Vad vet ni om PRE?

Bison

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa en till mycket bra pris, en svenskfödd valack med alla papper, inget lurt.

Men jag vet verkligen inget om rasen.
Det jag har sett irl har varit en väldans massa bensprattel och briljarderande. Jag har upplevt dem som hetsiga och tittiga och helt utan hoppförmåga.

Jag är en glad amatör som ridit större delen av mitt liv, är 28 år nu. Tävlat en del i hoppning men inte på någon högre nivå, allt över 110 cm är högt!
Vill ha en hobbyhäst att göra allt möjligt med, både hoppa och dressyra. Klickerträna, rida barbacka och ha roligt med.

Så ge mig lite input ni som vet mer.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Har sett några stycken o ingen har kunnat hoppa nåt vidare. Jättefina i dressyr däremot, lätt för samling!
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag har träffat två st irl. Helt fantastiska i dressyren men hoppningen låg på max omkring 50cm på den ena och inte ens bommar på den andre. Så hade jag varit du så hade jag inte köpt en sådan häst om den inte beviserligen kan hoppa redan nu.

Men du ska väl inte sälja din fina bruna? :o
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag tycker att det är mycket trevliga hästar! Visst kan de ha mycket energi och vara lite "showiga", men jag upplever dem som väldigt vänliga och okomplicerade hästar. Jag red en PRE som jag tränade i hoppning upp till 110, det var inga problem alls. Men visst finns det bättre och sämre fall. Men så länge du inte har ambition att tävla hoppning mycket över 1 m så borde det inte vara något problem.

Om du gillar hästen, låt inte rasen hindra dig. För mig är det en av mina favoritraser. De är mycket lättlärda, så att lära de lite trick är inte svårt alls. Det fanns en häst där jag red förut som kunde både spansk skritt, piaff och stegra, allt på kommando. Och sist men inte minst, det finns inte mycket som kan slå känslan av att rida dressyr på en PRE :love:
 
Sv: Vad vet ni om PRE?