Vad vet ni om PRE?

Bison

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa en till mycket bra pris, en svenskfödd valack med alla papper, inget lurt.

Men jag vet verkligen inget om rasen.
Det jag har sett irl har varit en väldans massa bensprattel och briljarderande. Jag har upplevt dem som hetsiga och tittiga och helt utan hoppförmåga.

Jag är en glad amatör som ridit större delen av mitt liv, är 28 år nu. Tävlat en del i hoppning men inte på någon högre nivå, allt över 110 cm är högt!
Vill ha en hobbyhäst att göra allt möjligt med, både hoppa och dressyra. Klickerträna, rida barbacka och ha roligt med.

Så ge mig lite input ni som vet mer.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Har sett några stycken o ingen har kunnat hoppa nåt vidare. Jättefina i dressyr däremot, lätt för samling!
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag har träffat två st irl. Helt fantastiska i dressyren men hoppningen låg på max omkring 50cm på den ena och inte ens bommar på den andre. Så hade jag varit du så hade jag inte köpt en sådan häst om den inte beviserligen kan hoppa redan nu.

Men du ska väl inte sälja din fina bruna? :o
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag tycker att det är mycket trevliga hästar! Visst kan de ha mycket energi och vara lite "showiga", men jag upplever dem som väldigt vänliga och okomplicerade hästar. Jag red en PRE som jag tränade i hoppning upp till 110, det var inga problem alls. Men visst finns det bättre och sämre fall. Men så länge du inte har ambition att tävla hoppning mycket över 1 m så borde det inte vara något problem.

Om du gillar hästen, låt inte rasen hindra dig. För mig är det en av mina favoritraser. De är mycket lättlärda, så att lära de lite trick är inte svårt alls. Det fanns en häst där jag red förut som kunde både spansk skritt, piaff och stegra, allt på kommando. Och sist men inte minst, det finns inte mycket som kan slå känslan av att rida dressyr på en PRE :love:
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

I mitt förra stall stod det en tjej med en visserlign Lusitano men det är ju typ samma:D

Han hoppade riktigt bra, det handlar ju om utbildning får de hoppa regelbundet kan även dom ta sig runt en bana på 110 riktigt skapligt.

Många har höga benlyft och biiljarderar men många har långa vägvinnande sk hbl steg.
Det finns ju 2 modeller barocktypen och sportiga typen.Och den sportiga är mer lik hbl=)

De jag har mätt har varit lugnet själva, oftast hingstar och den i förra stallet betedde sig som en gammal valack, barn red han utan problem.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Nej, absolut inte. Men jag letar efter en till och har fått erbjudaande om denna.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

OJ !! Vilka PRE har du sett och träffat då? Med över 16 år med rasen så har jag inte sett en enda PRE som du beskriver dom ? Dom enda jag sett som såkallat stressat är när dom är hårt ridan och felbehandlade (oftast här i Sverige ) Visst förekommer det biljardering men det är nästan bortavlat ! En PRE ska vara lugn och cool , Jobba med människan inte ha så stor flykt ! Jag har hållt på med hästar och tävlat i många år, och jag har aldrig stött på bättre hästar en denna ras :) Hur har du kollat upp papperen på hästen (tänkte på att du skriver att du inte vet något om rasen ) Visst kan dom hoppa ! Min gamle hingst hoppade 1,30 lätt , Men dom är inte avlade för hoppning ! Men absolut klarar dom av att hoppa ;) Om du inte är ute efter en som ska gå svår hoppning så klart !

Så här beskriver dom allra flesta sina PRE hästar :-)
To complement all these conformational characteristics, the most outstanding thing about the breed is its versatility. It is due to the union of mental balance, harmony, intelligence and willingness to work. They excel in dressage because for their conformation and trainability. They have been competing at the Olympic level since 1988 and placed in the top every time against other breeds. They have also placed in international jumping competitions at the Grand Prix level.

They have a lot of cow sense, because they have been used to work cattle in their native Spain for centuries. The ability to “turn on a dime” makes them perfect mounts for the bullring. In Spain, even young children ride stallions, in Ferias and parades, around hundreds of other horses. This is possible because of their great obedience and fearlessness, which also makes them great trail horses. They are perfect carriage horses and have placed in international driving competitions against other breeds. Most of all, they make a perfect best friend.

Because this breed has been around humans for about three thousand years, they have developed a special bond with us, can understand and can communicate with us. They can read our moods and they seek our companionship and praise and bond to “their” person like dogs do. Titta gärna in i spanska häst tråden som finns här på buke
Tesora
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Okej , haha då kan jag andas ut :p

Men ta du reda på lite mera om den , för det är överlag väldigt trevliga hästar att arbeta och umgås med i mitt tycke!
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Ja, det var därför jag startade tråden, för att lära mig mer :-)

Med pappren i ordning menar jag att han är reggad med känd stam.
Inte att de bara säger att det är en pre fast utan papper.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

men var är han reggad ? Han ska vara reggad i ANCCEs stambok om han är PRE ;) Sen ska han ha ett ägarkort i passet som säljaren ska skriva under och den som köper detta ska sen sändas till ANCCE suecia (svenska föreningen) sen ska man skaffa ägarkod , Allt står på swedishprehorse.se

om du vill så kan du pm mig namnet så kan jag kolla upp om han är inskriven i spanska stamboken :)

Tesora
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Rasen är inte avlad för hoppförmågan direkt så vill du satsa är det nt bästa rasen :) duger dock oftast att hoppa lägre med, LC höjd kan de fleta hästat ta sig över! Kan bara prata om min halv PRE. Vaken dam med bra huvud. kkänslig och madsa energi! Flänger inte mykey med benen och har en bra naturlig bärighet tyker jag. Gillar den mer kraftiga känslan dem ger, och att de är korta i kroppen.

Hon har inte ridits mkt och än mindre hoppats! Men har gjort det okomplicerat hittils och löshoppad två gåger varav ena låg hindret på säker 1m och hon kan nog mer :)

Urskön o rida barbacka på ;) trampa i skogen går också hur bra som helst! Bara man inte träffr på älgar - det illar ingen av oss...

http://youtu.be/WeXtKq8Qhiw


Löshopp

http://youtu.be/_-3vn1IFRLE
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jaha, då kommer jag in på sladd från sidan långt efter alla andra och undrar vad du har för häst nu?
Har missat att det kommit en efter Kakan.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag har en ridponny valack född 2008. En väldigt busig och livlig sak, men samtidigt charmig och snäll.
Nu letar jag efter en kompis till oss båda :-)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Inte alls min typ av häst det där.
Ska bli intressant att se denna live.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Sagolikt vackra hästar! :love:
Lite sugen på en PRE alt lusitano (vad skiljer dessa åt eg? Tesora? :P)
Men lite fundersam på hur de lämpar sig för westernridning?
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Nu kan jag ju bara prata för dom jag träffat och min erfarnhet , Lussarna är hetare i temperamentet , Men ändå mycket bra hästar, PRE lugnare inte fullt lika het , Sen den större skillnaden exterört är ju att lussar ska ha mera konvext huvud som ibland kan gå till överdrift (enligt mig då ;) )

Just till western ridning finns det mycket mer lämpade raser tycker jag, PRE hästar är byggda i uppförsbacke och den mesta delen av western ska ju framföras i nerförsbacke , Vilket jag tror sliter mycket på en PRE, Men annars kan man ju rida WE eller Doma vaquera ridning,

Tesora
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Sagolikt vackra hästar! :love:
Lite sugen på en PRE alt lusitano (vad skiljer dessa åt eg? Tesora? :P)
Men lite fundersam på hur de lämpar sig för westernridning?

Det beror väl på vilken gren av western man är intresserad av. Utan att kunna något speciellt om rasen men vill man rida reining eller pleasure är nog PRE ett tämligen uselt val. Men grenar som trail, horsemanship, vissa av kossegrenarna (inte cutting) passar nog. Vad gäller uppförs- kontra nedförsbacke så ska man tänka på att den "klassiska" western-western (alltså Californska) vaquerotraditionen kommer ur det spanska arvet och den karaktäristiska huvudhållningen på en så kallad "bridle-horse" ser ut så här lånad bild.

Men till sist och syvende handlar det om vilken nivå man vill lägga sig på med sin ridning.

Sorry för trådkap...
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Har kompis som föder upp PRE och i min mening är det små hästar med pinniga/korta gångarter.

Inget för hoppning, om den inte redan är bra på det, som någon skrev.

Möjligen söta :)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Vilken tråkig inställning. Det finns så klart mindre tjusiga exemplar av pre precis som alla andra raser. Man ska ju vara noga med sitt val oavsett ras.

För att svara på ts fråga så kan jag ju beskriva min egen pre.
Han är modig, stabil och trygg. Rolig att rida och enligt mig snygg att se på.
Han går fram överallt och hoppar gärna, helt otittig. Men han hoppar inte så jättebra. Men felfria 90 cm har han gått iaf.
Men ingen tävlingshäst i hoppning som sagt.

Däremot så har jag 2 pre bekanta som har 3 st pre som hoppar riktigt bra faktiskt. Med en gemensam nämnare, dom hoppar ALLT! En tränar terräng också :)

Sen finns det barocka pre och mer eleganta pre. Mindre hädtar och dom som är en bra bit över 170...

Så enligt mig är det en otroligt trevlig ras, ffa i psyket :)


Skillnaden mellan lusitano -pre är ju förresten att lusitanon tagits fram i portugal med inriktning arbete med boskap. De är inte riktigt lika maffiga, är lite hetare och har ingen rasstandard rent utseendemässigt utan ska vara funktionell och kan därför variera lite i utseende.

Pre:n har ju lagt in även utseendet över sin avel och har en rasstandard att gå efter. De har samma ursprung från grunden dock :)
 

Liknande trådar

Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 101
Senast: Derring-Do
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 746
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp