vad väger havre?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

makejo

nån som vet hur mycket 5 dl havre väger ungefär? har ingen våg i stallet och glömmer jämt ta med.

Sv: vad väger havre?

Det kan skilja ganska mycket, alltifrån ca 300-500 gram.

Väg en större mängd på hövågen istället, det brukar ge bättre resultat än att väga små mängder.

hur kan det skilja så mycket ? havre e väl lika överallt?? (dum fråga kankse men vaddå) :crazy:

Det skiljer i vattenhalt, kornstorlek, skal mm.mm.

Man bör väga varje nytt parti av spannmål.
Pelletterat foder är mer likartat från parti till parti.

Man räknar med att havre väger ca 450-650 gram/ kilo. Vikten skiljer mellan olika sorters havre, olika partier, hur välrensad havren är osv. Var medveten om att olika havresorter har lite olika näringsinnehåll också, det går att analysera för de som gör av med stora partier.

I min "foderbibel";) (Rätt foderstat bättre häst)står som snittvärde 0,56 kg/liter det kan man grovräkna på tex hur mycket man ska beställa eller årsberäkna men sen bör man ju som pinky säger väga mer noggrant på typ 10 liters skala...

Så genomsnittligt väger då 5 dl 0,28kg

nu blev ja nyfiken, ja e så dålig på siffror. Men vill gärna veta.
1 Liter havre, hur mycket i kg är det?

ok. tack :) glömde skriva Hel...

600 g är 0,6 kg väll?

krafft mått är väll en liter? är det någon som vet vad havre/hel omvandlat till KG - i just detta måttet väger?
Har för mig att det står på säckarna rekomenderat intag? (fodrar inte med havre själv) Hur mycket är det och hur många krafftskopor är det?

1 kg, ca 2 Liter?

Senast ändrad av en moderator:

Kraftskopan rymmer mer än 1 liter. I mitt gamla stall hade de ritat ett streck strax under den lägre kanten i skopan, om någon förstår... Då blev det ca 1/2 kg havre.

så man kan säga att krafftskopan rymmer ca 1 kg havre? om jag förstod dig rätt att det blev 1/2 kg på ungefär halva skopan, räknat från den lägsta punkten..?

(cirka)

okey, tack :D
ja jag har läst runt lite och det verkar väldigt olika, beroende var havren kommer ifrån.

läste nånstans att det gick i 14 dl i ett krafftmått..
hehe

står det på havresäcken tror ja hur många kg rekomenderat minsta utfordring eller nått sånt.
vet ni hur mycket det står?
och hur mycket är det i dl/L då?

OT.
Haha, de brukar bli galna på mig med mina frågor här hemma. Jag får inte in matte i huvudet ibland.. gah!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V