Vad tycker vi om förlag till TR-ändringar moment 204?

Sv: Vad tycker vi om förlag till TR-ändringar moment 204?

Måste bara ställa en fråga. Varför gör man inte som då jag var tävlingsledare/ansvarig för 10 år sedan då man delade startavgiften i 2 delar: anmälningsavgift och startavgift, på det viset var det aldrig något problem med domararvodet och det ända som blev lidande var premiernas storlek. Vid lagtävling betalades hela avgiften för laget in vid anmälan både från lagets klubb och förbundet. Skriver man bara proppen på rätt sätt vid ansökan till förbundet så är det heller aldrig tal om återbetalning om man inte har ett vetrinärintyg som styrker skada och karenstid/starförbudstid (bör sträcka sig över som minst 3 tävlingshelger för att undvika att avanmälan sätts i system för att man hittar roligare tävling dagen/helgen efter).

Så går det när man är utan häst ett tag ;)

Läste "Ekipage får endast anmäla till en tävling per tävlingsdag." i den gemensama tr förändringsförslaget och antog att det var nytt...

Och med det menas väl att man inte kan anmäla till tävling på två orter samma dag med namngiven häst, vilket ju förövrigt aldrig har varit tillåtet men som brukade förekomma på den tiden man skickade in blanketten brevledes till arrangerande klubbar....

Tävlar också i östergötland utan att hamna på reserv i Lb-Msv

Nu har jag visserligen inte tävlat sen i våras pga skadad häst, men jag har då haft det problemet här i trakterna och i grannlänen iaf. Nu är hästen äntligen frisk och jag tänkte hinna med någon start innan årets slut. Hitta häromdagen en passade tävling i Örebro i slutet av november, men den var visst full med reserver på listan. Så problemet verkar iaf vara det samma i mina ögon:)

Håller med. Hästen kanske tappar skon imellan du anmält dig och likvidsdagen.
Eller du anmäler dig o helt plötsligt e de snöstorm du anser att det är farligt att åka.
Eller hästen är förkyld eller varför inte du.
Kan hända så mkt att man drar tillbaka.
Har endast struckit en tävling pga av sjukdom fick tillbaka pengarna men resan till vet kosta mig 30 tusen också.

Fast flera av de exemplena var väl inte helt försvarbara kan jag tycka. En tappsko kan nog de flesta hinna fixa från det att anmälan gått ut fram till tävlingsdagen.
En snöstorm går sällan att förutspå så långt som från innan anmälningsdagen är ute fram till tävlingsdagen.
Är man så förkyld så man inte hinner bli frisk så visst är ju det tråkigt.

Trots den ekonomiska aspekten skulle jag hellre föredra att komma med på en tävling överhuvudtaget och riskera att inte kunna starta pga tex förkylning än att inte komma med alls. Och då kan jag ändå säga att jag förlorat rätt många hundralappar i år då jag inte kommit till start pga olika orsaker som tex vassa tänder som behöver åtgärdas, svullet ben mm som inte har kännts lön att ta ut veterinär på för tusenlappar för att få ett intyg och få tillbaka startavgiften på 200 kr. Så pengarna känns för mig nästan mer sannolikt att förlora tiden mellan det att anmälningstiden gått ut och det att tävlingen är...

Är det inte det dom vill införa nu då när man ska betala 100 kr när man anmäler sig?:)

Lite statistik på den då

Den anmälan öppnade ju den 6 oktober och är begränsad till 30 startande och har 7 reserver om du menar MsvC där sista anmälaren anmälde sig den 11 oktober

Menar du att det är ett problem?

i samma distrikt har Karlskoga en MsvC som inte är full den 3 nov.

Gyttorp har även det i samma distrikt den 10 nov där är det bara än så länge 14 anmälda i dom båda MsvC

Vissa klubbar drar såklart mer folk än andra, så är det ju hela tiden.

Åker du neråt (?) har Jönköpings tävlingar inte öppnat än så där finns det ju chans att kunna komma med. Dom kommer säkert ha någon MsvC

Lite statistik på den då

Den anmälan öppnade ju den 6 oktober och är begränsad till 30 startande och har 7 reserver om du menar MsvC där sista anmälaren anmälde sig den 11 oktober

Menar du att det är ett problem?

Ett problem är det i mina ögon om hälften av de som anmält sig ändå inte tänker starta ja, inte annars.

Finns det andra tävlingar som inte är fulla i trakten så får jag kolla upp det igen, tyckte inte jag hittade några när jag kollade sist.

Nu var inte just den här tävlingen själva grundproblemet som vi diskuterade, utan mer ett svar på att tävlingarna i trakten aldrig blir fulla som Lagren påstod.

Du och jag tycker olika och det respekterar jag. Men min personliga åsikt är att det vore bra om man kunde ändra systemet på något sätt, och det tänker jag fortsätta att argumentera för:angel:

Det är inte lika högt tryck på tävlingar så här års. Störst är på våren, och sedan augusti-september som jag kan se.

Problemet är inte bara i Stochkolm, utan finns även i ÖStergötland och även Uppland. Ex St.Georg kan det vara långa köer till lite varstans i Sverige. Senast såg jag en klass med 40 reserver i St.Georg och det var inte i Stockholm.

Jag kan förstå att man inte gillar en ändring när man tycker att det funkar bra. Men i samhället i övrigt är det inte allför ovanligt med bindande anmälan, eller köp.
Jag tror det varken har med snobbsport eller Stockholm att göra.

Sedan är det ju faktum att det går att det i år gått att anmäla samma häst/ekipage till tävlingar samma datum, likväl som det funkat att anmäla och starta klasser utan giltiga kval.

Ja det är likadant i år, 42 återtagna samt 11 avanmälda.

Det är inte lika högt tryck på tävlingar så här års. Störst är på våren, och sedan augusti-september som jag kan se.

Problemet är inte bara i Stochkolm, utan finns även i ÖStergötland och även Uppland. Ex St.Georg kan det vara långa köer till lite varstans i Sverige. Senast såg jag en klass med 40 reserver i St.Georg och det var inte i Stockholm.

Jag kan förstå att man inte gillar en ändring när man tycker att det funkar bra. Men i samhället i övrigt är det inte allför ovanligt med bindande anmälan, eller köp.
Jag tror det varken har med snobbsport eller Stockholm att göra.

Sedan är det ju faktum att det går att det i år gått att anmäla samma häst/ekipage till tävlingar samma datum, likväl som det funkat att anmäla och starta klasser utan giltiga kval.

Nej i år har man inte kunnat anmäla samma häst till två tävlingar samma dag.

Ett problem är det i mina ögon om hälften av de som anmält sig ändå inte tänker starta ja, inte annars.

Å jag säger igen att sådär beter sig inte folk på andra ställen i landet utan det är ju enbart uppåt er. Men vad ni säger är att det hela tiden körs halvfulla klasser i stockholm/östergötland för att alla tar tillbaka sina anmälningar? Och arrangörerna lyckas inte få in några reserver på 14 dgr?

Ja jag tycker det är väldigt snobbigt och arrogant tillvägagångssätt. Men jag antar väl att dessa personer ändå kommer att ha råd att betala 100kr i anmälningsavgift och sedan kommer dom skita i att avanmäla sig och istället göra det in i det sista så att verkligen ingen annan har någon chans att komma med. För dom har ändå redan betalat halva avgiften och dom kanske kanske ändå har tänkt att rida men gör det inte.. Känns inte lika angeläget att avanmäla när man redan betalt en del skulle jag tro.

Å jag säger igen att sådär beter sig inte folk på andra ställen i landet utan det är ju enbart uppåt er. Men vad ni säger är att det hela tiden körs halvfulla klasser i stockholm/östergötland för att alla tar tillbaka sina anmälningar? Och arrangörerna lyckas inte få in några reserver på 14 dgr?

Ja jag tycker det är väldigt snobbigt och arrogant tillvägagångssätt. Men jag antar väl att dessa personer ändå kommer att ha råd att betala 100kr i anmälningsavgift och sedan kommer dom skita i att avanmäla sig och istället göra det in i det sista så att verkligen ingen annan har någon chans att komma med. För dom har ändå redan betalat halva avgiften och dom kanske kanske ändå har tänkt att rida men gör det inte.. Känns inte lika angeläget att avanmäla när man redan betalt en del skulle jag tro.

Nej, det är inte vad jag menar, men det är inte ovanligt att det är så. Men givetvis går klasserna ofta fulla också såklart.

Det jag säger är att om det är en lång reservkö framför mig, så väljer jag oftast att inte ställa mig som reserv. För jag vill gärna kunna planera mitt liv och vill inte stå fram till en vecka innan och inte veta om jag ska tävla kommande helg eller ej, som faktiskt kräver en del planering. Dessutom när man inte kan anmäla till flera tävlingar samma dag så gör ju inte det saken bätte. Om man då kan få bort de som bara har anmält sig såfort det gick att anmäla bara för att kanske vara med om de skulle vilja då, så lämnar det större utrymme för de som faktiskt kan och vill vara med att anmäla sig. Självklart kan klasserna bli fulla ändå, men då känns det iallafall som att det är mer rättvist...

Jag tror att du förstår vad vi menar, även om du inte håller med..

Nä faktiskt så förstår jag inte vad problemet egentligen är, eftersom det verkar som ni själva är oense om vad det handlar om...

Antingen så klagas det på att det inte går att anmäla för att det blir fullt direkt och sen klagas det på att folk tar bort sina anmälningar så att dom som ville rida inte får? Eller att arrangörerna får köra med 2/3 fulla klasser?

Det verkar ju trots allt som om dom som vill rida kan rida om dom bara sätter upp sig på reservlistan, eller är det oxå fel?

Att klasserna är fulla kan man väl inte göra så mkt åt ändå? Jag menar det verkar ju vara 200 personer som slåss om 40 platser i erat område. Det enda som löser det problemet är ju att ni åker längre bort för att tävla, eller att det tillkommer fler tävlingar.

Det jag säger är att om det är en lång reservkö framför mig, så väljer jag oftast att inte ställa mig som reserv. För jag vill gärna kunna planera mitt liv och vill inte stå fram till en vecka innan och inte veta om jag ska tävla kommande helg eller ej, som faktiskt kräver en del planering.

Fast likviddagen är ju faktiskt 14 dgr innan tävling och problemet var väl att folk tog bort sina anmälningar då? Eller ?

Tror jag tar och ger mig i den här diskussionen nu. Jag accepterar att du tycker olika som mig men jag har sett att många andra håller med mig. Det räcker för min del. Jag känner att jag inte vill fortsätta att hålla på och försöka överbevisa hit och dit och det känns som du bara försöker att sätta dit mig ändå och min tanke när jag gav mig in i diskussionen var inte nått försvarsspel så det räcker här för min del :) Jag är iallafall glad om reglerna ändras, liksom många andra verkar tycka. Det räcker för min del.

Har tänkt lite ;) För det första tycker jag ju att Fio´s förslag om att låta det vara valfritt från arrangörens sida om man vill ta ut en anmälningsavgift från första anmälan vore toppen. Då kan ju de klubbar som är populära utnyttja detta om de anser att okynnesanmälningarna är ett problem och övriga klubbar slipper.

En sak som jag personligen tycker vore helt ok är att man tar ut en anmälningsavgift när ordinarie anmälan går ut, dvs går ordinarie anmälan ut den 1/11 kl 18.00 så drar man anmälningsavgiften på 100kr efter kl 18.00 den 1/11 och sen när likviditetsdagen infaller fyra dagar efter drar man resten. Känns som en kompromiss som skulle kunna funka. Då hinner man ju ta tillbaks sin anmälan om man av någon anledning ångrat sig eller fått förhinder och folk på reservlistan kommer med innan ordinarie anmälan gått ut. Och de som inte tar tillbaks den innan ordinarie anmälan blir av med sin peng och kanske till slut skärper till sig. Vad tror ni? Skulle det kunna vara något? Och de som är sjuka eller har sjuka hästar får skicka in veterinärintyg. Då behöver man ju inte heller ligga ute med så mycket pengar så långt före då ordinarie anmälan slutar 4dagar före likviditetsdagen :)

Måste bara ställa en fråga. Varför gör man inte som då jag var tävlingsledare/ansvarig för 10 år sedan då man delade startavgiften i 2 delar: anmälningsavgift och startavgift, på det viset var det aldrig något problem med domararvodet och det ända som blev lidande var premiernas storlek. Vid lagtävling betalades hela avgiften för laget in vid anmälan både från lagets klubb och förbundet. Skriver man bara proppen på rätt sätt vid ansökan till förbundet så är det heller aldrig tal om återbetalning om man inte har ett vetrinärintyg som styrker skada och karenstid/starförbudstid (bör sträcka sig över som minst 3 tävlingshelger för att undvika att avanmälan sätts i system för att man hittar roligare tävling dagen/helgen efter).

Det vill man inte idag då man som arrangör förlorar på det om folk inte dyker upp. Du får ju inte in hela avgiften då folk slipper betala startavgiften om de inte dyker upp. Idag har man ju fasta starttider vilket inte var så vanligt för 10 år sen så man kan ju inte spara in på tiden utan måste ju betala domaren även för tiden som någon som inte dykt upp skulle ha ridit. Sen var det ju kontantbetalning förr vilket inte är så vanligt nuförtiden, det är väl om någon efteranmäler sig på plats som de betalar kontant kan jag tro. Om arrangören ska ta ut startavgift på plats innebär det väl merjobb då man måste dra det manuellt om man inte vill ha hand om kontanter vilket man helst inte vill. Visserligen har man ju fått in anmälningsavgiften men kör man med en klass med tre domare räcker ju inte det

Som det är idag så dyker du inte upp och inte har avanmält dig får du tom en straffavgift på 150kr, och den tiden som arrangören får betala för domaren trots att personen inte dykt upp är ju betald. Kan du uppvisa läkar/veterinärintyg får du ju såklart tillbaks din avgift. Jag personligen tycker att det är nonchalant att inte ringa och avanmäla sig. Man kan ju alltid skicka ett sms :)

Senast ändrad:

*KL*

Jag förstår varken frågan eller problemet...

Tävlar i Sthlm och har mkt väl vart med om att vara 40e reserv osv...
Tävlade MSV C de sista tävlingarna... Visst du MÅSTE sitta på tdb kl 18, men med dagens teknik med alla smartfånes osv är detta inget problem... Man sätter alarmet på klockan 5 min innan så man kan logga in i tid, anmäler och kommer med...

Att folk avanmäler innan likviddagen ser jag inte heller som ett problem, då vet du ju X dagar innan om du ska tävla eller inte.. De som inte dyker upp på tävlingsdagen gör det nog INTE med flit. SÅ rika är vi inte att vi slänger ut 200-350 kr på nåt vi inte vill vara med om...

I mitt fall dök jag inte upp på sista tävlingen jag var anmäld till (jodå avanmälde till klubben, men bara 2 dagar innan tävling) då jag sålde hästen 2 dagar innan jag skulle tävla. Och jodå visste om att hästen skulle säljas osv men visste ju inte om han skulle gå igenom eller inte... Nu gjorde han det och först då blev ju köpet klart. Och då avanmälde jag till 3-4 tävlingar som jag kommit med på.

Detta skulle inte kunnat avhjälpas med anmälningsavg/startavgifter... Kan man inte starta och är tvungen att avanmäla så är man.

Att man är för "fin/dum/korkad" för att inte vilja sätta upp sej på reservlistan är ju inte arrangörernas eller de andra anmäldas fel, de kan de som av "princip" inte vill stå på reservlistan endast stå för själva...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka