Vad vet ni om hingsten Cartier?

Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

KL, puttar upp den här tråden lite då jag eventuellt funderar på Cartier till mitt sto... (funderar vitt och brett och tror nog att jag aldrig kommer komma till en slutsats men försöker :P )

Hur har era Cartier-ungar utvecklats? Hur är de generellt, psyke, hoppförmåga och exteriör?
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Generellt har många Cartier avkommor lite humör, står gärna lite på bakbenen.
Bra rörelser, och snygga i typen. Cartier själv är ju lite mer "Köttbullemodell" alltså lite biffig utan att vara grov eller hur man ska uttrycka det.

Fö är den bästa 5 åringen just nu (enl tdb) e: Cartier :)
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

tack! jo jag såg honom på eklunda i helgen... han såg ju minst sagt rejäl ut med inte den roligaste halsansättningen... men tittar man på filmer från när han var yngre och tävlades så ser den där halsen inte lika grov ut..

humör och att vara uppe på bakbenen är tendenser som mitt sto har visat (än så länge har tendenserna hållits i schack) men jag gillar i och för sig humör på hästar. Han själv var rätt glad i att showa runt och vifta med benen på hingstvisningen =) han var tydligen inte igång så han var nog överlycklig över att få busa lite =)
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Min syster har en 10.a efter Cartier. Hur cool som helst med allt, inte rädd för ngt utan vill fram och kolla på allt. Har dock lite humör och busar gärna till det. Hoppar trevligt, men ingen superteknik, men löshoppar lätt 130 iaf. Han är 170, och har inte växt klart. Långa ben, normal hals, men påminner lite om en älgkalv för tillfället! Har bättre balans under ryttare än i frihet. I modellen är han långlinjerad och absolut inte grov. Stammen är Cartier- Falleur-Troll
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Min Cartierunge är född 2011. Temperamentsmässigt är han som de andra Cartierungarna jag känner till, supertemperament och väldigt, väldigt snäll och lätthanterlig!

Exteriört är han bättre än sin mamma, mycket mer i uppförsbacke med bättre gång.

Han har löshoppat två gånger, han gör det snällt och är lika cool inför det som för allt annat. Hoppar med helt ok teknik och är inte tittig.

Tyvärr är han för liten för mig, och som jag uppfattat det så verkar Cartierungarna bli små!
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Hur liten är den? Hur stor är mamman? Mitt sto är ca 171 nu som treåring men jag vill ju ja stora hästar, är 182 själv.. Och sambon som har ett lätt spirande hästintresse är 197..

Hur är halsansättningen på din?
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Min är strax under 160cm, var 157cm sist jag mätte för ett par månader sedan.

En kompis har också en Cartierunge, den är ännu mindre! Och hennes andra avkomma (samma mamma, annan hingst) blev som vuxen 175cm.

Halsansättningen är bra, ingen grov halsansättning. Han har dessutom bättre hals än mamman över huvud taget, jag tycker hon har lite kort hals.

För de som såg Cartier på visningen i år så såg han helt annorlunda ut i kroppen när han var i gång och visades riden för ett par år sedan, inte alls så grov.

Så jag skulle tyvärr inte våga ta Cartier om jag inte ville ha en mindre modell av häst! :( Har läst många till saluannonser e:Cartier, och det är smått där också! Synd, för i övrigt så verkar han ge bra temperament tycker jag!
När jag betäckte fanns ingen statistik på höjden på avkommorna, de var ju inte tillräckligt gamla.
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Mitt sto (Cartier-Stanford) som tidigare i tråden var föl, är nu 2 år och 9 mån. Hon är i dagsläget 165 cm. Tror att hon blir ca 168 som färdigvuxen. Mamma är 162 cm men verkar lämna stort vem jag än betäcker med.
Kanske att hon har lite brett ansatt hals men det har hennes mamma också. Hon är väldigt lätthanterlig och lättlärd. Hoppar med bra teknik vad jag har sett hittills och rör sig bra. (Tycker matte iallafall. :)) Har anmält henne till 3-årstest i vår.
Ska se om jag kan få till en nytagen bild på henne så du kan få se.
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Hittade några gamla bilder på henne, på första bilden är hon 1 år och på andra bilden 2 år.

stella_maj.jpg


stella-1.jpg
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Jag har en 08 efter Cartier-fbl-Roteboldt som är 178 cm. Hans mamma var bara 164 cm så jag trodde inte på en så stor avkomma.
Han rör sig trevligt och har en bra halsansättning. Snäll och trevlig kan dock vara busig men har aldrig rest sig, kan bocka och slå en del när han är pigg annars mycket samarbetsvillig.

Mvh Tyreza
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Jag har en hingst f.2009 Cartier - Cortez - Amiral.
En väldigt väldigt trevlig och lätthanterlig häst, står brevid ston i box, rids tillsammans med brunstiga ston och säger inte mycket. Är något efter i kropp och steg efter 6 månaders boxvila som ettåring (blev då utdömd). Håller nu på att kvala till championaten och har startat en tävling, var nolla i både 90 & 1m. Har fått mer utseende från sin mamma än pappa men troligen temperamentet från pappa.

Bild från förra sommaren som treåring. (den enda på denna dator)
dsc_0120.jpg

Från treårstest
201205120830562.jpg


Länk till tävlingsdebut, 90cm:
http://www.youtube.com/watch?v=aiFC19RF_i4
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

kl

Har ridit in en Cartier-avkomma, väldigt trevlig modell, både rör sig och hoppar bra (788 på gång 99 hopp som 3-åring), liten och väldigt känslig, ingen häst som man rider in själv om man inte är van vid unghästridning om man säger så ;)
Men båda halvsyskonen e. andra hingstar (Catoki och Contendo I) har varit likadana, så svårt att säga hur mkt av det som kommer från Cartier! Denna hade dock 6 på ben medans syskonen haft 7.

Film när jag rider honom på treårs:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=GyCcLohuvDE

På tävling som 4-åring (inte jag som rider):
http://www.youtube.com/watch?v=y-EPGRXkedk
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Verkligen fin häst! :)
Precis sådan modell av häst vill jag ha! Rejäl som rör sig så lätt! :love:

Jag hade gissat e:Cartier, tyckte jag såg fler än en likhet! ;)
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Betydligt nättare modell än Ruises häst! Den rörde sig väldigt mjukt och fint, så uppfattar jag att min "Cartierare" också gör, han rör sig lätt och rytmiskt.

Men jag tror min har lite mindre nerv, för min mentor, den jag frågar om avel för att hon har så enormt mycket erfarenhet av avel och unghästar, hon säger så här om min Cariterunge: "misslyckas man med att rida in den hästen, är man väldigt klantig". ;)
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Generellt har många Cartier avkommor lite humör, står gärna lite på bakbenen.
Bra rörelser, och snygga i typen. Cartier själv är ju lite mer "Köttbullemodell" alltså lite biffig utan att vara grov eller hur man ska uttrycka det.

Fö är den bästa 5 åringen just nu (enl tdb) e: Cartier :)

Min erfarenhet är tvärtom att Cartier-avkommorna är lätthanterliga och okomplicerade.
Såg tex en av Eklundas egna ohanterade 3-åringar bli inriden på 20 min, visserligen av Eamon Hickey, men ändå.
Den kom in i fullsatt ridhus med platsband utan att höja ett ögonbryn.

Har en egen avkomma, -09, som är otroligt enkel i all hantering/ridning.
Han är 170+ och blev bedömd med 887778, klass 1 hoppning på 3-års.
Han har bra typ, ej kort hals men rejäla ledgångar utan att vara tung.

Mamman är 162 cm. Bra typ och hals.

-09 e.Cartier, Chess-Electro-Maraton
http://www.youtube.com/watch?v=csYXSVScm1Y
 
Sv: Vad vet ni om hingsten Cartier?

Fin häst! :)

Visst var den cool den som Eamon Hickey red in! Imponerande att hästen knappt höjde på ögonbrynen när han kom in i ridhuset med runt 80 personer sittandes där! :D

Hoppas Eamon kommer snart igen till Eklunda! Så inspirerande att se honom jobba! :bow:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 945
Senast: Sharpless
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Redfox
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 401
Senast: Roheryn
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 922
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp