Vad vet ni om hingsten Cartier?

G

gutte08

Väntar ett föl efter Cartier i slutet på Juni :D. Vet inte så mycket om han annat en det som står på Eklunda. Undrar om det finns någon som vet lite mer eller kanske har en avkomma efter honom. Berätta gärna..... både positivt och eventuella brister på denna fina hingst.
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Stuteriet fick en avkomma efter honom förra året. Snygg men lite liten och med rätt kort hals. Rörde sig trevligt och var väldigt trevlig att ha att göra med. Mamman är e.Quite Easy
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Jag har sätt några bilder på avkommer efter Cartier och dom ser verkligen läckra ut....Vet att han har lite kort hals och det har mitt sto oxå, så jag hoppas att det finns lite längre halsar bak i släkten som slår igenom. Vårt första val av hingst till detta sto var inte Cartier, men hon tog sig inte då provade vi färsk sperma från Cartier och hon blev dräktig på en gång. Det är vi mycket tacksamma för :bow:
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Vad jag förstått så har han mkt bra dräktighets %.
Han är en kandidat till mitt sto pga det!
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Jag har sett honom på bruks samt träffat honom på Eklunda. De tog ut honom och visade för mig för hand. Sprang med honom i bara grimma även fast det var ston i närheten men han brydde sig inte:) Mycket rörlig trav visade han upp.

Mitt sto har fått en avkomma efter honom, men avkomman är inte min då jag hade stoet utleasat då. Träffade avkomman som föl och han hade en riktigt bra galopp med massa tryck i! Såg ingen trav alls då det var fullt ös hela tiden. Han blir ganska stor och har rejäla ledgångar men ändå en smidig kropp. Upplevde också halsen som ganska kort på honom men har inte sett honom nu så vet inte hur den har utveckalt sig.

En bild kommer här:
Cantador4dygn057mindre.jpg
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Väntar ett föl efter Cartier i slutet på Juni :D. Vet inte så mycket om han annat en det som står på Eklunda. Undrar om det finns någon som vet lite mer eller kanske har en avkomma efter honom. Berätta gärna..... både positivt och eventuella brister på denna fina hingst.

Hej!

har du fått nått föl? kan du skicka en bild på denne. Själv väntar jag föl e Cartier 2011.

//mvh Joa
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Ja jag är också nyfiken på Cartieravkommor, min pålle är dräktig med honom!

På tal om Cartiers temperament så kan jag också intyga att han är kolugn trots ston i närheten! Det knallar ston mitt framför näsan på honom, brunstiga för fullt, de är ju på väg till/från semination, och han säger inte ett ljud!
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

*kl*

Såg ett några fölungar efter honom säsongen 2008. Alla ihop hade väldigt mycket utstrålning och verkade ha ganska mycket nerv och tryck, med något korta halsar i övrigt riktigt snygga.
Och med tanke på hur olika ston han var använd på så var det väldigt enhetliga fölungar.

/Camilla
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Blir spännande att se hur min Cartierunge blir! Jag håller tummarna mitt sto fortsätter vara dräktigt!

Jag valde mellan Cartier och Zorro, och hingsthållaren beskrev Cartier som den med mer "tryck" i, och Zorro som den "överlugna" eller hur man ska uttrycka det, för givetvis så är ju inte Zorro seg och tråkig, jag har ju ridit på samma träning som honom, han är urfin.
Har ju även sett Cartier riden, han är också skitfin!
Nåväl, eftersom mitt sto har supertemperament men inte behöver "lugnas ner" mer temperamentsmässigt så valde jag Cartier för att inte få en "seg" fölunge.

Hur var de storleksmässigt? Jag är rädd för att få en avkomma som blir för liten, jag är 179 cm lång!
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Hej! Vad kul att valt Cartier som pappa till dit kommande föl. Vår Cartier unge är nu över ett år och jättesnygg. Inte så stor än.. har inte mätt han nu men han är lite mindre än de andra hingstarna på betet. Han föddes ca 2 veckor för tidigt och var liten redan då, och sen så är han stoets första föl. Stoet är ca 168 cm hög och kanske växer lite till då hon bara är fem. Hoppas att han blir över 165 vilket jag tror att han blir. Han är helmysig i temperamentet snäll och tillgiven. Min dotter har en blogg där du kan se bilder på killen om du vill, han heter Candyboy. :love:

http://ussing.blogg.se/
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Jag valde mellan Cartier och Zorro, och hingsthållaren beskrev Cartier som den med mer "tryck" i, och Zorro som den "överlugna" eller hur man ska uttrycka det, för givetvis så är ju inte Zorro seg och tråkig, jag har ju ridit på samma träning som honom, han är urfin.

Kul, berätta mera om Zorro. Har inte sett ngt om honom här.
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Det stod en Cartier avkomma i samma stall som jag red en ponny. Han var 3 månader och ett riktigt charmtroll då jag var där sist. Stor och med väldig utstrålning! Då vi var nere på utevolten och red hoppade han ut från hagen och for runt bredvid oss :crazy: Ponnyn var inte överlycklig...

Jag fick tag på mamman som verkade kolugn och medan jag ledde henne in till stallet for fölisen runt oss. Han var helt underbar!! Tuff och busig men ändå försiktig. Mycket egen vilja hade han också.

Mitt sto är också betäckt med honom. Väntar på UL nu bara. Men efter att ha umgåtts lite med fölet e. Cartier började jag undra lite hur den eventuella avkomman skulle bli.. Mitt sto är väldigt bestämd och har en hel del energi. Det blir nog en utmaning att tämja den vildhäst till fölunge. ;)
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Åh vad fin han var! :love:
Och härligt att höra han är bra i skallen också! Mitt sto är 170cm hög, så förhoppningsvis "drar hon upp" storleken någorlunda! Det är hennes första föl också, men hon är 11 år.
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Han är fullkomligt cool, bla mötte jag honom med mitt sto i ett mycket trångt passage, han sa inte ett ljud!
Han rör sig helt ok i trav, även om jag tycker Cartier rör sig lite bättre. Snygg modell, jag gillar hästar med lite mer massa, och han är exakt i min smak! Rör sig lätt, bär sig fint och var helt otittig på hinder!
På hoppträningen hade han varit på Eklunda bara en dryg vecka, och han gick som tåget! Vi red en rätt krävande cavalettiövning i trav, Zorro hade nog aldrig sett en sådan, men han bara sänkte skallen och tuffade på, samtidigt som han klurade ut vart han skulle göra av benen!

Tyckte han hoppade mycket lätt också, kom lätt upp från marken och var mjuk och smidig över hinder. Verkade rädd om sig också, tror inte han hade ner en enda bom på hela träningen! Hinderklok, såg ut som värsta läromästaren! :D
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

"kl"
Här är min söta lilla Cartierflicka född 29/6 i år. Jag är mycket nöjd med henne.

stellla_e_cartier3.jpg


stellla_e_cartier2.jpg


stellla_e_cartier.jpg
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?



Det borde vara straffbart att på ett avelsforum inte skriva ut hela stammen i åtminstonde 3 led :mad:

Gillar vad jag ser, vad är det för stam? ;)

Har btw träffat Cartier och gillar också hans uppvisade temp. Sedan har det väl gått bra för hans avkommor också, nu återstår att se om de kan prestera.
Cartier känns iaf, dags dato, högaktuell.
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Bilder på min Cartier-tös född 24/5-2009 med stammen Cartier - Calido I - Caletto I - Coriander.
stofol.jpg

1 dag gammal

cattlaext.jpg

6 veckor gammal

cattla.jpg

Ca 5-6 månader
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Dom jag såg var normal stora, varken små eller stor... Men var ju som sagt bara föl, mycket kommer ju hända och storleken är nästan omöjlig att förutsäga...

/Camilla
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Redfox
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 401
Senast: Roheryn
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 922
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp