Vad vet ni om hemtjänsten?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag ville inte sno tråden om katten som jag nyss läste så jag startar en egen. Den väckte nämligen funderingar jag haft tidigare.

Jag jobbar inom hemtjänsten sedan flera år, är utbildad undersköterska med special inriktning på geriatrik och älskar mitt jobb!
Men jag har under mina år många gånger stött på problemet att många, både anhöriga, brukare och folk i allmänhet verkar ha dålig koll på hur hemtjänst fungerar idag.
Vad vet ni här på Bukefalos om hemtjänsten? Har ni insikt i hur det fungerar eller är det sånt "man har hört" eller läst i tidningar?
Vad är era förväntningar på hur det skulle fungera om ni eller en anhörig/vän skulle behöva hemtjänst?
Vet någon utanför sjukvården hur strikt sekretessen faktiskt är?

Ska försöka fila på en beskrivning av arbetsdagen men vill se hur svaren blir först. Jag är mycket nyfiken då jag så ofta stött på total oförståelse och upprörda känslor när det visar sig att hemtjänsten t ex kan vara upptagen när man ringer.

Jag har vänner som jobbat många år inom hemtjänsten så även min mor och ärligt talat vi pratar inte så mycket om det. Jag kan ärligt säga att jag har jättedålig koll.

Tänker väl att det är hjälp med sysslor/vardagliga saker som gör att du klarar vardagen när man blir gammal såsom t.ex städning, handla osv. antar att det beror från fall till fall vad som ska göras

Att de ständigt ställer sina cyklar bakom våra bilar så vi inte kommer ut och inte verkar lära sig trots att vi flyttar cyklarna jämt och ständigt.

Annars hade min pappa hemtjänst. De städade, kom med mat och kollade så allt var bra. Det fungerade väldigt bra.

Har en sambo och nära vänner som jobbat inom hemtjänsten, samt gått introduktions dagar på hemtjänsten själv ( men kände att jag inte riktigt var rätt person för jobbet), så har väl en någorlunda insyn. Åtminstone hur det fungerar i dem städer och områden där vi bor/bott.

Den uppfattning jag fått om arbetet är att finnas till hjälp för de som blivit tilldelade hemtjänst med diverse saker i hemmet. Allt från städning till duscha, medicinring och bara allmän tillsyn och pratstund.
Mina bekanta som jobbat en längre period inom hemtjänsten upplever alla att arbetet i sig egentligen är trevligt och betydelsefullt, men samtliga har klagat på stressen och att man inte alltid känner att man hinner med den omsorg man önskat kunna ge. Tidramen är helt enkelt ofta alldeles för knapp.
Vad jag förstått är det ofta just anhöriga som kan vara väldigt problematiska och omständliga, vissa verkar ha helt galna krav.

Jag tror att många (anhöriga/utomstående och även vårdtagare) har svårt att förstå hur det fungerar och hur proceduren är.
Tex måste ju hemtjänsten ha ett uppdrag från kommunens biståndshandläggare för att kunna inleda hjälp hemma hos någon. Personen måste själv också samtycka till detta. Bara för att tex en granne tycker att tant Agda behöver hjälp är det alltså inte säkert att hon själv godtar det.

Det är inte heller hemtjänsten som bestämmer vad som ska göras och hur mkt hjälp ngn ska ha. Jag tror att det är viktigt för utomstående/anhöriga att förstå det. Man kan liksom inte gnälla på hemtjänsten om de inte duschar tant Agda varje morgon om hon har beviljats dusch en gång i veckan på biståndsbeslutet. Däremot är min erfarenhet att ambitiös hemtjänstpersonal ofta kan kontakta kommunen för att bistå med att ansöka om utökad hjälp om de märker att ngn behöver det.

Senast ändrad av en moderator:
Jag tänker nog på hemtjänsten som en rätt kass arbetsgivare. Personalen är änglar som gör allt och lite till men det räcker ändå inte pga alla nedskärningar etc.

Ännu en missuppfattning.
Har personalen ohållbara scheman och för lite tid för insatserna är det inte nödvändigtvis fel på arbetsgivaren. Denne lägger bara ut insatserna på schemat och fördelar tiden som är beviljad från kommunens biståndshandläggare. Jag tror att det vanligaste problemet är att biståndsbesluten är alldeles för snålt tilltagna.

Jag ville inte sno tråden om katten som jag nyss läste så jag startar en egen. Den väckte nämligen funderingar jag haft tidigare.

Jag jobbar inom hemtjänsten sedan flera år, är utbildad undersköterska med special inriktning på geriatrik och älskar mitt jobb!
Men jag har under mina år många gånger stött på problemet att många, både anhöriga, brukare och folk i allmänhet verkar ha dålig koll på hur hemtjänst fungerar idag.
Vad vet ni här på Bukefalos om hemtjänsten? Har ni insikt i hur det fungerar eller är det sånt "man har hört" eller läst i tidningar?
Vad är era förväntningar på hur det skulle fungera om ni eller en anhörig/vän skulle behöva hemtjänst?

Ska försöka fila på en beskrivning av arbetsdagen men vill se hur svaren blir först. Jag är mycket nyfiken då jag så ofta stött på total oförståelse och upprörda känslor när det visar sig att hemtjänsten t ex kan vara upptagen när man ringer.

Jag har nog inga större förväntningar på hemtjänsten. Min bild är att organisationen är ungefär så att det finns en "koordinator" lite mer centralt som sen fördelar arbetet till ett antal personer på fältet. De som jobbar på fältet får varje dag ut ett schema med vilka adresser de ska till, när de ska vara där, hur lång tid det ska ta, och vilka av ett antal standardiserade arbetsuppgifter som ska utföras. Vilka arbetsuppgifter det är och hur lång tid de ska ta kan varken hemtjänstarbetare eller brukare påverka, det beslutas centralt av biståndsbedömare och andra.

I princip en mänsklig robot, med andra ord, som gör saker på ett standardiserat sätt utifrån en given lista. Vill man ändra något är det meningslöst att prata med dem, och jag skulle inte heller vänta mig att de åtgärdar eller noterar något annat än vad som står på deras lista. Möjligen om det skett en akut olycka, jag skulle vänta mig att de slår larm om brukaren t ex ligger medvetslös eller med brutna ben på golvet, eller om huset brunnit upp.

När det gäller kvaliteten på det arbete som utförs så skulle jag förmoda att det blir ungefär som om man hade gjort det själv, men hade haft bråttom eller varit uttråkad och slarvat. Inte som när en professionell städare städar, t ex.

Jag har aldrig haft behov av att sätta mig in i hur hemtjänsten fungerar, så jag vet inte särskilt mycket. Däremot har jag en del koll på det där med sekretess, det funkar nog ungefär likadant inom de flesta områden där man arbetar med människor.

Jag vet faktiskt väldigt lite om hemtjänsten i Sverige men ska bli intressant att läsa då jag jobbar inom motsvarande utomlands. Dock skiljer det sig mycket då vi inte gör hushållssysslor utan det sköts av annan aktör. Vårt upplägg när det gäller tid och scheman skiljer sig också det vet jag. Jag är utbildad i Sverige men har aldrig jobbat inom hemtjänsten eller vården där förutom extra några gånger under min utbildning på ett äldreboende (även där skiljer sig jobbet från hur vi jobbar här på boenden, jobbade 3 år på boende först här och nu sedan 3 år i hemtjänsten).

Sekretessen är nog ungefär lika skulle jag tro.

Mamma fick hemtjänst under sista två veckorna hon var i livet.

Det funkade... inte strålande.

Förutom rent praktiska grejor (som att de ställde in smutsig disk i skåpen i stället för i diskmaskinen, envisades med att stänga dörren till badrummet (där mammas katt hade sin låda) osv, så tyckte jag det värsta var att några av dem hade väldigt dålig kunskap om saker som jag tycker borde vara 'standard'.

Mamma, förutom cancern, hade diabetes typ 1. Detta innebar att hon skulle testas innan måltider. Hon hade en standard apparat för blodsockermätning (som regionen tillhandahåller) och även om det finns några stycken så är de ganska lika. De visste inte hur den fungerade utan jag fick visa, ett antal gånger (vilket fick mig att undra hur de gjorde när jag inte var där). De envisades med att sticka i pek- och långfigret (något man skall undvika, för det eviga stickandet kan skada nerver, och man vill kunna känna med dessa två + tummen för att kunna hålla i saker*).

Det var saligt dålig koordination mellan hemsjukvården och hemtjänsten (hemtjänsten i min kommun får inte ge insulin) så ibland kunde de gå ganska länge mellan mat och insulin. Mer än en gång (på två veckor) hoppade jag in och gav henne så att hon skulle få äta ordentligt.

Sen var de jättetrevliga. Både i bemötandet med mamma och oss närstående. Sista dygnet, under vaket, så såg de till att även ta hand om oss (bla tvingade oss att äta osv).

För mammas skull var de ovärderliga, hon ville inte in på hospis utan ville dö hemma, hos katten, och hon fick sin önskan uppfylld, tack vare dem.

*Jo, jag vet, mamma låg på sin dödsbädd så det var väl inte så allvarligt i hennes fall, men hur gör de då med andra?

Min mor jobbar i hemtjänsten så jag tror att jag i alla fall har grundläggande koll på arbetssättet och uppgifter man kan tänkas behöva lösa inom ramen för sitt arbete och vissa problem, till exempel väldigt tighta gångtider som gör att de som arbetar inte kan lägga så mycket tid på varje persons sociala behov som de skulle vilja. Mamma är väldigt engagerad i och tycker mycket om sina brukare, jag tror hon verkligen skulle önska att tiden fanns till att ge dem mer. :love: Om brukarna vet jag däremot ingenting, vilket är i sin ordning - det skall jag som utomstående inte göra.

Så min bild av hemtjänsten är ju personifierad av min mor, vilket är en väldigt positiv bild - men samtidigt är man ju medveten om att det finns människor inom yrket som kanske inte borde arbeta med människor över huvud taget. Tyvärr. :(

Personligen tycker jag att problemet mest hos biståndshandläggarna, där finns en stor mängd bromsklossar som inte talar om vad man har rätt till. En försökt lura i oss att om vi ville ha mer hjälp till svärmor så skulle det kosta hela hennes pension... :meh: Med en ny handläggare som faktiskt var intresserad av att hjälpa till fick svärmor den hjälp hon hade rätt till, tyvärr var det lite för sent i hennes fall men tack vare att hemtjänsten kunde slå larm om att det inte fungerade för henne att bo själv så kunde vi få in henne på ett boende.

Har i stort sett bara bra upplevelser när det gäller mina föräldrars förutom vissa individer som borde jobba med trä istället.
De gjorde sitt yttersta med mamma för att hon skulle få bo hemma och även när vi vårdade mamma hemma själva hade vi god hjälp av hemtjänsten.
Med pappa funkade det också bra men han var mer på och sa ifrån när det inte funkade mm
När det gäller kommunen jag jobbade i så funkade det väl hyfsat förutom att det fanns för många självutnämnda chefer som tyckte och tänkte och ändrade saker hela tiden

Har jobbat ganska mycket i olika roller inom hemtjänsten, men är inte kvar där nu. Anställd inom hemsjukvården, bostödjare, samt ledsagare och assistent inom kommunen (LSS och SOL), samt "vanlig" hemtjänst. Både på boende, och i människors privata hem.

Har även kontakt med hemtjänsten från andra hållet - via släktingar och bekanta med hemtjänst och olika former av stöd i hemmet.

Min upplevelse är krasst att hemtjänsten skiljer sig enormt mellan olika förvaltningar. Både skiljer sig i de anställdas förhållanden och möjligheter att utföra ett bra jobb (ex rörande schemaläggning). Men även skiljer sig i bemötande av brukare (både i relation till hemtjänstpersonalen och till handläggaren), i rekrytering av ny personal, och i hur väl brukarna får sina behov tillgodosedda.

Jag jobbar i kommunal hemsjukvård och tycker att jag har mycket god inblick i hur den kommunala hemtjänsten fungerar, i min kommun finns även ett antal privata hemtjänst-utförare och där har jag överlag sämre inblick. Har även bra kunskap om biståndshandläggarnas arbete, även om jag ibland inte alls håller med dom i deras beslut..

Min morfar har hemtjänst och det funkar väl okej. Mamma muttrar lite ibland om saker som inte riktigt skötts ordentligt men på det stora hela är det bra. Han kan bo kvar hemma och det betyder mycket för honom.

En sak jag däremot aldrig kommer glömma är när morfar berättade om en ny/ung tjej som var hos honom en dag. Tjejen frågade om han ville ha något (antar att hon hade lite tid över eller om han har tid till sånt, ja vet inte riktigt) och morfar säger först att han skulle vilja ha hjälp med att koka kaffe.
Tyvärr visste inte tjejen hur morfars kaffekokare fungerade så det blev inget. "Är det något annat jag kan göra för dig?" frågar hon då och morfar ber om havregrynsgröt. "Det går bra i micron, du behöver inte koka" men det kunde inte tjejen heller. Fast om jag inte minns fel står det precis hur man gör på paketet O_o :rofl:

Morfar blev utan både gröt och kaffe... :grin:

Jag jobbar som biståndshandläggare för äldre. Jag vill påstå att jag har rätt bra koll på hur hemtjänsten fungerar i alla fall de kommuner jag arbetat i. Sen kan väldigt mycket av hur allmänheten ser på hemtjänsten bero på hur arbetsgruppen i sig fungerar.

Jag är inte så insatt själv, men har hört mycket från både mamma och syster som båda jobbat/jobbar inom hemtjänsten, även hört lite från farfar och farmor, som har hemtjänst för farmor. Var där på besök en gång när hemtjänsten kom. De kom in hälsade, hjälpte farmor med det hon skulle ha hjälp med och var väldigt trevliga.

Vad jag förstått måste de nästan åka runt som skållande troll för att hinna med allt som ska göras, men väl på plats har jag upplevt att de är väldigt professionella i sitt agerande.
Farfar talar gott om hemtjänsten, jag tror farmor gillar det också även om hon inte säger så mycket längre.

Jag tycker det är bra att de finns för dom som har möjlighet att bo hemma eller inte har möjlighet att komma in på något hem. Många äldre verkar vilja bo kvar i sina hem, i alla fall tills de inser att det inte funkar och kommer underfund med hur bra det är med att bo på ett hem.

Jag hade nog önskat att det fanns fler resurser till äldrevården överlag, så personal slipper slita som djur. Jag vet förstås inte om det är såhär i hela landet eller om det bara är i vissa landsting, men jag tror det skulle gynna alla om de slapp stressa mellan besöken.

Det är den uppfattningen jag fått. :)

Min syster, svägerska och svåger jobbar inom hemtjänsten.
Själv hade jag hemtjänst för 6år sedan efter en ridolycka så jag tycker jag har ganska så bra koll på hur hemtjänsten fungerar. Precis som i alla andra yrken finns det personer som kanske inte borde jobba inom hemtjänsten och andra personer som är helt otroligt fantastiska <3

Det jag själv önskar är att det fanns mer resurser generellt inom all vård och omsorg. Att personalen hade tid att hämta andan, att kunna sitta ner och prata med de äldre och att det inte är en jakt mot klockan hela tiden. Jag önskar alla vårdyrken var bättre betalda, att hemtjänsten slapp sina delade turer och att det var lättare för alla med särskilda behov att få den hjälp de behöver utan att behöva strida för sina rättigheter.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Övr. Hund En familj som vi brukar umgås väldigt mycket med har gått och skaffat valp. En söt liten Tibetansk Terrier. Igår var dom hit för första...
2
Svar
22
· Visningar
2 514
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar