Vad väger vad?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 239
C

caramelle

Bra att veta innan man skaffar häst ibland.

Skulle nu gärna vilja veta hur mycket 1 krafftmått med krafft väger? Ett helt mått.

Det gäller alltså ett sådant mått som det står krafft på med hantag, ni vet nog ;)

Likaså, hur mycket väger ett fullt sådant mått med kornkross? Någon som har koll?

Ber om ursäkt om det finns någon liknande tråd, men jag hittade ingen.

Sv: Vad väger vad?

Ett sånt där mått ska väl ge 1kg av Kraffts produkter.

Då 1 kg Krafft är ~1.5 liter (själv vägt fram 1 liter till 0.7kg), således måttets volym, och 1 liter kornkross väger ~0.4kg (beror lite på hur det är krossat) så blir ju 1.5 liter kornkross ~0.6kg.

Ingen mer än du vet hur mycket du brukar fylla de mått du använder.
Mitt tips är att du går till närmaste livsmedelsbutik och köper dig en egen hushållsvåg för en hundring eller två, så kan du väga varje nytt foderslag och behöver inte fråga.

Säger som Ameo, man måste väga för det varierar en del. Jag får tex ett sånt mått med Krafft pluss grön att väga ca 1.2 kg medans Grooven är ganska precis 1 kg. Kraffts protein väger också mer.
Kornkross varierar, vi krossar själva och ett krafftmått varierar mellan 0.6-0.8 kg. Har köpt kornkross vid några tillfällen och ibland har ett mått varit 1 kg...

Så - en våg är en bra investering och kostar inte så mkt heller;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 110
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: WildWilma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka