Vad var det som bet/stack henne?

Piffpuffen

Trådstartare
Min rara häst fick ett spel i hagen igår precis innan vi skulle ta in henne. Hon kastade sig åt sidan och sprang runt. Först trodde jag det bara var det vanliga "stollerycket" men när jag kom ner till hagen var hon superstressad och knappt kontaktbar.
Efter lite problem får jag på grimman och vi kan leda dom till stallet, hela vägen dit är hon helt tossig, stegrar sig och slår med frambenet.
Väl inne i boxen kollar jag benet som verkar vara problemet men hittar inget. Däremot ser vi att hela hennes högra bog och även en bit upp på halsen är full av nässelutslag som "växer" medans vi ser på dom.
Hon är även helt groggy, står still och svajjar och ser ut som om hon ska falla omkull. Riktigt obehagligt så jag ringer veterinären och förklarar läget.
Han tror att det är nån typ av bett/stick och säger att så länge hon inte har feber så ska vi avvakta.
Vi tempar flera gånger under dagen och hon har ingen feber plus att hon hela tiden äter. Men hon är dåsig och seg.

Efter någon timme är hon bättre och utslagen har gått ner. Senare på kvällen fick alla hästarna komma ut i hagen igen och hon är helt OK.

Men frågan är, VAD var det som stack eller bet henne som gav en sån jäkla reaktion?

Inte kan det väl vara knott/bliningar, känns som om det borde vara nåt "giftigare" typ getingar?!

Nån som varit med om nåt liknande?

Sv: Vad var det som bet/stack henne?

Ja det kan väl ha varit en geting eller en sån där enorm bombplans-broms:crazy: Fast de är ju rätt många just nu så hon borde fått bett av dem tidigare?

Geting eller bi, samt att hon då är överkänslig:confused: Det är inte helt ovanligt.

Jordgetingar? min mamma blev jagad av såna förut när hon var ute och red, hemskt! Skönt att hon är OK nu!

kl*

hm...reflekterar bara, men verkar ju som att hon fick någon slags allergisk reaktion på nått. Eftersom du såg att hon hoppade till, så tänker jag att det var en "attack" mot henne, dvs inte en flock av nått.

Väntar med spänning över att höra andras teorier

Mja orm hade jag kanske tippat på om det var på benet eller så men detta var på bogen. Och hon rullade sig inte för vi såg precis när hon började "flänga omkring".
Jag skulle också tippa på geting av nåt slag.
Den andra hästen kom in fråm hagen (samma hage) för några veckor sedan med hela undersidan av magen full av bulor.
Dock ömmade hon inte eller var påverkad/irriterad. Hon verkade inte ens märka att det var något.

Även då ringde jag vet. och han tippade på stick/bett. Samma sak där, skulle hålla kolla på tempen annars bara avvakta.

Vi har tittat och tittat i hagen med inte hittat nåt, och hur enkelt är det att hitta ett bo i en stor hage?!

Men det var riktigt otäckt med en sådan reaktion.
Finns det inget medel man kan ha hemma som kan ges som motgift?
(Kom på att man kanske inte får ge sprutor hur som helst:grin:)

JOrdgetingar är riktigt äckliga för man ser ofta inte boet så lätt, inte förrän någon trampar i det... Man kan se enstaka getingar som surrar runt och landar och kryper ner i ett litet hål i marken.
Men hade hon trampat i ett sånt hade hon nog haft flera bett, och dom gör ont. Ofta stiger ju en hel svärm upp om nån trampar nära boet:crazy:

EN del kan få bulor om bromsarna är många, som en reaktion. I ditt fall kan det ha varit nån slags geting, kanske en jordgeting men i så fall kanske bara att hon råkade komma för nära boet.:crazy: Eller en "vanlig" geting, eller ett bi. En del är överkänsliga mot det precis som människor kan vara.

Ett tips ang jordgetingar är att kolla längs med ev diken och längs med stängslet,s amt ev jordhögar.

Jag tippar nog också på jordgetingbo, men 'bara' en nu sist, men med tanke på den med bulor under hela magen så känns det inte alls otroligt med jordgetingar.

Bona upptäcker man tyvärr först när man råkat komma alldeles för nära, jag upptäckte när jag råkade slå ett spett rakt i det. Jag är getingallergisk så jag sprang därifrån så fort jag kunde, men när jag kollade sen var hela sträckan längs med diket full med jordgetingbon =/ Hästarna hade ´klarat sig dock, men hunden utan hjärna stack ner huvudet. Och jag spettet.

Utrotade dem då, förra sommaren, men såg nu att de bytt ställe bara =/

Ja just utmed dike hade vi också, (upptäckte när jag drog om ett staket:cool:) samt mitt på en stig :crazy: Och dom är svåra att bli av med, som du nu märkte också, man tror dom är borta men dom har bara bytt plats:crazy:

Det senaste på stigen kom dom envist tillbaka i länge men nu verkar dom borta:cool: Eller så vet vi inte än var dom bor:crazy:

Mm, jag trodde ju verkligen de flyttat ngn helt annanstans. Och flyttade hade de ju, tvärs över hagen. Tack och lov verkar de inte störa hästarna, är mest jag som råkar illa ut när jag ska trimma gräs under stängslet, stängsla om och så.

Fort verkar de kunna dyka upp med? Den där hunden utan hjärna som stoppade ner huvudet gjorde det häromdagen, i ett vid sidan av en traktorväg som vi går ofta, och aldrig varit något hål/bo där förr, gick sist en vecka innan. Men nu så var det ett där, 'helt plötsligt'. Iofs var det ju ingen fara om inte hunden bestämt sig för att undersöka hålet då..

Det verkar ju vara ganska omöjligt att bli av med dom, jordgetingarna alltså.
Det kommer ju alltid finnas getingar i naturen sas.....

Så vad ska man göra?
Är ju inte så kul om det händer ofta. (Fast jag har aldrig sett det tidigare under alla år med hästar).

Försök lokalisera boet, är det i kant med stängsel kan du ju prova dra in stängslet där? Annars om det är mitt i hagen, så kan du ju prova få dem att flytta just därifrån?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 660
Senast: LovingLife
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka