120cm) vore toppen. en sadelhängare o en eller två selhängare klarar jag mig på. och 18tränshängare :angel: nej men minst fyra.. :idea:

inte blöta täcken i sadelkammaren helst, utan hellre ett torkrum för blöta täcken.

pentry osv klarar jag mig utan.

fri tillgång på bra hö får gärna ingå i stallhyran (dvs ett hö med "lagoma" värden, så att hästarna kan stå på fri tillgång utan att bli tjocka) gärna spån också.

Tycker du har bra tankar kring stallet.

Spolspilta med poletter tycker jag dock verkar lite jobbigt. Det är inte nödvändigt med varmvatten men ett stort plus om det finns. Man kanske kan ha en timer eller så på duschen? Så man försvårar för dom som står och duschar hästarna i 25 minuter, det finns ju folk som gör så..

2 sadelhängare räcker bra tycker jag. Ett avsatt utrymme i sadelkammaren för varje inackordering men kanske oxå ett utrymme på loftet där man kan lägga tex vintertäcken och annat som inte används året om. Så slipper allt ligga i sadelkammaren. Det kan bli lite jobbigt när folk i stallet har 18 täcken som måste förvaras i sadelkammaren så att man inte kommer åt sina senskydd.. Grr...

Tvättmaskin är toppen och kan vara värt typ 50:- per tvätt.

I mitt förra stall hade vi rejäla bänkar och bord på solsidan utanför, det var uppskattat av alla.

Håller med vad nån annan sa om stämningen i stallet. Det är det absolut viktigaste! Att ta referenser på nya hyresgäster och vara allmänt noga med vem som flyttar in är helt avgörande.

Att hyresvärden är rak och tydlig mot alla som står i stallet är oxå superviktigt. Det blir en hel katastrof om hyresvärden inte orkar ta tag i situationer som uppstår.

När jag byggde stall gjorde jag det utefter vad jag själv under alla år som hyresgäst hade för önskemål. Allt det som du tar upp är bra saker, men för mig har också kvaliteten på stallet och stallmiljön för hästarna varit viktig. Rejäla, säkra boxar och bra luft inomhus. Också möjlighet till många timmars utevistelse, men det kanske är en annan sak och hör inte till din fråga.

Helt rätt tänkt tycker jag. Hästens stallmiljö är alltid prio ett allt annat är lyx...:bow:

Räcker det tex med 2 sadelhängare/häst?

Är det uppskattat om man sätter in ett litet pentry med kokplatta, litet kylskåp, micro, kaffebryggare och en vattenkokare?

Duger det om man har ett utedass (fräscht såklart) eller ngn typ av mulltoa? Då det känns lite väl dyrt att sätta in vattentoalett och dusch..
Eller vill inackorderingar gärna ha tillgång till det?

Det vanligaste är nog att man har två sadlar idag (så två hängare som standard är bra. ) Men om du kör garderober så kan du ju alltid fråga om någon vill ha en extra hängare där om man har lyxen att ha tre... Ska själv införa garderober så småningom eftersom vi har en förkärlek att drälla runt grejor lite för mycket det blir svårstädat när allt ligger framme i sadelkammaren. I år har vi annat som miste fixas först har man stall så har man ;)

Oj, en del som skriver vill ha väldigt mycket, men jag undrar om de skulle vara beredda att betala för vad det kostar? Ofta är det svårt att få ihop kombinationen vad folk vill ha och vad de är beredda att betala.

För min del skulle stallmiljön och tillgång till stora hagar som hästarna kan vistas i året om vara prio 1. Tillgång till en paddock som är användbar stor del av året och sköts är värdefullt och bra ridvägar skulle också vara ett stort plus.

Citat: "Detta kommer inte att vara något lyxigt, extravagant stall utan ett trevligt och funktionellt bara.
Ridbana kommer jag att anlägga enligt standard mått och ev kommer det att bli ett ridhus så småning om beroende på vilken gård det blir.
Full hinderpark kommer att finnas att tillgå."

Hyresgäster vill få ut maximalt för så lite pengar som möjligt. Men det går inte att driva ett stall via välgörenhet allena, allt kostar så tänk dig för. Visst kan man drömma om lyxig sadelkammare och toa men är det ett måste?

Verkar som om du satsar mycket krut och pengar på gården. Räknar ridhus och en bra ridbana som jättelyx, inte många "svensson" som har råd med både och faktiskt. (Oftast har man en halvbra yta att rida på när det går vädermässigt) Definitivt värt mycket med ordentlig bana och ev ridhus, särskilt vintertid, ta betalt därefter är mitt råd för det är värt en hel del särskilt om man tränar för tävling.

Hur stort anläggning ska det vara? Säg till ett mindre stall med max 8 hästar så gäller det jag skrev ovan + stor box
(ha större än minimåtten på 9 kvm). Ska du ha kallstall eller uppvärmt? Hyresgästerna vill inte betala för vad det kostar med full uppvärmning, tro mig! Många kör med varianten att hästarna värmer upp själva, funkar bra för hästen men inte för vattenledningarna oftast då det blir kallt dagtid, stall kyler ut fort.

Fixa plats att sköta om hästen på vid besök av hovslagare. Någonstans där man är ur vägen för andra så man slipper blockera stallgången. Spolspilta är inte ett måste men ett plus. En varmvattenberedare vintertid brukar duga till enklare puts under vintern och så behöver man inte vara rädd för att spilla vatten i stallgången.

Hagmässigt så vill de flesta hyresgäster inte ha gemensam hage har vi märkt. Möjligen att de kan gå med på att ha sin med en annan likasinnad häst men inte fler. Lugnast så, mindre tjafs om "sparkar, trasiga täcken, foderstater etc".

Allt annat är lyx.

Lycka till!

Jag tänkte också på att det först skulle vara enkelt och inte extravagant och helt plötsligt fanns allt i stallet :)

Till TS: Du har alltså inte gården ännu??
Ska du köpa en gård som har allt detta så kostar det enormt i inköp och ska du köpa en gård i "sämre" skick och sen rusta upp/bygga till så kostar det enormt mkt och tar tid.

Jag och min sambo köpte vår gård förra året och jag hade huuur många planer som helst.
Vi fick tillgång till gården i maj men den skrevs över på oss i juli.
Så i maj började vi bygga en stor sommarhage till mina 2 stora hästar och ett föl. På detta viset sparade vi några tusen som jag annars hade lagt på deras stallhyra.
Då var planen att bygga några uteboxar till vintern.

Men huset var inte beboeligt och när vi skrev kontraktet så började vi renovera och sen i augusti kom entreprenörer som blåste ut och gav oss ett helt nytt kök samt gjorde om ett rum till badrum.

Det blev att prioritera huset så att vi kunde flytta in i slutet av oktober.

I den stora ladan hittade vi en del som var som ett förråd på 40kvm med jordgolv. Vi lastade ur det som fanns där, byggde en ny hage i anslutning och fyllde med strö - det fick bli lösdrift för mina hästar.

Under vintern blev jag gravid och min graviditet har i princip invalidiserat mig. Jag har haft fullt sjå med att bara ta mig upp ur sängen pga trötthet och smärta. Där blev alltså vårt arbetslag halverat. Även om vi fick mkt hjälp från föräldrar och syskon så har det tagit tid.

Just nu är alla rum i huset klara förutom barnrummet som vi vill få färdigt innan nedkomst om 3½ vecka. Min sambo bygger dessutom en box i lösdriften och vi ska bygga en ny hage samt fylla igen skitrännorna i stallgången.

Så från att ha planerat värsta stallet har jag först fått backa till uteboxar och sen till lösdrift :)
Men jag ser att mina hästar är nöjda och då blir jag nöjd...planen finns förstås fortfarande men jag har nu förstått att det inte sker i en handvändning.
Jag har gjort en ritning över hur stallet ska se ut och jag vill faktiskt ha ett flådigt stall :) men jag vet att det kommer ta tid.

Min plan är att bygga 5 boxar, varav 3 ska hyras ut. Gården är på 8ha och vi tog eget hö i år. Den ligger endast 1mil från centrum, 20min skritt från ett stort ridhus som ofta är ledigt och vi bor granne med ridklubben som har 2 stooora paddockar med hinder.

Jag personligen tycker att vi har riktigt bra förutsättningar men man vet ju aldrig vad folk tycker :)

Nåja, ni kanske har massor med tid och pengar och då är det bara att köra. Men annars är de tufft och man får börja smått tror jag.

Sen är det väl också så att om du annonserar med en viss standard så är de ju bara de som kan tänka sig att ha den standarden som hör av sig. Om du skriver att det inte finns ex spolspilta så vore det ju dumt att flytta dit och förvänta sig att det ska finnas en :)

Men lycka till!! Och planeringen är ju förstås den viktigaste biten så du gör ju helt rätt i att tänka till ordentligt.

Jag är visst "pratglad" idag :)

Jag tror att man genom sitt stall kan få såna hyresgäster som man kanske önskar.
Om jag t ex är sugen på att få träningskompisar som satsar - ja då får ju stallet uppfylla de kriterier som man isf har.
Vill man däremot vända sig till ex skogsmullar som inte vill duscha hästen eller har behov av att klippa den så krävs kanske inte lika mkt.

Samma sak med maten ex, det finns ju de som tycker att stallet är en mysig plats att vara länge på och då kan det räcka att man kan sitta ner och fika. Men så kanske det finns de som kommer direkt efter skola/jobb och ska träna och prestera och då vill man kanske kunna äta ett rejälare mål för att få energi.

Jag vet att jag generaliserar men det blir lättare att förklara då :)

Men det är ju ett tips...fundera ut vad du vill ha för folk i ditt stall och planera därefter.

Det är ju så KUL att planera :)

Jag skulle nöja mig med en hylla (alltså en golvhylla, alt. garderob), något ställe att hänga täckerna på, två sadel- och två tränshängare, och kanske några fler krokar för grimmor (detta skull uppskattas extremt om det var i ett uppvärmt utrymme). Eftersom jag kör vill jag kunna ställa min vagn under tak. Tillgång till egen box och ett ställe att ha foder på. Varmvatten är inte viktigt, men helt klart ett plus (liten varmvattenberedare är ju toppen!), toalett är inte heller nödvändigt, bara att gå på toa när man åker hemifrån! Stora fina hagar, inte leriga, isf ska de dräneras, ska finnas skugga på sommaren i hagarna.

Om jag inte har missat något, så det som inte jag har nämnt behöver jag alltså inte.

För mig är det viktigast att stallet är rymligt, bra ventilerat, bra rutiner och att hästarna får mycket utevistelse. Jag själv vill att mina hästar ska gå ute så mycket som möjligt (morgon till kväll) och att de får gå i stora hagar med hästkompisar. Vill att mina hästar ska ha minst en hagkompis, men om det är möjligt så skulle en enda stor flock vara bra om alla hästar skulle fungera bra ihop. Jag hade velat att iallafall spån ingår i hyran och gärna även grovfoder (om det är av bra kvalitet och passar till min häst), men kraftfodret vill jag köpa själv eftersom jag inte vill betala för eventuellt kraftfoder som ingår, men som jag kanske inte har användning av.

Jag har inget behöv av kök i stallet, om det skulle vara så att jag behöver äta i stallet så skulle jag bara ta med en macka eller något som inte behöver värmas upp. Toalett är ett stort plus, men utedass skulle fungera det med.

Jag skulle nöja mig med att bara ha nånstans där det finns rinnande vatten, tex. sadelkammaren, som man kan sätta fast en slang och få in till stallet för att spola ben eller annat, om nu stallet är uppbyggt så att det går vill säga. Visst skulle en spolspilta vara bekvämt, men för mig som tvättar mina hästar sällan skulle det inte vara nödvändigt. Att ha en tvättmaskin i stallet skulle vara en lyx, men absolut inte nödvändigt för mig. Isåfall skulle betalning per användning vara bra, som andra också gett förslag på.

Angående förvaring så skulle ju såklart stora garderober vara bra, men jag skulle själv kunna nöja mig med en enkel garderob för att förvara säsongens utrustning i, isåfall skulle det vara ett plus om det fanns ett annat utrymme (behöver inte vara uppvärmt eller i direkt anslutning till stallet) som man kan förvara täcken/shabrak/annat som inte används så ofta, annars skulle jag kunna förvara det hemma och ta med det jag behöver till stallet allt eftersom. Täckeshängare vid boxen eller någon annanstans i stallet skulle också vara bra, då får man lite förvaring till några av sina täcken iallafall. Två sadelhängare per person tycker jag är bra för man kan ha både en hopp- och dressyrsadel till sin häst, skulle man bara ha en sadel får man lite förvaring i den andra sadelhängaren till något annat, tex. tömkörningsgjorden eller några shabrak.

Senast ändrad:

jag tycker att det viktigaste är bra luft i stallet, mycket utegång med bra hagar.
jag har inte heller massor med saker till hästen, så det klarar sej med ganska litet utrymme, man kan ta hem vintertäckena på sommaren(?)osv.

jag vill gärna koka en kopp kaffe medan jag är i stallet. och nånsorts toalett, mulltoa eller dass är verkligen välkommet.fast jag går på toan före jag far hemmifrån,likväl måste jag kissa före jag far på en ridtur:angel:

sen kanske man väljer ett "lyxigare" stall för sin häst om man tränar hårt och duschar och tvättar saker ofta. i vårt stall där min häst står finns en varmvattenberedare i köket, går hur bra som helst att bära ett ämbar eller 2 och svampa av hästen. skulle heller inte tvätta hästen med kallt vatten.

att det är PRAKTISKT är jätteviktigt, att det går att städa/fodra osv, så enkelt som möjligt.
lycka till!

En hög vanlig garderob (eller platsbyggd i trä, fullhöjd), 2 sadelhängare, minst 2 tränshängare. Plats att ha extratäcken som man inte använder så ofta (tex på loftet eller så), och gärna tex en hylla eller så att ha de täcken som används lite oftare (eller så kan man ha dem ovanpå garderoben).
Ett plus om det finns plats på tex loftet att lägga saker man använder sällan (tex ställa dit en dynlåda som man köper själv).

Spolspilta eller liknande är ett plus, varmvatten så att det räcker att tvätta en häst helst men iaf så man kan spola av leriga ben.
Helst ska inte spolspiltan vara inne i stallet, blir fuktigt i luften i stallet.

Ridbana med lite hinder.

Bra skottkärror och grepar, sopborstar.

Inte för långt bort till hagarna. Bra hagar med varierad terräng, rejält tilltagna. Helst grusade ingångar om det inte är naturligt dränerad mark. Eller extrahagar att ta till om det blir lerigt.

Jag är väldigt nöjd med vad som ingår där jag har haft / kommer att ha mina hästar uppstallade. Förutom bra stallmiljö, utevistelse och god stämning finns:

* Stor uppvärmd sadelkammare med 2 sadelhängare, 3 tränshängare och 1 hjälmhängare per häst
* En garderob (bredd 60 cm) + 2-3 öppna hyllplan för extra täcken
* En bit hylla i foderkammaren för extra vitaminer eller liknande + möjlighet att ställa in tunna/back för extra kraftfoder
* En täckeshängare per häst i stallet
* Spolplats med varmt och kallt vatten ute
* Tvättmaskin
* Bra ordnad gödselkontainer
* Toa och dusch
* Uppvärmt kök med micro, kyl/frys, vattenkokare, kaffebryggare
* I stort sett obegränsat med extra utrymme på loftet (frihet under ansvar gäller ;))
* Stor ridbana med hindermaterial

Saknar egentligen bara bättre torkmöjligheter för blöta täcken och (ffa när jag hade skimmel) en spolspilta inne.

Hur ser spolplatsen ut som du har utomhus? Är lite nyfiken på det =)

Ojoj låter inte som att ni har haft det så lätt inte...

Njae allt är väl relativt i att vara enkelt eller exklusivt :)

Vi har inte köpt gård än men det är antagligen inte så långt kvar, vi har tittat på måånga i ett par år nu och sakta men säkert kommit fram till vad vi vill ha :)
Vi ska ha en mindre gård, har tänkt att ha 3 absolut max 4 inhyrningar.
För mig är det tex viktigt att det finns vatten i stallet, ink varmvatten.
När det är smällkall vinter vill jag kunna sköjla bettet och tvätta händerna utan att fingrarna går av :)
Men till detta behöver man inte speciellt stor varmvatten beredare, däremot om man ska kunna duscha en hel häst krävs en betydligt större.
Därav frågan om det räcker med en mindre eller vill inhyrningar väldigt gärna kunna duscha sina hästar?
Jag nöjer mig med att kunna spola benen bara liksom... Men om inackorderingar väldigt gärna vill duscha sin häst ja då kan jag lika gärna sätta in en större varmvatten beredare, dock kommer ju hyran att höjas då.

Samma sak med toalett, min mage och jag är inte alltid kompisar och då kan det ibland bli brottom :o
Då är det otroligt skönt att ha någon sorts toalett nära, men för mig räcker det med ett fräscht utedass alt ngn sorts torrtoa istället för vattentoalett och avlopp som är ett betydligt dyrare alternativ.

En tvättmaskin vill jag också ha för att kunna tvätta äckliga stallgrejor som jag inte vill ha i min maskin hemma :)
Men jag har en liten häst så när täcken behöver tvättas kan jag ofta tvätta flera samtidigt och jag gör inte heller detta speciellt ofta, men en inackordering kanske vill tvätta varje vecka? Å då blir tvättmaskinen helt plötsligt väldigt dyr i drift..

En ridbana är ett krav från sambon, för då kan jag ta hem tränaren istället för att han måste följa med mig till träningarna minst 3 dagar/vecka då min häst är lite knepig med lastningen ibland.
Finns det yta kommer det även bli ett ridhus, samma anledning där att då kan tränaren komma hit annars lär han få följa med hela vinterhalvåret iaf :)

Jag vill ha smarta lösningar som är enkla och praktiska. Jag kommer antagligen inte kunna ha supermkt förvaring i stallet men för det viktigaste iaf och jag prioriterar att kunna hämta hö och strö för ett helt år framför att ha täckesförvaring på loftet..

Mest intressant att veta vad inackorderingar värdesätter högt, för jag vill ju gärna ha ett attraktivt stall där det är lätt att hyra ut stallplatser :)

Sen vet jag att det är mkt jobb, inte första gången vi renoverar och som tur är har sambon elbehörighet, bästa kompisen är rörkrökare och halva släkten snickare och dessutom har morfar ett eget sågverk med skog där jag bla är delägare i så virke är inte speciellt dyrt heller :)

Hade vi inte kunnat göra så mkt själva med de kontakter vi har så skulle vi antagligen inte gett oss in i ngt husbygge eller renoveringsprojekt men vi tycker det är kul att renovera å greja :)

Men vi har inga barn ännu heller vilket jag kan tänka mig sätta lite käppar i hjulen om man ska renovera...

Bra hagar.
Bra luft i stallet.
Rinnande vatten (men inte nödvändigtvis vattenkoppar!).

Toa (utedass fungerar).

Spolspilta men inte i stallet om man inte har väldigt bra ventilation. Och då är det bra med en rejäl varmvattenberedare.

Uppvärmd sadelkammare, hellre liten med bra värme än stor som blir kall och äcklig! Varmvatten så man kan tvätta händer, skölja bett osv utan att frysa fingrarna av sig.

Ordentligt med sadel- och tränshängare. Lättillgänglig förvaring för sådant man använder dagligen, tät förvaring till sådant man inte behöver komma åt jämt, bra skåp etc på loft eller liknande. Möjlighet att hänga täcken som är blöta luftigt.

Bra förvaring till fodret.

Ungefär så :-)

Tvättmaskin är bra men styr den själv, dvs hyresgäster får lämna in saker för tvätt till ett fast pris!

Hur ser spolplatsen ut som du har utomhus? Är lite nyfiken på det =)

Å, det är bara en väl dränerad grovkorning "grusplatta" med utkastare intill. Hade jag byggt den själv hade jag gjutit platta i stället. Men det funkar.

På första stället där jag hade hästen, nöjde man sej med ett litet fack, ca 30 cm breda, i sadelkammaren. Alla hade varsinn sadel- och tränshängare. Ville man ha mer tränshängare fick man sätta upp själv i facket. Täcken förvarades på hängare på boxdörren eller uppe på loftet.

Där fanns rinnande kallt vatten, micro och vattenkokare. Ett loft att sitta och fika på eller utomhus.

Utedass med frigolitsits. Paddock och fina ridvägar.

För oss skogsmulleryttare duger detta fint. Det viktigaste är som många säger, bra luft och stämning, samt mycket utevistelse för hästen i stora hagar med massor av kompisar!

Har själv träffat på massor av inackorderingar som har haft konstiga krav när vi själva har hyrt ut plats. Nästan ingen ville ha sin häst i de "små" boxarna (3*3 m), fast de hade små hästar. Ingen ville ha boxen som var utan fönster, fast det var mörkt vid utsläpp och mörkt vid insläpp vintertid. Sommartid var hästarna ute dygnet runt om ingen var sjuk.

något som jag abosolut vill ha är ett utrymme att hänga upp blöta täcken på, men ngåon sorta fläckt eller avfuktare på, jag vill absolut INTE ha in några blöta saker i en sadelkammare.

Varmvatten vill jag aboslut ha så jag kan använda när jag behöver, betalar hellre lite mer i stall hyra totalt och kunna använda detta när jag vill än hålla på krångla med poletter eller liknade, och jag är aboslut inte den som badar hästen speciallt ofta, men jag vill inte vara beroende av att plötsligt stå där och behöva använd varmvatten för något oförutsett och så har jag inga poletter/de räckte inte till och stallägaren är inte hemma så jag kan inte få tag på fler mm.

Tvättmaskin är mycket uppskattat, där kan jag däremot tänka mig att betala en summa per gång jag använder den.

Jag har gått från att ha egen gård till att vara inackorderad och det suger verkligen hur mycket som helst för det absolut viktigaste för mig är att hästarna har det bra. Det innebär också att hästarna ska ha det säkert. Bra boxar är som du säger en självklarhet, men bra stängsel verkar stallägare ha svårt att sätta upp. Ska det vara el-staket så vill jag ha spända trådar med el i och det ska absolut inte vara lägre än 1.20 högt. Tyvärr finns det massor med stall som har hängande trådar, stolp som står på trekvart och staketet är mer lämpat för shettisar än för storhästar. Sen är jag en fodermänniska och jag gillar att ge mina hästar mat. Det innebär att det ska kunna finnas fri tillgång till grovfoder i hagarna på vintern. Jag vill inte att mina hästar ska stå från morgon till kväll utan att få grovfoder, vilket tyvärr händer i flera stall jag tittat på. Det är för jobbigt att fodra på dagarna har jag fått som svar på varför det inte finns tillgång till ens ett kilo grovfoder mitt på dagen.

Så när stallet är i ordning och hästarna får mat är min nästa prioritet att jag har samma syn på hästhantering som ägaren (vilket dock ingår i tidigare punkt). Jag förstår också att man inte vill vara ute i mörker och leta efter hästar i hagen, men jag vill gärna ha långa utedagar till mina hästar när vädret är fint. Regnar det vill jag att de tas in tidigare. På sommaren vill jag ha ett val att ha hästarna ute på bete eller stallade på nätterna, beroende på hur mitt schema ser ut. Mitt i tävlingssäsongen vill jag gärna kunna stalla in hästarna även på sommaren de dagar jag tycker passar, men mina tävlingshästar får även de gå ute på nätterna när det passar.

Jag hade aldrig stallat upp en ridhäst i ett stall utan ridbana, så det är en självklarhet att det finns. Ridhus är bra om det finns, men inget tvång. Uppvärmd sadelkammare är dock tvång. Behöver inte vara jättevarmt, men i alla fall 15 grader så att lädret inte förstörs av fukt, men det får heller inte vara för varmt så att lädret torkar ut. Jag vill ha plats för 2 sadlar per box och 2 st träns. Jag vill gärna ha 2 st garderober att förvara saker i. Hemma vill jag inte ha några stallgrejer då vi inte har plats för det helt enkelt, men jag kan tänka mig att ha vissa saker på tex loftet eller någon annanstans i lådor eller garderober ifall det är ont om plats i sadelkammaren. Är det trångt i sadelkammaren räcker det med sadel och tränshängare och att man får plats med en stallåda under sadelhängarna. Garderober är absolut inget tvång, men får jag välja vill jag ha 2 st i sadelkammaren (men det är lite lyx) ;).

Att varmvatten ska ingå i hyran tycker jag är en självklarhet. Jag betalar hellre ett par hundralappar mer i månaden och får välja själv än att det ska tjafsas om hur mycket vatten som går åt. Jag rider ut mycket, men jag vill ha rena hästar, så jag vill absolut ha tillgång till att spola av hästarna ordentligt. Dessutom vill jag kunna duscha hästarna ordentligt innan tävling, vill ju inte komma på tävling med en lortig häst.

Tvättmaskin är ett stort plus om det finns i stallet. En gammal begagnad gör mig absolut ingenting bara den fungerar att tvätta schabrak i. Ett plus är om det är en större maskin så att jag får plats att tvätta täcken också.

Utedass duger fint, men jag vill gärna ha tillgång till "fikarum" eller annat där man kan ha stallmöten, skvallra med de andra som står i stallet, dricka en kopp kaffe i pausen mellan ridning av hästarna etc. Här tror jag att det skiljer sig för de som har fler än en häst och spenderar lite mer tid i stallet. Mat behöver jag normalt inte äta i stallet så det behöver inte finnas sådana faciliteter, men jag vill gärna kunna göra mig en kopp kaffe, speciellt på vintern när det är kallt.

Någonting som jag tycker är jätteviktigt är att det finns plats för hästtransporten på gården! Tyvärr har jag varit i flera stall där transporterna inte får plats. Jag vill ha transporten nära hästarna för det är där den behövs. Dessutom har jag ingenstans att ställa transporten ifall den inte kan stå vid stallet.

Vad gäller in- och utsläpp kan jag tänka mig att ta något pass i veckan, men jag vill inte ha ett pass varje dag eller liknande.

För detta är jag beredd att betala 2500:-/månaden. Kraftfoder vill jag köpa in själv, men analyserat grovfoder vill jag ska ingå i hyran. Jag vill även att det ska kunna gå att köpa till tjänster såsom mockning, och helinackordering de gånger jag inte är hemma. Jag är beredd att betala 500:-/vecka utöver den normala hyran för helinackordering när jag är bortrest.

Finns det ridhus är jag beredd att betala 3000:-/mån.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: Karamello30
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2