Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser det som rätt självklart att de ska veta allt om hästen. Ibland representerar den en intressant linje som är på utdöende och kan då vara extra intressant att bevara. Inte så att de godkänner en 34p bara för det MEN det kanske kan väga över en hingst som står mellan 39-40p vem vet. En del raser har ju färgpoäng också.Netika skrev:Intressant! För mig käns det väldigt konstigt att domaren ska veta härstaminingen på hästen eftersom det torde öka "biasen" positv eller negativ för den häst som visas. Även domare är ju människor.
Inom hundsporten vet domaren enbart ras, ålder, namn, uppfödare och ägare. Bedömningarna där är ju också grunden för framtida avelsplaneringar. Men det är klart, det är ju sällan lika stora pengar det rör sig om.
Netika skrev:Hej alla avelsintresserade!
Min fråga är; vid avelsvärderingar av hingst, sto- och fölbedömningar vilken information om den aktuella hästen har domaren tillgång till?
Ras? Ålder? Uppfödare? Ägare? Härstamning? etc.
Netika skrev:Hej alla avelsintresserade!
Min fråga är; vid avelsvärderingar av hingst, sto- och fölbedömningar vilken information om den aktuella hästen har domaren tillgång till?
Ras? Ålder? Uppfödare? Ägare? Härstamning? etc.
ameo skrev:Men vad man ser för dagen är ju inte avelsvärde...
UTSTÄLLNING är dagsform, AVELSVÄRDE är vad hästen visar för dagen PLUS vad man kan förvänta sig att den kan prestera i avel (och borde kunna prestera inom sporten OM den används till det).
ameo skrev:Men vad man ser för dagen är ju inte avelsvärde...
UTSTÄLLNING är dagsform, AVELSVÄRDE är vad hästen visar för dagen PLUS vad man kan förvänta sig att den kan prestera i avel (och borde kunna prestera inom sporten OM den används till det).
Olinda skrev:Om verkligen tex treårstest bara är för att se vad hästen kan prestera i aveln framöver så är det väl väldigt märkligt att valacker får deltaga eller hur??.
Olinda skrev:Om det däremot är för att få statestik för vad hingstarna avkommer har visar så har inte härstamningen någon relevans vid bedömningtillfället om du ändå tycker det så för du gärna förklara för mig varför.
athena skrev:En sak till; det är OFTA man får kommentaren "glöm inte att vi bedömer dagsformen vid såna här arrangemang" - hur går det ihop med resonemanget att det hästen presterar vid visningstillfället inte betyder "allt"?