Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Apollo 13

Trådstartare
Hela familjen har varit i chock den senaste veckan. Vår knappt två åriga Kooiker tik gick från fisk till död på bara några dagar!!! :cry:


Salle lite hängig i fredags (3/12) och under helgen ville hon inte äta. I söndags fick mamma i henne lite kattmat (allt som är kattens är väääldigt gott :D), men det kräktes hon tydigen upp under natten i söndags.
Pappa ringde kliniken och fick tid till kl 14 i måndags (6/12), då var hon hängig och när hon kom in så fick hon UA på både hjärta och lungor. Fick dropp eftesom hon inte ätit...
De röntgade buken på henne för att se om det var något problem med magsäck eller tarmar... sen helt plötsligt gick det FORT!
Hon fick super problem med andningen, röntgades och hade hela lungorna fulla med vatten. Testerna visade att hon hade skyhöga infektionsvärden och hon fick antibiotika.
Strax efter 17 ringer de och meddelar mamma detta (vi som bara lämnat in en hängig hund på kliniken :cry:) De meddelar att vi måste köra henne vidare till Bagarmossen eftersom de stänger, så mamma och pappa fick med lånad syrgas köra Salle vidare till bagis.

På Bagis röntgas hon igen för att se om något av vattnet försvunnit ur lungorna, det hade det inte. Hon fick mer antibiotika.

Vid 21 tyckte vet att mina föräldrar skulle åka hem, och undrade då om de fick ta bort henne utan att vi var där OM det behövdes eller om vi ville vara med. Mamma visste att jag ville vara med och ringde och meddelade mig som sa att jag SKULLE vara med.

00:01 den 7/12, ringer mamma och väcker mig. Det var dax att åka in.
De kommer och hämtar mig och runt 00:15 ringer vet och meddelar att Salle somnat in själv.

Vi hade tur och fick Bagis två absolut bästa veterinärer, vi känner två sköterskor som jobbar där och har sagt det båda två. Båda dessa veterinärer står helt oförstående till vad som hänt!
När vi träffade vet efteråt så rabblade hon ett par tänkbara orsaker som vi kunde avfärda rätt snabbt..
Nu väntar givetvis obduktionsrapporten där vi hoppas att vi kan få svar på vad som hände med vår älskling.

Vi alla är i totalt chock, hon skulle fylla 2år 16 februari, så det här skulle ju inte hända förens om många år! Vi vet inte alls vad vi ska ta oss till, vad vi ska tro eller tänka tills vi fått svaret på obduktionen. Det är ju inte ens säkert att vi får det då...

Har ni någonsin varit med om något liknande? Har ni fått något svar på vad det kunnat vara eller har ni fått acceptera att ni aldrig kommer få svar?

Jag saknar min lille voffa!!

RIP

Salle

lilly_huvud_36202895.jpg


25062010-dsc_1271_120551367.jpg
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Aldrig varit med om något liknande men jag beklagar verkligen :cry: så ung..

*tröstkram
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Men usch, vad hemskt det måste vara för er!! :cry:

Nu måste jag krama om min egna. En hundägares värsta mardröm är att detta ska ske..
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Jag beklagar :( :cry:

Hoppas ni iaf får veta vad som hände, det är ju oftast ovissheten som är det värsta.

Kram.
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Ja det är väll lite så... just nu kan jag inte riktigt släppa det hela och funderar hela tiden fram och tillbaka... tankarna har ju kommit upp också om vad det var som hände på första kliniken där hon blev akut sämre. Har dock slagit undan de tankarna med att man antagligen bara kommer må sämre av att rota i det hela.. inget gör ju att vi får Sally tillbaka. Dessutom får jag för mig att OM det gjorts något misstag på kliniken.. så är det antagligen ett misstag där vet eller sköterskorna gjort ett misstag som de vet att de inte ska göra.. och då känns det inte som att jag kan rädda någon annan hund heller genom att dra igång det hela.. detta är ju i dagsläget dessutom grundlösa spekulationer eftersom vi inte fått obduktionsrapporten än...
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Så sorgligt:(:cry:
Hoppas ni får ett svar varför, det tynger att inte ens förstå varför detta otänkbara händer.
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Vad tänker du för misstag vården skulle ha gjort som tex gjort så hunden fick vatten i lungorna? Eftersom du funderar på det antar jag att du har några teorier? Eller är det bara skönt att föreställa sig det som en förklaring till att hunden dog? (menar det inte som några elaka frågor- ibland kan det vara bra att bena ut sina tankar lite)

Vi har blivit av med en hund ännu snabbare men hon var lite äldre så vi struntade i att spekulera i det, var nog för upptagna med att sörja tror jag, helt förblindade.. Jag vet hur chockad man kan bli av att på väldigt kort tid gå från en pigg hund som går morgonrundan till att sitta hos vetten med ett koppel i handen. :(

Kramar från en som vet hur ont det gör!
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Vad hemskt! :(
Kanske hon fått i sig något gift? För någon månad sen var det ju några hundar som dog av förgiftat godis i hundrastgårdar i Stockholmsområdet.
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Jag spekulerar mest (bara) för att leta eventuella orsaker och för att stilla undrandet. SÅ mycket spekulerar jag dock inte att jag funderat på eventuella saker som kan ha hänt utan mest att det kan ha hänt. Om jag ska va helt ärlig så har jag inte koll på sådan "avancerad" vård för att ge mig in i sådana spekulationer.. Och som sagt... jag vet inte om jag vill gräva för djupt i just den biten eftersom det nog bara skulle vara värre att få reda på att hon dog pga ett misstag. Då är det betydligt bättre att gå och tro att det var av naturliga orsaker.
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Vilken hemsk händelse ni råkat ut för!:cry: Det får en att inse att det inte är en självklarhet att hunden finns kvar så länge som man föreställt sig.

Kramar till er, ni kommer att repa er även fast det känns svårt nu!
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Det är möjligt att hon fått i sig något gift men jag vet såfall inte hur. Några hundgårdar har hon aldrig vart i så just det specifika kan vi sortera bort. Det är ju mina föäldrar som var med henne, hennes sista dagar så det är ju bara de som vet precis vart hon varit och om hon kan ha fått i sig något där. Folk kan ju lägga ut råttgift i tid och otid så det skulle ju kunna vara något sånt.. men det kanske vet borde hittat och det kanske inte skulle ge de symptomen?

Däremot hände det något konstigt första året. Hon fick något som såg ut som en frätskada uppe på huvudet som vi inte har en aning om vart den kom ifrån. Det borde ha kommit från någon vätska eller liknande för den dök upp under pälsen uppe på hjässan något större än en 5krona.
Helt plötsligt en dag pep hon till när vi drog av halsbandet och så blev det värre. När mamma undersökte lite närmare så såg hon att det sipprade ut små små blodpärlor i huden och de åkte till kliniken som hittade frätsåret (eller vad de nu kan ha vart). I pälsen syntes ingenting alls.
Det jag ville säga med det var ju att det uppenbarligen kan hända saker med djuren som man inte har en aning om när de kan ha uppkommit eller vad som har hänt..
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Som jag förstått det kan hjärtsvikt ge upphov till vattenfyllda lungor. Hjärtsvikt kan uppnås av förgiftning
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Beklagar att ni mist er hund, men bra att ni obducerar så ni får veta orsaken.

Nu vet jag inte var hunden varit men även på Lidingö har hundar blivit förgiftade senaste tiden, inte bara Tumba som man hörde om förut.
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Gud vad hemskt! Det är alltid jobbigt att förlora en hund, men när den var så ung och när det gick så fort.. Jag lider med dig och din familj! Hoppas ni får veta vad det var, så ni slipper gå i ovisshet.
*Skickar styrke-kramar*
 
Sv: Vad var det som hände egentligen? Hon bara dog!!

Har själv praktiserat som student på den klinik jag misstänker att ni varit på och veterinärerna där är ytters kompetenta och om de nog hade gjort ett misstag är jag vädligt säker på att detta skulle meddelats er!
Lungödem kan däremot uppstå väldigt fort utan att man tidigare kunnat se några direkta tecken som pekar på just det så att någon gjort ett misstag är nog inte så sannolikt.


Beklagar verkligen det som hänt och hoppas att ni får reda på vad hon lidit av!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 867
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 421
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 525
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Allt känns hopplöst…
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp