Vad tycker vi om förlag till TR-ändringar moment 204?

Sv: Vad tycker vi om förlag till TR-ändringar moment 204?

Fast det är ju extremt ovanligt att det sker i hoppningen , kanske om du väntar med att anmäla till sista dagarna, eller nån tävlingsplats som är extremt poppis som Champion of the youngsters var i år.

Tror inte en enda hoppryttare kommer gå med på det faktiskt.. som tur är!

Men förslaget om att göra det möjligt för klubbarna att själva välja om man vill ha detta system är ju inte fel, å då även låta alla grenar kunna välja detta :)

Nej visst var det ett bra förslag ;)

Åker du på meeting med 2 hästar och rider 2 klasser per dag blir det 800 kronor du måste ha på TDB och även förlorar i startavgift.. Det blir väldigt mkt pengar om det råkar hända något man inte kan råda över... sen måste du ju ha dessa pengar på tdb bara för att kunna anmäla dig, ja det gäller att inte vara en fattiglapp.

Ja som sagt jag är glad att inte jag är dressyrryttare, jag är alldeles för fattig för att våga anmäla mig till den grenen :D

Nä men när får man vara fattiglapp inom ridsporten? OK, jag förstår din poäng :D
Men hur som helst var det så förr, men man behövde ju inte ha pengarna på TDB då utan bara kunna betala in anmälningsavgiften, fast för två hästar på meeting blev det såklart dyrare även då :)
Tävlar ju inte alls nu så jag kanske ska låta bli att tycka!:angel:

Ja vi kan börja med postanmälningar igen oxå för då kommer vi verkligen tillrätta med problemet, det lovar jag!

Förr var man ju inte tvingad att skicka in anmälningsavgiften på sekunden heller utan det gjorde man ju innan anmälningstiden gick ut.. dvs en vecka innan.. Inte en månad innan som det blir nu.

Fast det är ju extremt ovanligt att det sker i hoppningen , kanske om du väntar med att anmäla till sista dagarna, eller nån tävlingsplats som är extremt poppis som Champion of the youngsters var i år.

Tror inte en enda hoppryttare kommer gå med på det faktiskt.. som tur är!

Kan vara nog så besvärligt som arrangör även av hoppning. Säg att du har ett antal anmälningar som gör att du behöver hyra fler boxar än du räknat med och sen avanmäler hälften av dessa. Då står du med en massa boxar att betala för och ingen som hyr dem.

Ja det var bla den tävlingen jag syftade på, har även varit några andra under året. O Södertälje har fullt i vissa klassern nu även om jag kanske var lite för långsam att anmäla där...
Men som sagt, är främst inom dressyren jag tycker det är ett problem. Hoppningen är inte där jag känner att jag blir speciellt drabbad..

Jag tycker att det är ett bra förslag och ser inga problem med att ha pengar på TDB kontot vid tillfället för anmälan.

Personligen anmäler jag bara till tävlingar som är inplanerade både efter ekonomi och träningsupplägg, vilket jag tror att de allra flesta gör.

Enl TR som gäller för alla grenar så ska man inte heller kunna anmäla sig till mer än en tävling per dag, vilket jag också tror kommer stoppa "okynnesanmälningarna".

Spontant tycker jag de låter bra. Då tänker jag främst på dressyr tävlingar i Stockholm där de varit galet med anmälningar sista året. Senaste galenskapen jag hörde var att 2 klasser var fyllda på 28 sekunder och sen stod de 150 på reservlista.

Tycker det verkar lite onödigt för problemet lär väl bli bättre i och med ändringen i den gemensamma tr att man bara kan anmäla till en tävling per dag. Är inte det en bidragande faktor att man chans anmäler till flera tävlingar?

Kan tycka att det är lite hårt att man inte skulle kunna få boka av en tävling i tid utan vetintyg. Det finns ju även andra anledningar som gör att man inte kan.
Men eftersom anmälningar skall gå via tdb så borde det finnas bättre sätt att komma åt okynnesavanmälningar. Tex att vid tredje avanmälan i raden så tas en administrativ kostnad ut.

Fast det har ju varit så hela året att man bara kan anmäla till en tävling per dag :confused:

;)
Spontant tycker jag de låter bra. Då tänker jag främst på dressyr tävlingar i Stockholm där de varit galet med anmälningar sista året. Senaste galenskapen jag hörde var att 2 klasser var fyllda på 28 sekunder och sen stod de 150 på reservlista.

Antagligen den som jag blev 38e reserv på mindre än en minut efter anmälan släpptes

Fast det har ju varit så hela året att man bara kan anmäla till en tävling per dag :confused:

Så går det när man är utan häst ett tag ;)

Läste "Ekipage får endast anmäla till en tävling per tävlingsdag." i den gemensama tr förändringsförslaget och antog att det var nytt...

Detta förslag innebär ju att jag hela tiden måste ha pengar på mitt tdb konto. Har jag inte det kommer jag ju ändå inte komma med på tävlingen om det är en populär tävling som alltid drar folk. Jag kan känna att man inte alltid har kanske möjlighet att ha mkt pengar på sitt konto. Ska man rida Meeting med två hästar så sticker ju den kostnaden iväg.

Det här förstår jag nog inte riktigt. Har du inte råd..stanna hemma. Det är inte svårare än så.

Jo som jag har förstått det så har det även varit probem för arrangörerna - klassen blir full, inga fler anmäler sig, när anmälningstiden gått ut så är klassen bara 2/3 full...

Tycker det är ett bra förslag, just på grund av det du skriver ovan. Det har hänt att vi haft 50 st på reservlista och ändå fått köra klasser med bara 30 av 40 starter. Alltså 60 st som tagit tillbaka sin anmälan. Och då kan man gissa att vissa tänkt att det inte är någon idé att ställa sig i kö för att man inte har en chans.

Tävlar också i östergötland utan att hamna på reserv i Lb-Msv

Tycker det är ett bra förslag, just på grund av det du skriver ovan. Det har hänt att vi haft 50 st på reservlista och ändå fått köra klasser med bara 30 av 40 starter. Alltså 60 st som tagit tillbaka sin anmälan. Och då kan man gissa att vissa tänkt att det inte är någon idé att ställa sig i kö för att man inte har en chans.

Ja som sagt problemet verkar vara stort i stockholm , häromkring beter sig folk inte så.

Har det blivit bättre i år när man bara kan anmäla till en tävling per dag? Eller är det ingen skillnad?

Håller med. Hästen kanske tappar skon imellan du anmält dig och likvidsdagen.
Eller du anmäler dig o helt plötsligt e de snöstorm du anser att det är farligt att åka.
Eller hästen är förkyld eller varför inte du.
Kan hända så mkt att man drar tillbaka.
Har endast struckit en tävling pga av sjukdom fick tillbaka pengarna men resan till vet kosta mig 30 tusen också.

Det här förstår jag nog inte riktigt. Har du inte råd..stanna hemma. Det är inte svårare än så.

Nej det är ju inte svårare än så, du har så rätt.

Klart, dressyrsporten är ju inte alls känd som snobbig och stelbent så varför inte sortera bort folk som inte har råd att ligga ute med pengar för tävlingar långt i förväg... Det gör säkert att fler vill prova på att starta och ut i dressyrvärlden.

Jag kan ju tala för mig själv, jag råd att åka på de få tävlingar som jag gör varje år, har nog gjort runt 15 starter i år så det ska nog gå även nästa år. Och jag har även råd att förlora några hundralappar om jag skulle få förhinder eller ångra mig att vara med på det jag anmäler. Jag betalade tex "glatt" 210kr för en start i en lokal LC2 häromveckan...

Varför ska man bara ta hänsyn till att det är ett problem i Stockholm det här med att folk anmäler högt och lågt och sen återtar anmälan när merparten i övriga Sverige inte har detta problem? Är det inte då bättre att man har valmöjligheten som Fio skrev att arrangören får välja om man vill ta ut en anmälningsavgift från första anmälan eller inte?

Det är ju samma med kvalregler, varför måste man vara kvalad före ordninarie anmälningstid går ut? Jo för att i Stockholm så har man problem med för många starter till antalet tävlingar... Och här kan jag ju innan någon påpekar tala om att jag är redan kvalad till MsvB så jag har inte det problemet om ja vill ut och starta msvb, men vi har stött på det när vi har arrangerat tävlingar att folk inte kan komma och starta klasser de är kvalade till för att de inte kvalat innan anmälningstiden gått ut och där har vi som arrangör tappat inkomst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka